• Anonym

Börjat med ansiktstvätt, fått finnar..Normalt?

För ca 1-1,5 veckor sedan köpte jag ansiktstvätt som jag började med (3 olika steg) nu har jag fått mer finnar. Är detta normalt? Kommer det försvinna? Fick hjälp av en expert att välja ut produkterna så jag antar att de är rätt för min hy. Bör jag sluta tvätta ansiktet? Tvättade inte med några produkter alls innan.

• Svar på tråden Börjat med ansiktstvätt, fått finnar..Normalt?
  • pojkmorsan
     det är fullt normalt att hyn blir sämre i början, det är för att du rengör nu porerna och då kommer smutsen upp och de bildas finnar. bara fortsätta så kommer de vända :)
  • sextiotalist

Min hud fixar inte sådant. När jag slutade med ansiktstvätt och annat så blev min hy betydligt bättre.
    Finnar beror inte på att det är smuts som kommer upp, det är att huden är i obalans

• Anonym (hudterapeut)
    sextiotalist skrev 2011-09-14 07:12:38 följande:

Min hud fixar inte sådant. När jag slutade med ansiktstvätt och annat så blev min hy betydligt bättre.
    Finnar beror inte på att det är smuts som kommer upp, det är att huden är i obalans

Nja, med vissa typer av rengöringsprodukter (speciellt dyrare eller sådana som man får på recept) så blir huden vanligtvis sämre i början i 1-2 veckor eftersom man rengör huden och "lockar fram" pormaskar, både vita och svarta.
    Men om man, även när detta sker, fortsätter att behandla huden med rengöringsprodukten, och det är en bra produkt, så kommer man att se en tydlig förbättring i huden. Huden kommer att se renare ut, få en fin lyster och , porernas storlek kommer att minska = därmed färre synliga pormaskar.

När det gäller huden så ska man ha tålamod, det är inget som ändrar sig över natten. Men man bör se en skillnad efter 3-4 veckors behandling.
  • sextiotalist
    Anonym (hudterapeut) skrev 2011-09-14 07:33:58 följande:
    Nja, med vissa typer av rengöringsprodukter (speciellt dyrare eller sådana som man får på recept) så blir huden vanligtvis sämre i början i 1-2 veckor eftersom man rengör huden och "lockar fram" pormaskar, både vita och svarta.
    Men om man, även när detta sker, fortsätter att behandla huden med rengöringsprodukten, och det är en bra produkt, så kommer man att se en tydlig förbättring i huden. Huden kommer att se renare ut, få en fin lyster och , porernas storlek kommer att minska = därmed färre synliga pormaskar.

När det gäller huden så ska man ha tålamod, det är inget som ändrar sig över natten. Men man bör se en skillnad efter 3-4 veckors behandling.
    Tja, jag höll nog på i ett par år och ingen förändring, så slutade jag och då fick jag en bra hud igen.
  • Anonym

jag tycker att du ska sluta med hudprodukterna, produkter kan sällan hjälpa mot acne - eftersom det oftast är hormonellt betingat. Troligen är produkterna du köpt uttorkande, och det stimlurerar huden att bilda ännu mer talg - du får helt enkelt fel ph-värde. Ansiktsvatten behövs väldigt sällan över lag.

Satsa på en  oparfymerad ansiktsrengöring och en lätt creme på dagen och lite mer fuktgivande på natten för att hålla huden i balans. Jag har själv problem med acne men tycker att Mary Kay är bra, Loviderm likaså - men allt beror ju på vilken ålder man själv har också.

Jag har märkt att jag får mer acne när jag äter mycket chips och sötsaker, är stressad, eller har sovit dåligt.

Äter du p-piller? Då kan tex Desolett göra hyn bättre. Det kan cokså vara värt att kolla om du har b-vitaminbrist.

• Anonym

Tack för era svar!! Tycker huden känns mycket mjukare av den fuktgivande krämen iallfall. Jag har aldrig haft jättemycket finnar men känner att det kommit upp lite nu på kinderna/vid käken. Kanske ska testa lite till och se om det blir bättre.

• Anonym

Föresten jag äter inte p-piller=) Glömde svara. Jag ammar (men har gjort det ett bra tag så tror inte att det har med det att göra) Äter mycket godis dockSkäms

Svar på tråden Börjat med ansiktstvätt, fått finnar..Normalt?