• vanja85

Mexico med barn

Hej. Vi ska åka till Mexico i november, backpacka runt med vår treåring. Någon som har vart där och vill dela med sig av tips och råd. Yucatan halvön hade vi tänkt resa runt på.
    Någon som gett ducoral till ett litet barn, funkade det?

• Svar på tråden Mexico med barn
  • Altruism

Jag skulle aldrig åka till Mexico med ett litet barn, speciellt inte för att backpacka. Det är ett av världens farligaste länder! Läs tex på UD ang kidnappning, hot och rån...

• DramaQueen

Mexiko är en underbart land för små barn, det är underbart väder och ljuvliga stränder. Mycket att se och härliga människor. Men tycker ni ska rådgöra med läkare ang ducoral, kolla vad som är okej eller om det finns något liknande att ge. Men om ni ska packpacka runt mycket så skulle jag tipsa om att ha en ryggsäck som även barnet kan sitta i. Då ökar ni framkomligheten och inte behöver tänka på barnvagn i huvudtaget.  Cancun är en riktigt turist fälla, där samlas amerikaner och festar loss. Men finns många härliga hotell där som är barnvänliga.

Altruism skrev 2011-09-15 19:51:16 följande:
    Jag skulle aldrig åka till Mexico med ett litet barn, speciellt inte för att backpacka. Det är ett av världens farligaste länder! Läs tex på UD ang kidnappning, hot och rån...
    Mexiko är inte värre än något annat land, och är definitivt inte ett av världens farligaste länder! UD avråder inte svenskar för att åka till Mexiko! Speciellt inte runt Yucatan Halvön som lever mycket för sina turister, visst kanske under orkansäsongen skulle jag undvika att åka dit.

• vanja85

Men vaddå världens farligaste? Beror väll på var i landet man är? Det jag läst så händer det aldrig några turister något i Mexico. Vi ska inte vara i Mexico city, mer än på flygplatsen. Angående ducoralen så sa läkaren att det kan vara kämpigt att få i ett barn det. Tänkte mest höra om någon lyckats och om det i så fall fungerat. Om det är värt att kämpa. Tack för tipset om ryggsäcken, finns såna för så stora barn då? Ska absolut kolla upp detta!

• lakritspipa

Mexico och speciellt Yucatan är underbart. Mexico city tycker jag gott att ni kan stanna några dagar i och åka ut till tehutican(?) pyramiderna mm. De är medvetna om brottsligheten och har poliser i varje gathörn känns det som. Vi kände oss alltid trygga där. På Yucatan rekommenderar jag att bo i Playa del carmen. Mysigt med barer, restauranger och shopping men inte stort som Cancun. Härifrån kan man åka ut till öarna Isla mujeres och Cozumel. Det är inte heller så långt till Tulum och Holbox. Chichen itza är ganska långt men helt klart värt ett besök. Vi ångrade i efterhand att vi inte hyrde bil och åkte runt själva. Det var långt att åka buss och mycket väntan.

• enmamma

Det blir ett äventyr för er treåring. Mina barn gick tappert med och kollade på Mayaruiner och lyssnade med förtjusning på hur indianerna levde. Mexico upplevde vi som mycket barnvänligt och folket hjälpsamma. Det som var negativt var trafiksäkerheten, inga bälten, eller stolar till barnen, men man får ta seden dit man kommer. Vi träffade på barnfamiljer som hade med sig bilstolar på semestern. Yucatanhalvön lever ju på sina turister så oroliga för säkerheten behöver ni knappast vara, bara använd sunt förnuft.
    Vi har alltid med vätskeersättning om magsjukan skulle vara framme under resan ( det brukar bara vara far som blir sjuk), mjukglassen och frukt i bitar undviker jag.

• evaoregon
    vanja85 skrev 2011-09-16 20:41:00 följande:
    Men vaddå världens farligaste? Beror väll på var i landet man är? Det jag läst så händer det aldrig några turister något i Mexico. Vi ska inte vara i Mexico city, mer än på flygplatsen.
    Det gäller att kolla upp vart man reser.  Cancun verkar säkert, men inte turistorter som Acapulco eller Mazatlan.

www.gadling.com/2011/03/28/crime-in-mexico-if-deadly-mazatlan-is-out-how-about-cancun/
  • evaoregon
    vanja85 skrev 2011-09-16 20:41:00 följande:
    Men vaddå världens farligaste? Beror väll på var i landet man är? Det jag läst så händer det aldrig några turister något i Mexico. Vi ska inte vara i Mexico city, mer än på flygplatsen.
    Det där att det aldrig händer turister något i Mexiko stämmer ju inte.  Poliserna är ofta korrupta och avlönade av drogmaffian (poliserna är dåligt betalda) och behöver man sjukvård så är det inte ovanligt att man får muta sjukvårdspersonalen för att få vård.  De flesta turister råkar ju inte utför något, men visst händer det obehagliga saker även med turister.  En man ifrån USA blev ihjälslagen av poliser häromåret.  Förvånande nog så blev poliserna straffade annars är det vanligt att de kommer undan.

Se också upp för sjukdomar som t ex dengue feber.

www.oregonlive.com/news/index.ssf/2008/09/five_policemen_charged_with_ho.html
  • vanja85

Jag får väldigt dubbla budskap här :) jag väljer att lyssna mest på de som faktiskt varit där. Jag är medveten om dengue feber och ska ha med både inpregnerat myggnät och myggmedel, och såklart resorb mm. Nu är resan bokad iaf och vi ska även boka hotell första o sista natten, känns skönt att ha lite bestämt på förhand, men bara lite :) imorn ska vi vaccinera oss. Hep A iaf, så får vi se sen..

• evaoregon
    vanja85 skrev 2011-09-18 22:24:22 följande:
    Jag får väldigt dubbla budskap här :) jag väljer att lyssna mest på de som faktiskt varit där. Jag är medveten om dengue feber och ska ha med både inpregnerat myggnät och myggmedel, och såklart resorb mm. Nu är resan bokad iaf och vi ska även boka hotell första o sista natten, känns skönt att ha lite bestämt på förhand, men bara lite :) imorn ska vi vaccinera oss. Hep A iaf, så får vi se sen..
    Jag bor i USA och känner många som varit i Mexiko så jag vill nog påstår att jag har en del koll.  Flört  Bl a har jag en väninna som bor halva året i Puerto Vallarta.
Svar på tråden Mexico med barn