• sommarfågeln

Ingen mens efter p-piller - Vill bli gravid!

Hej på er!

Jag skulle gärna vilja börja en tråd tillsammans med er andra tjejer som vill bli gravida, men som efter avbrott med p-piller inte återfått normal mens-cykel.

Jag och min sambo vill gärna bli föräldrar så vi bestämde att jag skulle sluta med mina p-piller som jag tagit i omgångar under ca 8 år totalt. Jag slutade med mina p-piller (yasmin) den 11 maj 2011, ca 4 månader sen och jag har fortfarande INTE fått min mens.

Det är oerhört frustrerande och jag vill inget hellre än att bli "normal" och förhoppningsvis också gravid! Jag gick till min gynekolog och gjorde en undersökning. Hon berättade att det är helt normalt att mensen inte infinner sig med en gång efter att man slutar med p-piller (kunde de inte sagt det den dagen man bestämde sig för att börja med det) och hon kunde genom VUL konstatera att jag troligen har PCO vilket gör mig än mer förvirrad. Hon skickade iväg mig för provtagning och jag väntar nu på svaren.

Jag har läst en del om Bidrottninggelé (apiforce) och att det ska hjälpa ägglossningen att komma igång, jag har ätit dem i två veckor nu. Vad är era erfarenheter?

Är någon där ute i samma sits?   Vad är era historier och erfarenheter?

Jag hade tyckt det vore trevligt att ha några jämlikar att prata med under tiden och på vägen mot en efterlängtad graviditet!

Sommarfågeln
  • Svar på tråden Ingen mens efter p-piller - Vill bli gravid!
  • svanen

Hej!

Din berättelse är mycket lik min. Jag och min fästman bestämde oss för att sluta med p-pillerna i maj 2011 eftersom vi gärna vill skaffa barn. Jag fick min "pillermens" efter några dagar men sen har jag inte sett röken av någon mens. Jag var hos en gynekolog i dag som som gjorde VUL på mig. Hon sa inte så mycket förrutom att min slemhinna i livmordern var tunn vilket är ett tecken på att mensen inte är på gång på minst en månad i alla fall. Hon sa till mig att det är ca 60 % som återfår sin mens inom 3 månader efter avslut av p-piller, att 75 % återfår sin mens efter 6 mån och att det är ca 10 % som har svårt att få igång den. Jag blir så ledsen att det är så här för jag blir så orolig att det är något som är fel. Blir även arg att ingen säger något om detta när man börjar med p-piller. Innan jag börade med p-piller för ca 5 år sen hade jag världens bästa mens som var som en klocka. Jag skulle så gärna vilja ha tillbaka den som den var förr. Att mensen inte kommer igång är så frustrerande eftersom jag och min färstman så gärna vill bli gravida. Nu är det bara att hålla tummarna på att mensen kommer tillbaka och att vi blir gravida!

• sommarfågeln

Svanen, jag är glad att du också hittat hit och att vi nu kan försöka stödja varandra i längtan efter att bli gravida! Jag är verkligen hoppfull, precis som i den andra tråden vi hittat båda två så tror jag det är viktigt att ha folk omkring sig som kan förstå och sätta sig in i den situation man befinner sig i själv! 

Gjorde din gynekolog ett ultraljud? Påpekade inte något om PCO eller vad man kan göra för att förbättra förutsättningarna för ägglossning?

• Tallkotte12

Svanen: Jag har också fått reda på via VUL att min slemhinna är för tunn! Jag slutade med p-piller i januari 2011 och fick första mensen i juni. Nästa gång efter det var i augusti... I slutet av augusti var jag hos gyn och fick reda på att äggstockarna såg bra ut men att livmoderslemhinnan bara var 2 mm. Gyn ville att jag skulle lämna blodprov på andra dagen i menscykeln, så jag fick provera utskrivet och lämnade blodprovet för 1,5 vecka sen. Väntar fortfarande på resultatet... Om proverna visar bra värden får jag inte mer hjälp förrän i januari när det gått ett år, vill verkligen inte vänta så länge!

Hade vart så skönt att veta vad som händer framöver!

• Annie Sc

Hej, Är i samma sits här, slutade i början av maj med p-piller efter 15 år och min mens hade fortfarande inte kommit tillbaka för två veckor sedan. Jag började äta rosenrot och efter 1 vecka fick jag en mensliknande blödning, så nu ska jag testa med ÄL-stickor om det verkar komma igång. Annars ska även jag ringa till min gyn.

Jag som ville ha en vår-bebis, verkar inte bli något av det nu iaf... :-/

• Belsebub

Har en vän so ´m inte fick tillbaka sin mens på typ ett år efter p-piller.. Men hon fick någon tablett av läkaren så att hon iaf fick ägglossning.. Och lyckades bli bravid efter ca 1 år.. Så sånt kan ta tid, tydligen inte helt ovanligt heller- Men det är inget dom upplyser om när men börjar me p-piller...

Lycka till !! Glad 

• sommarfågeln

Jag har också läst en del om Rosenrot men valde bidrottninggelé av en anledning jag inte längre minns. 

Jag undrar vad era åsikter är om de båda, vilket tror ni på och varför?

Svar på tråden Ingen mens efter p-piller - Vill bli gravid!