stort grepp, liggande amning?
Har en dotter som är 2,5 vecka och som med äldre syskonet har det strulat med amningen en del nu i början. Fick sår och världens mjölkstas men såren har läkt och jag lyckas få henne ta OK tag om bröstet vid sittande amning, i alla fall ibland. Har fått stor hjälp av tips här om att mer "bestämt" föra henne till bröstet och "tjoffa" ( ) in bröstet så hon tar stort tag. Men det gör fortfarande ont och den liggande amningen funkar knappt. Med sonen låg jag mest och ammade och jag minns inga större problem med det men med dottern känns det som att hon ligger och gnager på bröstvårtan och ju längre hon diar desto värre är det, så att jag tillslut måste ta loss henne. Då har hon nästan somnat och tar inget nytt grepp, vilket innebär att jag och inte hon oftast avslutar amningen vilket inte känns bra.
Och efteråt värker det i brösten - småvärker hela tiden.
Jag vill hemskt gärna kunna ligga och amma för jag får ont i ryggen av att sitta och vill ligga och halvsova när jag ammar på natten (som jag gjorde med brodern) men jag får inte till det! Det är så svårt att styra huvudet rätt när både hon och jag ligger ner och hon gapar knappt utan vill "suga in" bröstvårtan. Efter att ha försökt 4-5 ggr klockan fyra på morgonen så ger jag upp och låter henne "gnaga"
Bröstvårtan ser antingen hopklämd ut efter amning (för litet grepp) eller är sned, intryckt upptill (ligger hon för långt ner eller för långt upp?) och ofta är näsan intryckt i bröstet så hon inte andas bra (borde alltså vinkla huvudet mer uppåt).
Tacksam för tips om hur jag får henne att gapa stort, vinkla huvudet uppåt mer och var/hur hon ska ta taget när vi ligger ner.
(Jag har läst på en massa om hur det teoretiskt ska vara och har pratat med BVC men det har inte hjälpt i praktiken. Baddar också vårtorna med Vichyvatten, enligt tips från MVC, om jag skulle ha lite svamp, men det har inte gjort någon skillnad och jag tror snarare det handlar om greppet)