• tomcar1

Makens jobbiga mage, vad göra ?

Visste inte var jag skulle lägga mina frågor, så jag skriver det här och hoppas att någon kanske kan ge tips och råd. Jag frågar för min mans räkning och egentligen hans sons också. Min man har i många år haft problem med magen och inte kunnat åka någonstans förrän han har gjort sina behov, för när han väl måste gå på toa, då blir det akut.

Han är aldrig hård i magen, utan lös. Han gjorde en gastroskopi för ett antal år sedan som var bra. Inga konstigheter. han brukar prova olika produkter, såsom Verum hälsofil, a-fil, bran flakes m.m och då tycker han att det blir lite bättre. Jag tycker det har blivit värre under åren för att nu ligga på en jämn nivå. Han måste gardera sig med, att alltid ha papper och nya kalsonger med sig, nästan överallt. Vet inte hur många gånger vi har fått stanna utmed vägen när vi åker någonstans, för han måste in i skogen och bajsa. Jag har aldrig haft sådana bekymmer, så jag tycker att det låter som någon form av mag-tarmsjukdom, och flera av hans syskon har problem med magen och nu har hans son fått lika problem. Sonens sambo säger precis samma saker som vi upplever. Killen får springa ut från affärer för att hitta en toa, springa på toa när han är här t.ex.  Finns det någon magsjukdom som är ärftlig ? Hoppas någon kan ge svar.
    /Tomcar1

• Svar på tråden Makens jobbiga mage, vad göra ?
  • Lady without tattoo

Vad säger läkarna?

Yrke: Leg pratkvarn
  • Julia82

Köp Physalis-fröskal på hälsokosten. Blanda upp nån msk frön i vatten och drick morgon eller kväll, det brukar funka suveränt för olika magproblem. Det ska drickas på en gång för annars geggar det ihop sig. Det binder liksom ihop allt i magen och förhindrar diarré eller löser upp förstoppningar. Värt att prova :) Det har funkat för många jag känner!

• Anonym

Min fru och hennes bror har också något liknande. Hon är utredd för laktos- och glutenintolerans, har gjort en sån där undersökning där de pumpar in luft i tarmen och undersöker den och testat lite olika saker, men inget hjälper. Jo, probiotika från hälsokosten gör det faktiskt lugnare och jämnare. Hon fick diagnosen IBS, men det verkar vara någon form av slaskdiagnos som betyder ungefär "vi vet att det är något som inte stämmer, men inte riktigt vad, och definitivt inte vad man kan göra åt det".

• Fia Lundbom

Det där låter som om något läkarna borde utreda...
    Så där kan man ju inte ha det... sök läkare och ge er inte förrän de gjort en ordentlig undersökning med uppföljning.

• NadiaMi

IBS eller överkänslighet mot något är mina första tankar.

Testa att gå över till glutenfritt i ett par veckor.
    Prova även laktosfritt för att se om det gör skillnad.

Att byta till glutenfritt och laktosfritt innebär INTE att man går miste om de näringsämnen kroppen behöver om man ser till att laga en varierad kost så det innebär inga som helst hälsorisker.
    Däremot kan det orsaka problem för en rejäl utredning av tarmen då det i regel krävs prover både före och efter en sådan tydlig ändring i kosten för att få en fullständig bild av vad problemet egentligen är.

Har din man fått prata med en dietist om sina magproblem?
    Har de lagt upp någon plan för uppföljning efter den undersökning de gjorde?
    Har de överhuvudtaget någon plan för att fortsätta leta och försöka hitta orsaken till problemet?

• slinkywookie
    NadiaMi skrev 2011-09-14 12:57:15 följande:
    IBS eller överkänslighet mot något är mina första tankar.

Testa att gå över till glutenfritt i ett par veckor.
    Prova även laktosfritt för att se om det gör skillnad.

Att byta till glutenfritt och laktosfritt innebär INTE att man går miste om de näringsämnen kroppen behöver om man ser till att laga en varierad kost så det innebär inga som helst hälsorisker.
    Däremot kan det orsaka problem för en rejäl utredning av tarmen då det i regel krävs prover både före och efter en sådan tydlig ändring i kosten för att få en fullständig bild av vad problemet egentligen är.

Har din man fått prata med en dietist om sina magproblem?
    Har de lagt upp någon plan för uppföljning efter den undersökning de gjorde?
    Har de överhuvudtaget någon plan för att fortsätta leta och försöka hitta orsaken till problemet?
    Sager samma som NadiaMi, ivag och bli testad for glutenintolerans eller celiaki, och laktosintolerans!

Ifall dom ar ok sa kanske Crohns? Uteslut allt innan ni accepterar IBS.

IBS i sig ar en diagnos och jag sjalv har den, brattom brattom nar det ar dags men absolut inte sa illa som i din familj.

Ivag och fa allt testat!
  • tomcar1

Vi har testat laktosfritt, men detgjorde varken till eller från. Gluten vet vi inte. Jaghar försökt påtala för maken att detta är inte normalt, det är ju faktiskt handikappande. Men han säger bara hela tiden, att nästan hela släkten har det och de har kollat upp honom, meningen hittar något. Kan IBS vara ärftligt, eftersom hans son har samma bekymmer ?

• cloudberry79

Om han gjort utredning tidigare har de förhoppningsvis tittat efter symtom på glutenintolerans och Crohns. Hur är det med laktosintolerans? Har ni provat helt ta bort laktosprodukter? Det brukar gå ganska fort att få resultat, typ några dagar. ALLA laktosprodukter utesluts, det finns helt laktosfria alternativ. Om det håller sig bättre då så är det en enkel diagnos att ha, eftersom allt finns alternativt. Ska man bort och äta kan man köpa tabletter på apotek som tas i samband med måltid. Det är enkelt att testa hemma, men går inte att påvisa med blodprov (man kan visa på genetisk möjlighet att ärva intoleransen, men inte om man garanterat har den). Vid laktosintoleransprövning:

- Hårdost går bra, även mjukost gjord på smält hårdost
    - Mjölk, grädde, smör etc byts ut mot laktosfria alternativ. ÄVEN sånt som ingår i mat, tex creme fraiche och gräddfil.
    - Ingen färdigmat och inga färdigsåser under testperioden, laga allt själv.
    - Skippa godsaker som innehåller mjölkchoklad, även ostbågar och vissa chips är no-no.

If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden Makens jobbiga mage, vad göra ?