• Anonym (lamo)

Någon som har erfarenhet av Lamotrigin?

Fått den utskriven och ska börja på liten dos för att se så jag inte är allergisk mot det verkande ämnet. Sedan ska vi eventuellt lägga till en SSRI. Så är det nån som haft den och kan berätta lite hur den varit för just er?

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av Lamotrigin?
  • Anonym (My)

För mig gav den bara mera ångest. Märkligt tyckte läkaren, men så var det.

• Anonym (lamo)
    Anonym (My) skrev 2011-09-14 14:49:32 följande:
    För mig gav den bara mera ångest. Märkligt tyckte läkaren, men så var det.
    Kanske berodde på vad ditt ursprungliga problem var och att den inte funkade för dig?
  • Anonym (My)
    Anonym (lamo) skrev 2011-09-14 15:03:34 följande:
    Kanske berodde på vad ditt ursprungliga problem var och att den inte funkade för dig?
    Sannolikt.
    Eller så fungerade det inte ändå. Bevisbördan för att Lamotrigin fungerar på särskilt många är rätt svag. 
  • Anonym (E)

Har tar den medicinen dagligen och har gjort i flera år, dock ej pga psykisk sjukdom.

Vill ändå berätta att när jag glömmer att ta tabletten på morgonen mår jag skit! Jag blir helt groggy och liksom "borta", det är jätteläskigt att köra bil och känns som man ska svimma.

Det här beror INTE på min sjukdom, utan på att hjärnan liksom "saknar" medicinen.

Så mitt råd är, ifall du skulle råka ut för samma problem, är att du alltid har tabletterna med dig. Jag kom på en dag på jobbet att jag hade glömt dem och hade inga med mig, jag började nästan grina för jag visste att dagen skulle bli jättejobbig.

Men alla är vi olika och det behöver inte alls bli såhär för dig.

• mamma till tre busungar

Min son äter Lamotrigin/Lamictal mot epilepsi. Han blev väldans speedad på den till en början och fick sömnsvårigheter. Därför har vi nu ändrat till att han får nästan hela dosen på morgonen och bara en liten dos på kvällen vilket funkar bättre. Den har utöver sin anti-epileptiska effekt även haft en liten positiv effekt på hans koncentration vilket han har besvär med.

• mamma till tre busungar

Han har även fått lite biverkningar i form av klumpighet/ataxi.

• Emmelie02

jag har ätit lamotrigin i ca 3 månader nu, började på låg dos för att sedan trappa upp.. nu har jag 100 mg.. i början märkte jag ingen direkt efekt, men nu mår jag riktigt bra och humöret är mer jämt..  tog många år innan man hittade mediciner som "passade" o det kan va lite jobbigt innan man hittar rätt sort.. men har haft tur och fått en bra läkare.. så överlag tycker jag att lamtrigin är en bra med ialaf för mig.

• Hyperduttan

Jag äter och den funkar bra :) stabiliserar mina svängningar :) 

• Anonym (lamo)
    Emmelie02 skrev 2011-09-14 16:16:35 följande:
    jag har ätit lamotrigin i ca 3 månader nu, började på låg dos för att sedan trappa upp.. nu har jag 100 mg.. i början märkte jag ingen direkt efekt, men nu mår jag riktigt bra och humöret är mer jämt..  tog många år innan man hittade mediciner som "passade" o det kan va lite jobbigt innan man hittar rätt sort.. men har haft tur och fått en bra läkare.. så överlag tycker jag att lamtrigin är en bra med ialaf för mig.
    Får man fråga vad du äter den för? Kan ju ha inverkan på hur det fungerar och hur det kommer göra det för mig... lyftes din sinnestämning upp också eller är det "bara" jämnare?
    Hyperduttan skrev 2011-09-14 16:37:17 följande:
    Jag äter och den funkar bra :) stabiliserar mina svängningar :) 
    Vad äter du den för om man får fråga? Tar du någon mer medicin förutom denna? Jag ska om denna funkar börja med Cymbalta sen. Jag har bipolära och autistiska drag samt depression. Har alltså ingen fastställd diagnos inom dessa två områden.
  • Anonym (mamman)

Hej TS

Min 14-årige son har ätit Lamotrigin i ett år pga av bipolaritet. Innan var vårt liv mkt svårt med otroliga humörsvängningar och kaos i skolan. Nu har hans humör stabiliserats och han klarar skolan utan hjälp. Han mår mkt bättre!!! 

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av Lamotrigin?