• Anonym

har ert barn haft vätska runt hjärnan??

Min son är för tidigt född o på ultraljudet på hjärnan idag så visade dset sig att han har vätska runt hjärnan...nån som varit med om samma sak? Vad hände o hur blev det?? Orolig!!!!!!

• Svar på tråden har ert barn haft vätska runt hjärnan??
  • Anonym

Hur tidigt född? Hur gammal är han nu? Mår han bra för övrigt? Vad indicerade detta ultraljud?

Trådstarten innehåller lite för lite info... {#emotions_dlg.flower} 

• Hank Moody

Alla manniskor har vatska runt/i hjarnan. Ar det sa att han har for mycket vatska kanske?

I may not go down in history, but I will go down on your sister.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-15 14:50:06 följande:
    Hur tidigt född? Hur gammal är han nu? Mår han bra för övrigt? Vad indicerade detta ultraljud?

Trådstarten innehåller lite för lite info... {#emotions_dlg.flower} 
    Exakt. mer info tack ts.
  • cloudberry79

Jag tror (utan att till 100% veta) att samtliga mycket förtidigt födda barn gör UL hjärna, till exempel är det gjort på mitt barn fött i v 28 vid ett flertal tillfällen.

De barn jag mött som haft för mycket vätska i huvudet har fått shunt insatt, den kan tas bort efter en tid, beroende på utveckling. Jag tror ni ska prata med er ansvarige läkare eller sjuksköterska för att få information om olika behandlingar och vilka konsekvenser det kan ge på kort och lång sikt.

If you love me - please don't feed me!
  • Ozina

Vätska ska man ha men inte för mycket, ibland dräneras inte det överflödiga bort utan stannar kvar och ger ett högre tryck i huvudet.
    Det är det som kallas "vattenskalle" och precis som någon skrev tidigare så brukar man då opererea in en shunt.
    Efter shunten är inopererad kan man leva precis som vanligt. Men kan hända att man får byta någon del ibland.

Min sambo fick en sådan diagnos fast som vuxen, då vet de oftast inte vad som ligger bakom det hela, utan det bara blev och det drabbar ca 400 vuxna svenskar om året. Det är en form av "Hydrocefalus" , på bebisar är det en annan form men i stort sett samma sak men då kallar de det för just vattenskalle pga att fontanellen ej växt ihop.

När min sambo låg på akademiska sjukhuset efter operation träffade han en annan där som opererades som spädbarn, den personen var nu tillbaka "30 år" senare för att byta ut den så personen hade levt helt normalt och inte märkt av den alls.

Hoppas allt kommer gå bra, och jag hoppas såklart att det inte är det!!

Mvh Ozina 

• Anonym (Shunt)

Hej, vår 4 månaders baby har för mkt vätska i hjärnan. Detta har dom nu följt i två månaders tid för att se om dräneringen skulle komma igång av sig själv. Det har det inte gjort och nu i veckan kommer de att operera in en Shunt. Dina läkare talar om för dig om det behövs opereras eller inte. De låter inte din bebis lida i onödan. Om ni har tur så kommer dräneringen igång snart så att ni slipper opereras. Hör gärna av dig om du har frågor!

Svar på tråden har ert barn haft vätska runt hjärnan??