• MikkisPikkis

Tvättmaskin.. Hyreslägenhet...

Hej!
    Jag fick en tvättmaskin av svärmor i julklapp....
    De som säljer den kommer och Installerar den och kör hem den för ca 500 kr. Men nu fick jag för mig att man kanske måste fråga om lov att få skaffa en tvättmaskin, fråga hyresvärden asså?
    Lr?? (HYR lägenhet...)

Tacksam för svar, de kommer på tisdag med den...

• Svar på tråden Tvättmaskin.. Hyreslägenhet...
  • Caréne

Hej!
    Kanske bäst och fråga hyresvärden först. Det borde ju inte vara några problem när maskinen blir inkopplad av "gubbar" som kan det. Hyresvärden är väl lite oroliga för eventuella vattenläckage om det inte är riktigt gjort, blir surt om man ska bila upp ett betonggolv pga vattenläck. Det är säkert inga problem! Skönt och kunna tvätta när man själv vill och inte passa tvätt-tider.

• MikkisPikkis

vil helst slippa och prata med honom... Men hellre det än att det bli problem sen...

• Tuzza

Oj..jag vet inte. Men när vi bodde i lägenhet hade vi tvättmaskin utan att fråga hyresvärden. Och dom var där i olika ärenden för att fixa fel i lägenheten..Det var aldrig någon som sa något. Står det inget i hyresavtal eller liknande?

• uniMog

Fråga hyresvärden för det kan vara så illa att det inte finns säkringar förberett för tvättmaskin och då har du ingen större nytta av att de "kopplar in" den ....

• Smajla

Nog bäst att fråga först - då kan det inte bli nåt fel..

• Idoliz

Husets fastighetsskötare installerade vår tvättmaskin, alldeles gratis dessutom. Hör efter med hyresvärden om de vill göra det själva så får du inga problem om nåt skulle hända.

• MikkisPikkis

Jag pratade med Hyresvärden, han sa att det var helt oki. Men det måste dras en slang (till vattnet) och även fixas med el!

Har inga ström uttag förutom ett för rakapparat (på bara 110v) SUCK! Nu sa han att det kunde han fixa att byta till en jordfelsbrytare (lr ngt) och DET kalaset skulle kosta ca 1200 kr! Vilket JAG SKA BETALA! Själva kopplings apparaten skulle kosta 700 kr + arbete! Det ska väl inte jag betala egentligen?? Jag menar, jag flyttar om ca 6 mån och inte får jag ta med mig "apparaten"... *suck* Ngn som vet hur sånt här funkar??

• LadyMarmalade

Om det inte finns el indraget för tvättmaskin i badrummet så får du själv bekosta det...och det går ju inte att ta med när man flyttar...

vatten/avlopp drar man ju bara till toan så det är inga bekymmer...

i en hyresrätt så är du även skyldig att ha en fackman som installerar tvättmaskinen eftersom det är el i ett våtutrymme...

Ring en elektriker och hör vad det kostar...för du har rätt att ta en utomstående elektriker så länge som den har licens?(heter det så?)

många gånger är det billigare än att ta in hyresvärdens kontrakterade elgubbar

• MikkisPikkis

Ja, det är fatighetsskötaren själv som sa att det skulle kosta så mkt.
    Men ska se vad en annan elgubbe kan ta...

• uniMog

Hm jag tror iof det kan kosta så mycket att installera en jordfelsbrytare + dra ström men kolla upp det

Svar på tråden Tvättmaskin.. Hyreslägenhet...