"Fadderintyg" till namngivningen? Bra idé eller töntigt?
Ville inte att någon skulle känna igen mig så var tvungen att posta under känsliga rummet för att bli anonym. Därför blev kategorin lite missvisande.
Vi har valt att inte döpa vår minsta i kyrkan utan ska ha en namngivnings-ceremoni hemma där vi har lite uppträdanden, pratar lite och bjuder på fika. Vi kommer även att berätta vilka som blir barnets faddrar där.
Nu tänkte jag skriva någon form av "fadderintyg", att ge faddrarna och även spara en kopia på till barnet. Mest som en rolig grej för dom. De skulle vara utformade ungefär såhär:
1. Namn på barnet + fadder, där faddern "godkänner" att den vill bli fadder
2. Vad som innebär med att vara fadder
3. Varför vi valde just den här personer (egenskaper hos personen osv.)
4. En bild på barnet
5. Underskrifter från faddern och oss föräldrar
Det är tänkt att det ska vara lite lättsamt och som en positiv grej till faddern, men lite som i kontraktsform bara för att det är lite roligt.
Vad tycker ni om idén?
Något jag bör lägga till/ta bort?
Övriga tips?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-14 14:30
Uppdaterar lite.. Själva kontraktsgrejen var lite som en "rolig grej" men har med eran hjälp kommit fram till att vi kommer att skriva det som ett brev/tack istället. Blev lite "för mycket" med kontraktet kände jag nu när jag tänkte efter.
Det är just punkt 3 som är det viktigaste syftet med brevet, alltså att berätta för faddern varför vi valde just denna. För att visa uppskattning till denna person.
Sen vad alla tycker om namngivning osv. Det bryr jag mig särskilt inte mycket om. Vi har valt att göra såhär för vi tycker att det är en fin gest till barnet och inte vill att kyrkan ska vara inblandad.