• Kelli

"Svängbara framhjul" på barnvagn, fungerar det bra?

Jag och min sambo har kikat lite smått på barnvagnar för att se vad vi tror att vi skulle vilja köpa när det börjar bli dags för det, och vad priserna ligger på. (Är snart i vecka 14)

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av svängbara framhjul på barnvagnar?
    Fungerar det bra? Hur är det i snö, och på kullersten?

Vi blev alldeles förälskade i en Emmaljunga med sådana hjul, men jag vill kolla med andra som har erfarenhet av dessa hjul först.

Vore tacksam för svar :)

• Svar på tråden "Svängbara framhjul" på barnvagn, fungerar det bra?
  • Angeliic

Jag har en vagn med svängbara framhjul - men dock kan jag låsa dom också så de blir fasta. Känns ganska skönt för då funkar de ju i stort sett överallt. Är det inte låsbara på Emmaljungavagnen du kika på?

• Kelli
    Angeliic skrev 2011-09-15 12:10:11 följande:
    Jag har en vagn med svängbara framhjul - men dock kan jag låsa dom också så de blir fasta. Känns ganska skönt för då funkar de ju i stort sett överallt. Är det inte låsbara på Emmaljungavagnen du kika på?
    Det vet jag faktiskt inte om de var... Tänkte inte på att de kanske kunde vara det! Ska kolla upp det!
    Men som jag skrev, fungerar din vagn bra i snö och på kullersten? Är du nöjd?

Det är nämligen mina föräldrar som sa att det kanske inte fungerar toppen, så jag måste ju lyssna på dem och helt enkelt kolla upp det! Tungan ute
  • miss nöjd

Jag favoritar tråden för jag vill också veta. Ett måste är iaf att de svängbara är låsbara. Annars är det ett h*****E, så mkt vet jag :) Hade en 3hjulig barnvagn förut, men då var det ett stort hjul där fram, oftast så är de så pyttiga hjul om man ska ha en 4hjulig med svängbara. Att ha en vagn med svängbara är iaf ett måste enligt mig, underlättare MKT! men man måste ju tänka på att vi bor i Norden men en mängd snö och blask.... Kanske får bli en 3hjulig annars för min del, fast då blir de oftast lite längre- det är ju också lite knepigt...

Vilken modell av emmaljunga har ni kollat på? 

• Angeliic
    Kelli skrev 2011-09-15 12:13:18 följande:
    Det vet jag faktiskt inte om de var... Tänkte inte på att de kanske kunde vara det! Ska kolla upp det!
    Men som jag skrev, fungerar din vagn bra i snö och på kullersten? Är du nöjd?

Det är nämligen mina föräldrar som sa att det kanske inte fungerar toppen, så jag måste ju lyssna på dem och helt enkelt kolla upp det! Tungan ute
    Beror ju lite på vad typ av vagn du kollar på. Själv hade jag en större Teutonia med ganska stora hjul som fungerade utmärkt till alla väderlag. Har ingen erfarenhet av det själv - men har en del andra mammor som testat vagnar med dubbelhjul (alltså då 4 hjul) fram och sagt att det var bökigt om vintrarna. Men som sagt - har ingen erfarenhet av det själv.  
  • Sereena

Vi har en Teutonia Beyou. (Valde mellan den och Emmaljunga Nitro).

Vi är väldigt nöjda. Det går att låsa hjulen fram. Anledningen till att vi valde Beyou frammför Emmaljungas var att man kan vända på handtaget på Beyou och få de stora hjulen fram, ifall att det skulle vara dåligt underlag.

Vår bebis är bara en vecka så har inte testat snö ännu, men kör mycket på grus och kullersten och det funkar jättebra!!

Min mamma var också väldigt skeptisk til ldet där med svängbara framhjul, men nu har hon provkört vår vagn några gånger och är positivt överraskad. Den är väldigt lättkörd.

• narie24

Ha ha, min mamma var också skeptisk. Är det fortfarande. Det kanske är en genrationsfråga? Man ska ha en redig vagn helt enkelt. 
    Vi körde med en bugga och det är så mkt smidigare än med fyra fasta hjul. Att ta sig fram på tunnelbana m.m. Men det är som sagt inget vidare på vintern. Man får hoppas på lite snö helt enkelt :) 

• Mirella85

har bara hört att emmaljunga är bäst i sig med alla sina.. speciellt om man bort i stan så är dom svängbara hjulen toppen.. plus du kan köra vagen med en hand o och svänga väldigt smidigt=). har provkört mina vänner o den i buktik.

själv har jag köpt en emmaljunga city cross för jag bo på landet har lite mer terrängkörning på grusvägar o så och mycker mer snö nu till vinter än dom i stan. Men har för mig du kan låsa dom små hjulen vid snö så dom funkar bra ändå..

mitt tips är åkt till en affär med flera märken och provkör lite och känns efter vad som passar dig. det är så olika vad man vill ha 

BF den 27 okt <3
  • 3 barns mamma

Ett tips från en som vet hihi köp INGEN vagn innan första ul! Jag hade tittat ut en vagn som skulle vara perfekt nu står det still vad dom heter men en sådan syskon vagn man kan ta bort sitsen längst bak altså under vagnen... Men hade inte pengar att lägga ut utan skulle spara två månader (vilket var tur) på rul visade det nämligen tvillingar. Jag hade på känn men trodde aldrig att jag skulle få det. Så gör ul först sen leta vagn men spara pengar kan ni göra så ni kan köpa den ni vill sen plus att ni kan kolla både på enkel vagnar plus tvillingvagnar. Lycka till i barnvagns djungeln :)

• Mammatillmångamenfrutillen

Vi har en Brio Sing den funkar jätte bra i snö & sand m.m.

• Catgodess

Vi har en Teutonia team cosmo, har prövat nästan alla underlag utpm snö såhär långt. svängbara framhjul är hur bra som helst men skulle inte ha små framhjul om du tänkt planera att köra i snö för då kommer de bara skära igenom snön. Inte ens min kompis som bor i skåne skulle vilja ha små framhjul på vagnen av den orsaken. 

Svar på tråden "Svängbara framhjul" på barnvagn, fungerar det bra?