• Svar på tråden vad har du för erfarenhet av balsammetoden?
  • Veritas18

Intressant. Kan tänka mig prova det men under sommaren när jag är ledig. Jobbar på kontor och inte kan jag gå runt med "smutsigt" hår.

• IsDimma

Har tvättat håret utan schampo i över fyra år, kört balsammetoden större delen av tiden. Mest för att jag är lat och det är praktiskt.
    För mig har det bara varit fördelar med att sluta med schampo. Jag blev av med mina sår i hårbotten redan fem dagar efter att jag slutat. Min hårbotten slutade klia. Mitt hår ser bättre ut, känns bättre, är tjockare och jag har mer hår nu (förmodligen tack vare att jag inte har några sår längre som kliar och som jag kliar sönder).
    Att jag dessutom inte behöver tvätta det lika ofta som förr är en stor bonus. Nu tränar jag iofs mig svettig flera gånger i veckan och det gör ju att jag tvättar håret lite oftare men annars räcker en eller två gånger i veckan, förr en eller två gånger om dagen Så det är stor skillnad
    Att sen slippa hår som flyger omkring som det vill, mitt hår lägger sig som jag vill direkt när jag borstar det utan en massa mousse, gelé och allt vad jag nu använde tidigare. Som allra tydligast märker jag av det när jag precis färgat håret och håret inte längre gör som jag vill för att hårfärgningsmedlet innehåller schampo Så ja, lite undantag gör jag väl då, sådär en gång varannan/var tredje månad när jag färgar håret.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • v i r r a

Mäh! Coolt! Att bara använda balsam/inpackning utan att tvätta med schampo eller använda andra produkter har jag gjort länge. Har lärt mig av erfarenhet och expriment men visste inte att någon kallar det "metod"  

Det fungerar TOPPEN! Dock tvättar jag håret någon gång ibland med schampo när jag tycker det börjar kännas sunkigt i hårbottnen. Då använder jag ett mycket milt, skonsamt och vårdande schampo som håret inte blir "strävt" av. Normalt tvättar jag alltså bara håret med balsam och efter jag har tvättat med schampo använder jag inpackning som "produkt" (sköljer inte ur) i håret för att det fort ska bli glansigt igen.

Testa!

• Katatonia

Nån som har tips på balsam som man bör använda vi denna metod?
    Och viken produkt bör man ha innan man startar själva balammetoden? Har läst att man ska använd nått sista gången innan man direkt startar.

• Katatonia

För den som har ett skitigt jobb så borde inte denna metoden användas eller? Shampoo har nån sort funktion iaf tycker man?!

• knäckehäxa
    Veritas18 skrev 2011-09-14 11:42:41 följande:
    Vad händer om man har mjäll?
    gå in på den nedersta länken jag la upp, och gå långt ner på sidan!
    där står en del om mjäll osv. :)
  • Veritas18
    knäckehäxa skrev 2011-09-14 11:47:52 följande:
    gå in på den nedersta länken jag la upp, och gå långt ner på sidan!
    där står en del om mjäll osv. :)
    Tack. Fanns inget bra svar riktigt förutom att man måste prova olika huskurer. Känns lite för bökigt för mig som ändå har hittat ett schampo som funkar mot mjäll + att jag använder plattång och det skulle man tydligen inte göra. Inget för mig men kul ändå att läsa om den här metoden.
  • knäckehäxa

ska och ska.
    det finns ju inget som säger att man inte FÅR använda plattång.

har du lockigt eller rakt hår?
    för har du lockigt så kan du ju sluta använda plattången, så du får fram lockarna.

jag har använt plattång i 5.5 år, men provar detta nu.

• Veritas18
    knäckehäxa skrev 2011-09-14 12:47:35 följande:
    ska och ska.
    det finns ju inget som säger att man inte FÅR använda plattång.

har du lockigt eller rakt hår?
    för har du lockigt så kan du ju sluta använda plattången, så du får fram lockarna.

jag har använt plattång i 5.5 år, men provar detta nu.
    Nej jag har rakt hår men har för mycket volym. Och tjockt hår. Plus att jag har lugg nu också så det ser bättre ut när jag stylar det.
  • Eleator

Well, jag har just börjat med den och mitt hår ser smutsigt ut nästan direkt efter tvätt. Antar att det är en del av tillvänjningen men kul är det ju inte.

• qouix

Jag använde bara balsam i typ 4 månader, mitt hår blev jätte fint och jag behövde till slut inte tvätta det lika ofta, men nackdelarna var att i typ 2 månader så fick jag stå och gnugga håret i 20 minuter i duschen varje dag för att inte vara flåtig som smör i huvudet, och sen var det jätte svårt att hitta bra balsam som var utan alla "gifter"...

boddiz.se ~ blogg om livet som gräsänkemorsa ~
  • qouix

Ja, kan tillägga att jag slutade på semestern, var utomlands och hittade inget bra balsam..Och den renhetskänslan efter schampo som jag då fick använda gjorde att jag bestämde mig för att skita i balsam metoden.. Håret går ju av i alla fall, bättre att försöka sluta med platt-tång, hårfön och hårfärg isf...

boddiz.se ~ blogg om livet som gräsänkemorsa ~
  • ximena

Jag har precis börjar... Hunnit tvätta med bara balsam vid tre tvättar och hittills älskar jag det. Hur ren som helst blir jag och håret känns mycket mjukare och fräschare...:) det är nig viktigt att läsa på lite så man inte försöker använda den här metoden ihop med fel stylingprodukter t ex eller att det inte blev rent med sista-schampot, för då funkar den ju inte. Men miljövänligt, billigt, och väldigt bra för håret är min åsikt....

• en rund boll

Jag började med det efter att mitt hår vart förstört av en klåpare till frisör. Blekte sönder det.. Det var som tagel..
    Efter bara några veckor märkte jag att håret blev bättre, hårbottnen var inte lika torr osv. 
    Så jag är jättenöjd!

Katatonia skrev 2011-09-14 11:40:23 följande:
    För den som har ett skitigt jobb så borde inte denna metoden användas eller? Shampoo har nån sort funktion iaf tycker man?!
     Ingen som helst egentligen. De balsam jag använder tvättar precis lika rent.
Svar på tråden vad har du för erfarenhet av balsammetoden?