• Janice01

Vad kostar trädfällning?

Vi har ett högt träd på 30-40m som vi är lite oroliga för. Vet någon vad det kostar att ta ner det, vad jag förstått så behövs det sk nedmonsteras pga att det inte kan falla normal. Kan man sedan få det uppskuret i bitar så man kan hugga upp det och elda det i kaminen efter det har torkat, pris på detta?
    Gärna prisuppgifter i Gbg-området.

• Svar på tråden Vad kostar trädfällning?
  • Lady without tattoo

Kolla efter trädfällare på eniro.se o begär offert

Yrke: Leg pratkvarn
  • Janice01

Det vet jag med att man kan begära offert. Ville mer av nyfikenhet få en indikation om det är värt att fälla trädet.

• mannehund

Vi betalade ca 1000 kr inkl moms för ett liknande jobb förra året. Finns bara en på vår ort som tar sig an sådana jobb. Farsan fick en gubbe att göra ett likadant jobb för 500 vitt. Där han bor finns fler som pysslar med trädfällning.  Så nånstans däremellan?

• Lonicera

Betalade 1200 kr för att få ett 5 m högt och 3 m brett träd fällt och borttransporterat, centralt i tätort.
    Kunde fällas utan problem mot fri yta.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
  • Mamma 04 och 06

Vi bor i Gbg-området och betalade 3600 för två träd som stod nära huset, dock kanske "bara 15m" höga. Bortforsling hade kostat ytterligare 5500 kr så vi kapade upp det till ved i stället. Båda firmorna vi var i kontakt med erbjöd sig att komma ut och ge en offert. Trädakuten var det som gjorde jobbet, tror jag. Det gick på mindre än en timme för två personer. Prisvärt tycker jag ändå. De fick klättra upp i träden och ta ner dem i bitar.

• Mamma 04 och 06

Är det typ gran eller tall så kan det lätt falla i en storm, dvs träden bör tas ner om de står nära huset. Kolla också om hemförsäkring täcker en sådan skada. En del försäkringar täcker bara om träd faller på grannens hus.

Svar på tråden Vad kostar trädfällning?