• Anonym

Mitt barn slåss och bråkar i skolan!

Min 6-åring började förskoleklass nu i augusti. I måndags fick jag höra av personalen att han hade spottat på ett annat barn. Idag fick jag höra att han hade slagit ett annat barn. Dessutom så stör han och lyssnar inte på fröknarna.

Dessa problem fanns inte alls på förskolan. Lite dålig på att lyssna var han väl, men han slogs inte.

Känner mig villrådig när det gäller hur jag ska hantera detta. Blir så besviken på honom för att han slåss och inte lyssnar. Men vad kan man som förälder göra egentligen? Jag försöker prata med honom, men han vill inte alls prata om det, så det blir bara jag som förmanar.

Det känns också trist att bara få höra det negativa. Det är ju inte samma nära kontakt med personalen i skolan som i förskolan, och då känns extra trist att när de tar kontakt så är det för att berätta om dumma saker han har gjort.

Tips, tack!

• Svar på tråden Mitt barn slåss och bråkar i skolan!
  • Selle

Be ditt barn berätta hur HAN kände och vad som hade hänt innan den situationen uppstod. Det kan vara så att han har svårt att sätta ord på vad han vill till andra barn och blir fysiskt utåtagerande ist. Sen tycker jag att du ska fråga personalen om hur händelserna gått till. Det är faktiskt deras ansvar att i största möjliga mån hjälpa barn att inte behöva uttrycka sig genom att slåss etc.

• Lillave
    Anonym skrev 2011-09-15 20:50:02 följande:
    ta kontakt med BUP.
    Men herregud! Överdriv!
  • Anonym
    Selle skrev 2011-09-15 20:44:26 följande:
    Be ditt barn berätta hur HAN kände och vad som hade hänt innan den situationen uppstod. Det kan vara så att han har svårt att sätta ord på vad han vill till andra barn och blir fysiskt utåtagerande ist. Sen tycker jag att du ska fråga personalen om hur händelserna gått till. Det är faktiskt deras ansvar att i största möjliga mån hjälpa barn att inte behöva uttrycka sig genom att slåss etc.
    Problemet är att han inte berättar något. Han säger bara att han inte kommer ihåg.

Ska nog försöka höra med personalen ifall de såg vad som hände. Hade det varit i förskolan vet jag att personalen hade försökt hitta på något för att förebygga att det händer igen. Men nu i skolan känns det mer som att barnen helt enkelt får försöka skärpa sig. Nu går de i skolan och måste följa skolans regler.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-15 20:50:02 följande:
    ta kontakt med BUP.
    Känns ju aningen drastiskt, tycker jag. Har en känsla av att barn köar till BUP för betydligt allvarligare problem.
  • h8him

Du skulle kanske ta ledigt och vara med honom några dagar i skolan för att observera honom? Det är nog första steget kan jag tycka.

• M Y L F

Följ med själv till skolan som h8him säger och kolla hur det verkar fungera.

Det är jobbigt att ha barnet som slåss och bråkar och det är jobbigt för andra barn och föräldrar att ha ett bråkande och stökande barn.

Ofta blir ju de barnen lite utanför, för ingen vill ju leka med någon som bär sig illa åt eller som är elak och slåss. 

Vi har har/haft en sådan pojke, han har fått en stödperson i klassrummet och som håller lite extra koll, så nu fungerar det med både honom och andra barn. Han har fått fler som leker med honom och då mår ju han bättre. 

• Anonym
    h8him skrev 2011-09-15 20:57:32 följande:
    Du skulle kanske ta ledigt och vara med honom några dagar i skolan för att observera honom? Det är nog första steget kan jag tycka.
    Ja, det kunde kanske vara en idé.
  • Selle
    Anonym skrev 2011-09-15 20:55:34 följande:
    Problemet är att han inte berättar något. Han säger bara att han inte kommer ihåg.

Ska nog försöka höra med personalen ifall de såg vad som hände. Hade det varit i förskolan vet jag att personalen hade försökt hitta på något för att förebygga att det händer igen. Men nu i skolan känns det mer som att barnen helt enkelt får försöka skärpa sig. Nu går de i skolan och måste följa skolans regler.
    Ett barn börjar inte slåss och spottas helt utan anledning. Han har ju inte betett sig så när han gick på förskolan. Något ligger bakom. Det är inte rätt varken mot ditt barn eller de andra barnen att "barnen helt enkelt får försöka skärpa till sig" bara för att de har börjat skolan när det blir fysiska konflikter. Om han inte kommer ihåg kan du kanske be att han berättar när han börjar komma ihåg? Och låt det inte bero utan var konsekvent med att han ska berätta, men när han är redo för det. Händer det ofta tycker jag att skolan ska förklara för dig hur de arbetar för att de här situationerna inte ska uppstå. Gör de ingenting, kräv att de börjar med det. Prata med rektorn om nget hjälper och var en allmänt skitjobbig förälder! Det tjänar alla på..
  • Superkex

Var med i skolan några dagar och se hur det går för din son i skolan och jämför honom med de andra barnen. Är han lika självgående och strukturerade som dem eller behöver han din hjälp för att få skolarbetet att flyta? Behöver han det har han troligen någon form av kognitiva svårigheter och behöver hjälp.

Min son klassades som stökig och störig och läraren ringde mååååånga gånger bara för att klaga över hans uppförande. Efter att ha sett hur jobbigt han hade det med skolarbetet begärde jag att skolan skulle göra en basutredning. Det har visat sig att sonen har problem med koncentration och arbetsminne bl a. T ex har han svårt att redogöra för vad som hänt under skoldagen eftersom det mesta glöms bort eller "drunknar" i det allmänna bruset.

Barn spottas och slåss inte utan anledning och det är bra att vara ute tidigt med att försöka lista ut vad som ligger bakom innan de hinner tappa självkänsla och ledsna på skolan och blir sedda som dåliga ouppfostrade barn.

Svar på tråden Mitt barn slåss och bråkar i skolan!