• Anonym (123)

"Fadderintyg" till namngivningen? Bra idé eller töntigt?

Ville inte att någon skulle känna igen mig så var tvungen att posta under känsliga rummet för att bli anonym. Därför blev kategorin lite missvisande.

Vi har valt att inte döpa vår minsta i kyrkan utan ska ha en namngivnings-ceremoni hemma där vi har lite uppträdanden, pratar lite och bjuder på fika. Vi kommer även att berätta vilka som blir barnets faddrar där. 

Nu tänkte jag skriva någon form av "fadderintyg", att ge faddrarna och även spara en kopia på till barnet. Mest som en rolig grej för dom. De skulle vara utformade ungefär såhär:

1. Namn på barnet + fadder, där faddern "godkänner" att den vill bli fadder
    2. Vad som innebär med att vara fadder
    3. Varför vi valde just den här personer (egenskaper hos personen osv.)
    4. En bild på barnet
    5. Underskrifter från faddern och oss föräldrar

Det är tänkt att det ska vara lite lättsamt och som en positiv grej till faddern, men lite som i kontraktsform bara för att det är lite roligt.

Vad tycker ni om idén?
    Något jag bör lägga till/ta bort? 
    Övriga tips? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-14 14:30
    Uppdaterar lite.. Själva kontraktsgrejen var lite som en "rolig grej" men har med eran hjälp kommit fram till att vi kommer att skriva det som ett brev/tack istället. Blev lite "för mycket" med kontraktet kände jag nu när jag tänkte efter.

Det är just punkt 3 som är det viktigaste syftet med brevet, alltså att berätta för faddern varför vi valde just denna. För att visa uppskattning till denna person.

Sen vad alla tycker om namngivning osv. Det bryr jag mig särskilt inte mycket om. Vi har valt att göra såhär för vi tycker att det är en fin gest till barnet och inte vill att kyrkan ska vara inblandad.

• Svar på tråden "Fadderintyg" till namngivningen? Bra idé eller töntigt?
  • Fluffskalle

Vad innebär en fadder undrar jag i en namngivningsceremoni? Om ni tror att de ni valt skulle gilla tanken så är det väl fint :) Jag skulle tycka att det var töntigt men det beror nog på att jag tycker att namngivningsceremonier är märkliga.

• flaxa

Jag tycker att det är en jättebra ide! Jag skulle bli glad över ett sånt "intyg". Jag gillar främst punkt 3. Jag är fadder och fick ett förtryckt papper från kyrkan, skittråkigt.
    Att välja bort kyrkan är en sak och faddertanken en annan. Klart ni ska göra det

• Anonym (123)

Grejen är väl lite den att de flesta i släkten är döpta i kyrkan och därmed har fått "gudföräldrar". Den "traditionen" vill vi gärna hålla på men vi har valt att inte döpa i kyrkan då ingen är kristen och är inte riktigt ute efter någon guds välsignelse utan mer ha som ett välkomstkalas för barnet där vi "ger den namnet" och har lite firande helt enkelt. 

Jag tror att de vi har valt skulle gilla tanken. Speciellt att man skriver något personligt om varför vi har valt just dem. Det blir liksom som en bekräftelse på att det här inte bara är några vi har tagit hur som helst utan att vi verkligen har tänkt efter och har en anledning. Tror att de skulle bli väldigt glada över det.. Inte för att det är något kontrakt utan mer som en minnesgrej.  

• Mysanochmimer
    Fluffskalle skrev 2011-09-14 12:07:09 följande:
    Vad innebär en fadder undrar jag i en namngivningsceremoni? Om ni tror att de ni valt skulle gilla tanken så är det väl fint :) Jag skulle tycka att det var töntigt men det beror nog på att jag tycker att namngivningsceremonier är märkliga.
    märkligare än ett dop? :-/
  • skorpionen80

Jag gissar att barnet fått sitt/sina namn efter faddrarna, då kan det ju vara kul att skriva varför man valt just de namnen. Annars tycker jag om punkterna du skrev upp! Godkännandet var kanske att ta i...

Blir namnen en överraskning? Med tanke på att det är en namngivningsceremoni? Känns ju som att namngivningen går förlorad om alla redan vet om namnet...

• Anonym (123)
    flaxa skrev 2011-09-14 12:11:29 följande:
    Jag tycker att det är en jättebra ide! Jag skulle bli glad över ett sånt "intyg". Jag gillar främst punkt 3. Jag är fadder och fick ett förtryckt papper från kyrkan, skittråkigt.
    Att välja bort kyrkan är en sak och faddertanken en annan. Klart ni ska göra det
     Tack! Jag tror också att det kan bli uppskattat :)
    Mysanochmimer skrev 2011-09-14 12:16:01 följande:
    vi hade namngivning och sonen fick en fadder och faddern fick ett fadderbrev

Jag skrev ihop några rader om varför vi valt henne, vad vi och sonen förväntade oss osv.

Det blev väldigt uppskattat
    Vad roligt med någon som gjort så :) Kan också tänka mig att faddrarna uppskattar något personligt.
  • Mysanochmimer
    skorpionen80 skrev 2011-09-14 12:17:05 följande:
    Jag gissar att barnet fått sitt/sina namn efter faddrarna, då kan det ju vara kul att skriva varför man valt just de namnen. Annars tycker jag om punkterna du skrev upp! Godkännandet var kanske att ta i...

Blir namnen en överraskning? Med tanke på att det är en namngivningsceremoni? Känns ju som att namngivningen går förlorad om alla redan vet om namnet...
    Fast, namnen brukar väl inte vara hemliga inför ett dop?
  • Grön Anna

Faddern är ju tänkt att vägleda barnet i dess kristna tro. Om det inte finns någon tro så kan jag heller inte se vad fadderns uppgift ska vara. Men det kanske är där "kontraktet" kommer in?
    Ni får kanske klargöra vad ni förväntar er för engagemang av faddrarna och det kan ni ju skriva ner så det är klart från båda sidor.

• skorpionen80
    Mysanochmimer skrev 2011-09-14 12:18:32 följande:
    Fast, namnen brukar väl inte vara hemliga inför ett dop?
    Dop har inget med namnet att göra, varför skulle man hålla det hemligt då? Namngivningsceremoni går väl ut på att just ge namnet "namngivning". Eller har jag missförstått namnet? Vad gör man annars under en namngivning?
Svar på tråden "Fadderintyg" till namngivningen? Bra idé eller töntigt?