Vår kisse spyr nästan dagligen...
Har en birmahane på drygt 5 år som jag tagit över som omplaceringskatt för drygt en månad sedan. Han har tidigare ätit RC (Royal Canin) hos sin förra ägare. Hos mig fick han först nöja sig med Mjau torrfoder och Whiskas blötfoder (som han faktiskt inte alls var förtjust i) men bytte sedan till Mjau blötfoder (då detta ska vara nyttigaste blötfodret på affär) och Orijen torrfoder (som nästan enbart innehåller färskt kött).
Han bor tillsammans med en yngre katt här hemma och dom får båda fri tillgång till torrfodret och så brukar jag ge blötfoder då dom är hungriga (birman brukar vara duktig på att säga till när han vill ha käk. Kommer och jamar och stryker sig) och det blir väl att jag fyller på 1-2 ggr per dag med det. Ingen av katterna är överviktiga, skulle snarare säga att birman är väldigt smal (kanske för smal?) under all den där fluffiga pälsen.
I ungefär samma veva som jag bytte till Mjaus blötfoder så har birman börjat kräkas då och då. Ibland är det en gång/dag eller natt men ibland kan det även gå 1-2 dagar emellan innan det sker igen. Det är som en brun tunn vätska och en klump som ser ut som en liten bajskorv. Han är pigg och som vanligt annars så han verkar ju inte må speciellt dåligt annars.
Vi funderar på om det även kan handla om hårbollar då han släpper väldigt mycket hår just nu och säkert slickar i sig en hel del. Det ser ju inte ut som att han spyr upp mat heller. Har dock inte kollat riktigt om jag sett något hår i spyan. (Får göra det nästa gång!)
Hörde även att det kan bero på mask så jag har nu idag varit till apoteket och köpt något som heter "Flubenol vet." som är en avmaskningspasta som man ger i 3 dagar. Så nu ger vi det för att utesluta mask iallafall.
Kan ju bero på så många saker då det kommer till att katten spyr...
Har ni några andra förslag på vad det kan bero på? Jag försöker själv väga mellan att han inte tål Mjau-maten, mask, hårbollar eller att han vräker i sig för fort...
Han har nu fått första dosen avmaskningsmedel och tänkte ge kissarna ris ikväll istället för vanliga kattmaten så birmans mage får lugna ner sig lite... Den andra kissen får leva på ris också. (Nämligen omöjligt att ge dom varsin maträtt)