• bubbelmaja

Tips på hur jag gör lego till tårtan

Jag sitter och drömmer om en finfin tårta till sonen i helgen. MEN jag är ovan och har heller inte en uppsjö av material hemma. Maken är dock konstnärlig av sig, så han kan nog knåpa ihop något om jag visste var jag skulle börja. 

Har ni tips? Det måste inte vara en ursnygg tårta, som skulle kunna stå på bageri, jag vill bara att det ska se ut som LEGO-bitar och kanske något annat. Vi funderar på att vara ute på kalaset, ha lite äventy i skogen a´la indiana jones (legoversionen är uppskattad här) så det vore skoj om tårtan passade in lite.....

• Svar på tråden Tips på hur jag gör lego till tårtan
  • TEDDEN

Gör en tårta i form av en orm om det är lite indiana jones-tema. Mtcket enklare och lite läskigt.  

• bubbelmaja

Tack för tipset. Men vi hade en orm-tårta förra året, eftersom han då ville ha djungeltema på kalaset. 

• Bordeaux

Jag skulle nog göra rulltårtsbottnar och lägga på varandra till lämplighöjd, och skära ut runda pluppar. Lägga ihop det som det ska vara och klä in med sugarpaste eller marsipan

• Bordeaux

Eller så skulle jag söka runt på youtube

• bubbelmaja

När jag söker på nätet får jag så otroligt proffsiga svar, och jag tror jag tar mig vatten över huvudet. Men ksa kolla på youtube på stört. 
    Tårtbottnarna har jag redan gjort, ligger i frysen, så tårtan får nog bli rund :)

• miss nöjd
    bubbelmaja skrev 2011-09-14 10:04:25 följande:
    När jag söker på nätet får jag så otroligt proffsiga svar, och jag tror jag tar mig vatten över huvudet. Men ksa kolla på youtube på stört. 
    Tårtbottnarna har jag redan gjort, ligger i frysen, så tårtan får nog bli rund :)
    men som ngn sa här ovanför- gör en vanlig tårbotten och sen tar du  rulltårta för att göra 4 småpluttar på= Legobit
  • SysterPralin
    bubbelmaja skrev 2011-09-14 17:55:49 följande:
    Hur lång tid innan tror ni man kan göra marsipanfigurer? Blir de bättre eller sämre efter ett par dagar i kylen?
    Du ska absolut inte förvara marsipanfigurerna i kylen. Då svettas de och blir helt fuktiga och förstörda. Håll dom inplastade i rumstemperatur eller svalare så håller de minst en vecka.
  • bubbelmaja

SysterPralin: tänk vad man lär sig. Trodde marsipan skulle vara i kylen! Men så bra, då gör jag dem imorgon när jag ändå ska vara hemma med febrig tös.

viseversa: Det var på google jag fick alla mina idéer. Så härliga tårtor, men ack så mycket som behövs som jag vill ha. Typ ätbar färg, utstickare, sugarpaste i massor av färger. jag hittar inte ens sugarpaste i butikerna, så det får bli marsipan.  

• bubbelmaja

Såg några recept på egengjord sugarpaste. I alla är det ju gelatinpulver. Kan man göra av gelatinblad också?

• viseversa
    bubbelmaja skrev 2011-09-14 18:05:09 följande:
    SysterPralin: tänk vad man lär sig. Trodde marsipan skulle vara i kylen! Men så bra, då gör jag dem imorgon när jag ändå ska vara hemma med febrig tös.

viseversa: Det var på google jag fick alla mina idéer. Så härliga tårtor, men ack så mycket som behövs som jag vill ha. Typ ätbar färg, utstickare, sugarpaste i massor av färger. jag hittar inte ens sugarpaste i butikerna, så det får bli marsipan.  
    Kan du inte färga grädden grön då? och göra som någon annan skrev använda rulltårtbitar som "plupparna" på legot. En fyrkantig tårta rulltårta och grädde?
  • bubbelmaja

Nja, jag har redan bakat runda tårtbottnar. Har köpt vit marsipan att ha ovanpå tårtan, och jag ska göra figurer att ställa på tårtan....tror jag!

• Sigrid
    bubbelmaja skrev 2011-09-14 17:55:49 följande:
    Hur lång tid innan tror ni man kan göra marsipanfigurer? Blir de bättre eller sämre efter ett par dagar i kylen?
    Du kan göra långt i förväg. Vill du att de ska torka så lägger du dem mörkt och dammfritt. Vill du att de ska behålla sin mjukhet så lägger du dem i en tätslutande burk.
  • bubbelmaja

Sigrid: du det är den där underbara tårtan jag haft i mina drömmar de senaste dagarna :) 

Jag har nu gjort egen sugarpaste, får se hur det blir. Ligger och vilar nu. Inte så intensiva färger, tyvärr, men kanske går det att ta i mer färg senare.  

• Sigrid
    bubbelmaja skrev 2011-09-15 14:55:37 följande:
    Sigrid: du det är den där underbara tårtan jag haft i mina drömmar de senaste dagarna :) 

Jag har nu gjort egen sugarpaste, får se hur det blir. Ligger och vilar nu. Inte så intensiva färger, tyvärr, men kanske går det att ta i mer färg senare.  
    Du kan ha i mer färg sen. Du kan få komplettera med lite mer florsocker om det blir kladdigt.
  • bubbelmaja

Den ser inte ut som din Sigrid, men kanske är gott första försök. Tack för att du la ut din bild som inspiration.
    Tack för tips alla andra också! 
    hanna.fornhem.se 

• Sigrid
    bubbelmaja skrev 2011-09-18 18:51:52 följande:
    Den ser inte ut som din Sigrid, men kanske är gott första försök. Tack för att du la ut din bild som inspiration.
    Tack för tips alla andra också! 
    hanna.fornhem.se 
    Den blev ju jättefin (kollade din blogg)! Ser ut som att alla barnen hade kul på kalaset.
Svar på tråden Tips på hur jag gör lego till tårtan