• Anonym (flyttfågel!)

Flyttar hela tiden, är så rotlös! Hjälp!

Är en ensamstående 2-barnsmor, särbo, 40+.

Jag har ett stort problem, nämligen att jag flyttar hela tiden! Har nog flyttat minst 10 gånger de senaste 10 åren!
    Det känns som jag aldrig hittar hem, utan hittar hela tiden "bättre" boenden, och så är jag igång och flyttar. Renoverar då det nya boendet efter min smak, och så tycker jag det känns jättebra - i några månader! Tills jag ser nåt som är bättre...Då är jag igång igen, säljer och köper, köper och säljer... och inte gör jag några bra affärer heller .

Nu bor jag sen ett halvår tillbaka i en fin lägenhet, som jag totalrenoverat! Men nu är jag igång igen, jag har hittat ett bättre boende, som är lagom stort (barnen skulle få var sitt rum, som de inte har idag), och i perfekt läge! Men om jag skulle köpa det, så är jag rädd för att jag inom ett år hittar något som är ÄNNU bättre, och så är jag igång igen..

Vänner och bekanta runt mig är så trötta på mig och mitt flyttande, och undrar vad det är för fel på mig! Och det undrar jag också! Folk bor i många år i sina hus och lägenheter, men jag tycks aldrig riktigt hitta rätt! Jag vet att det snackas en hel del bakom ryggen på mig, vilket ju är tråkigt! Å andra sidan tycker jag ju att det är MITT problem, det är MIN ekonomi och JAG som får packa och packa upp.. och så länge barnen tycker det är ok (de har aldrig behövt byta skola eller dagis), vi har flyttat inom samma del av vår stad, med bara några km emellan, så är det väl ändå jag som tycker det är jobbigast!

Men jag VILL sluta flytta, VILL stanna kvar i ett boende lääänge! Varje gång jag flyttar säger jag att jag ALDRIG mer ska flytta, för jag tycker ju det är jobbigt med allt flyttande, men så tar det några månader så är jag igång igen.

Hjälp mig! Vad ska jag göra för att komma över det här behovet av att flytta hela tiden? Någon som känner igen sig, eller är jag ensam om det här problemet?

• Svar på tråden Flyttar hela tiden, är så rotlös! Hjälp!
  • Nyfiken gul

grejen är att det känns som att du försöker flytta ifrån något?

Så länge du har en bostad att fixa och pyssla med så har du tankarna på annat håll - sen när bostaden är klar så kommer det tillbaka (något du inte vill ta itu med? )  och du börjar fundera igen och blir rastlös.

Man kan aldrig flytta (fly) ifrån sina problem -

Jag ska inte leka amatörpsykolog men du behöver nog ta itu med det som är det EGENTLIGA problemet. - vilket INTE är bostaden.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Nomad)

Jag undrade nästan om det var jag som startade tråden. Har själv flyttat mycket under mitt liv (född 77). De senaste åren har jag i varje fall hållit en frekvens på 4 år men nu har jag bott 1/2 år i min nya bostad och hittar redan anledningar varför jag borde flytta, är redan ute på hemnet igen. Oavsett vad alla säger så börjar det bli en dyr historie! Och så tröttnar man på sig själv. Efter lite grävande så konstaterade min psykolog att jag bara är som jag är, en nomad. Men jag själv har svårt att acceptera det. Just för att köp, sälj, flytt, renovering kräver så mycket energi och är så dyr. Vad ska vi göra???

Svar på tråden Flyttar hela tiden, är så rotlös! Hjälp!