• Piff

Gott recept på torsk?

Jag köpte ett par fina torskfileer igår, tänkte panera dem idag men använde sista äggen till kvällsmaten igår.
    Det går säkert att fuskpanera och doppa dem i mjölk istället för vispat ägg, men jag tänkte göra något annat iallafall.

Om någon har ett gott recept på torsk, ugnsstekt eller stekt/kokt i stekpannan spelar ingen roll, så dela gärna med er!
    (brukar ugnssteka med grädde, dill och tomat + lite fiskbuljong, men är trött på det).
    Tänkte ha potatismos och broccoli till, så ingen fiskgratäng!

• Svar på tråden Gott recept på torsk?
  • småaskrot

jag brukar

steka purjolök, smula en fiskbuljongtärning över.

Dela fisken i bitar.

Blanda 2 dl grädd + 2 dl cream fraish +  2 fiskbuljongtärningar (smulade)

Lägg purjon i botten av en form lägg fisken ovan på

Häll röran över och skjuts in i ugnen 225 C i ca 20-25 minuter.
    Inga andra kryddor behövs.

Jätte gott jätte lätt barnen älskar det.

• Firran

jag brukar koka torsken... och göra potatis och ägg/persiljesås till... det är goott =)

• Piff

Båda rätterna låter goda och enkla, vilket är ett plus! 
    Men jag har varken purjolök eller ägg hemma, hade det inte varit för att jag har foglossning from hell så hade jag gått ner till affären och handlat lite. Sambon jobbar 13-23 och kommer hem för att äta på eftermiddagen, så där får jag ingen handlingshjälp heller :P

• Kinya

Jag gjorde en fantastiskt god torskrätt för någon dag sen.

Lägg filéerna i botten på en ugnsform. Salta och peppra lite försiktigt. Om du vill häll en skvätt vitt vin över (obs bara lite). Blanda sen tärnad zuccini, tärnad aubergine och röd paprika i lite större bitar i en stor skål och salta, peppra, jag hade även i lite chiliolja, vitlök, vanlig olivolja och rosmarin. Rör runt så att alla bitar får kryddningen på sig. Häll sedan grönsakerna över fisken och smula fetaost över. In i ugnen på ca 200 grader tills fisken är klar. Vi hade couscous till men ris eller potatis funkar nog också. Det var jättegott!

• Kinya

Om du inte har så många ingredienser hemma så brukar fisk bli rätt gott om man kokar den i fiskbuljong eller om man gör små folieportionspaket med fisken, dill, citron eller vad man nu har hemma och kokar paketen. I samma gryta som man kokar foliepaketen kan man koka potatisen. Det blir färdigt ungefär samtidigt också.

• sylse

Ngt som är riktigt gott är fisksoppa. Denna rekommenderar jag verkligen

Torsk el annan fisk
    1l vatten
    2dl creme fraiche
    ett par rivna morötter
    1 purjolök
    2 fiskbuljong
    1pkt räkmjukost (ca 4dl)
    räkor
    Dill (Mycket dill)
    Citron

ev salt peppar el citronpeppar

Fräs rivna morötter tillsammans med purjolöken. Häll på 1l vatten 2 fiskbuljong. Koka upp.
    Ha i cremè fraichen o mjukosten. Ha i fisk. När fisken är klar smaka av med pressad citron ev lite salt peppar.
    Ha i mycket dill. När soppan är klar ha i räkorna.

NJUT för denna soppa är super god. Den tar ca 15 min att göra. Barn gillar den oxå Glad

Annars så kan du lägga torskfilén i salt o pressa citron över en stund innan du ska göra den iordning.
    Lägg hackad purjolök tomater i en form lägg på fisken ha på lite citron peppar. (Jag använder santa Marias limepeppar.) Pressa över citron salt.  lägg på ett par smörklickar på fisken in i ugn på 225 grader.

Sås till den
    1 1/2 dl vitt matvin
    1 fiskbuljong (koka upp dessa tillsammans till fiskbuljongen smält)
    2dl cremè fraiche
    Hackad gräslök
    ev lite pressad citron
    salt o peppar.

Kokt pressad potatis o rivna morötter + rivna äpplen tillsammans

• Piff
    Kinya skrev 2011-09-15 13:13:42 följande:
    Om du inte har så många ingredienser hemma så brukar fisk bli rätt gott om man kokar den i fiskbuljong eller om man gör små folieportionspaket med fisken, dill, citron eller vad man nu har hemma och kokar paketen. I samma gryta som man kokar foliepaketen kan man koka potatisen. Det blir färdigt ungefär samtidigt också.
    Foliepaket var en bra ide! Det är sånt som jag funderar på ibland, men aldrig tänker på när jag väl ska laga mat!
    Och smidigt att det går att koka tillsammans :)
    sylse skrev 2011-09-15 13:29:01 följande:
    Annars så kan du lägga torskfilén i salt o pressa citron över en stund innan du ska göra den iordning.
    Lägg hackad purjolök tomater i en form lägg på fisken ha på lite citron peppar. (Jag använder santa Marias limepeppar.) Pressa över citron salt.  lägg på ett par smörklickar på fisken in i ugn på 225 grader.
     Det får bli en blandning av dessa  två, citron, dill, salt, ev lite tomat eller en klick tomatpure kanske, och så på med en klick smör och ner i potatisgrytan! Tack för era förslag! :D Alltid kul med lite ny inspiration!!
  • Jässicää88

lägga dem i folie tillsammans med purjolök å tomat samt lite olja och citron peppar å slänga in i ugnen är super gott :) funkar även super på grillen!

• smöla

torsk i bit
    grädde
    cf
    creme bonjour grekisk vitlök
    eller kelda ostsås
    purjo

eller torsk i wokpanna krydda med grillkrydda
    tillsätt cf samt hönsbuljong lite chilisås 

Svar på tråden Gott recept på torsk?