Ert bästa recept på benfri kotlett?
Tack på förhand!
Tack på förhand!
krydda runt om med salt, vitpeppar, rosepeppar och kanske nån färsk valfri ört
bryn i stekpanna runtom
lägg i ugnsform och i med termometern - den är klar när den nått 70-75 grader
koka potatis
Ta ut steken och ta hand om stekskyn - gör en god gräddsås av den.
Skiva steken tunnt och servera med kokt potatis och sås
Krydda runt om med salt, vitpeppar, pepparmix och lite kryddpeppar.
stick steken med kniven överallt och stoppa in torkade plommon.
lägg steken i en ugnsform och klicka på rikligt med smör och lite klyftor av lök.
stek i ugn och ös var 5-10 min fyll på vätska efterhand.
ta ur steken och svep in i folie i en kvart.
Vispa ur stekformen med vatten och häll i en kastrull.
Tillsätt grädde, köttbuljong, soja, lite smörgåsgurka spad, lite socker och redning. smaka av med salt o peppar.
skiva upp steken och servera med potatis, smörade morötter surkål.
Annars brukar jag steka köttet i skivor, krydda rikligt med alla pepparsorter, vispa ur pannan efter varje stekning och lägga kotlettskivorna med skyn och massor av lök morötter,, köttbuljong, lagerblad ,soja och koka tills köttet nästan faller isär.
Antingen äter jag det med skysåsen elller så reder jag den och tillsätter grädde.
Hur länge kokar du köttskivorna för att få dem att nästan faller isär?
åh kanske runt timmen, kollar och lyfter lite i dom
En god marinad till, chili o passionsfrukt http://mammamandala.wordpress.com/2011/08/30/chilipassionerad-flaskytterfile-helstekt-i-ugn/
En annan som jag brukar göra är fläskytterfilé med pestosmör http://mammamandala.wordpress.com/2011/02/23/helstekt-flaskytterfile-med-pestosmor/
Jag brukar skiva den i ungefär 1 cm tjocka skivor, krydda med pepparmix och salt och steka lite snabbt så det får en fin yta. Efter det lägger jag över köttet i en ugnsform och steker lök och champinjoner i köttsaften som är kvar i pannan. Lägger på det uppepå köttet och häller över en sås av matlagningsgrädde, soja, lite tomatpure, pepparmix, cayennepeppar och ev. lite fond. Har ibland i lite franska örter också. In med allt i ugnen, 200 grader i ca 20-30 minuter.
Serveras bäst med klyftpotatis, morötter, paprika och lök i ugn :)
Jag skulle göra en stekpannegryta typ. Som det här receptet (jexxicaa.blogg.se/2011/august/kvallens-kak.html) men byt ut fläskfilén mot benfri kotlett! Gött värre!