• Telly

Hyperaktiv? Vad är normalt?

Vi har en son som är tre år som går hos dagmamma. Det fungerar jättebra, men hon påpekar ofta att sonen bör lugnas ner så han inte blir hyperaktiv. Jag tycker att det är lite konstigt, men har å andra sidan inte lika stor erfarenhet av barn. Han är en ganska livlig och glad kille bitvis, men är för det mesta väldigt lugn hemma och kan leka själv lugnt och sansat. Men när han träffar andra barn blir han väldigt sprallig och glad och springer runt mycket, han är väl en av de luvligaste. Jag har alltid tänkt att det är helt normalt, men så kanske det inte är? Vad kan man göra i så fall? Vi tycket att dagmamman är jättebra för övrigt, men känner kanske att han inte riktigt får det utrymmet han behöver? Vi ska flytta om ett år och vill helst inte byta plats nu, eftersom det blir ett till byte vid flytten.

• Svar på tråden Hyperaktiv? Vad är normalt?
  • cicci85

Tycker det låter helt normalt! Låter ju inte som att är hyperaktiv utan normalt aktiv och livlig. Har man en unge som är hyperaktiv är det svårt att inte märka det som förälder!

• Telly

Tack för ditt svar, känns lite lugnande

Han är ju ganska livlig bitvis och sprallig bitvis, men jag tycker också att det är normalt, men jag är såklart ingen expert. Har alltid hävdat att barn ju är sådana, men jag blir ju lite osäker när dagmamman påpekat det flera gånger. Vill ju inte att han ska hämmas helller. Han är ju oftast lugn när det behövs, men kanske inte alltid men det är mest för att han busar då tycker jag.

Svar på tråden Hyperaktiv? Vad är normalt?