• gullican

Hjälp, prestandavarning?

Jag har nu ett par gånger senaste dagarna fått  upp en varningsruta från Norton som varnar för hög prestanda. Klickar man upp rutan står det att det används 90 % av processorn.

Vad innebär det och vad ska man göra åt det?  

• Svar på tråden Hjälp, prestandavarning?
  • sportpappa

Det är en varning för att din CPU har hög användning. Tanken är nog att du ska bli medveten om att det är någon process/program som tar mycket kraft och eventuellt åtgärda det om det är felaktigt.
    Om man kör tunga program och kanske inte har en jättesnabb dator så kommer CPU-användningen att slå i taket ofta.

Kolla vad det är för processer som tar mycket kraft. Är det helt normala processer och varningarna fortsätter att poppa upp så skulle jag stänga av varningen.

• gullican
    sportpappa skrev 2011-09-16 06:04:46 följande:
    Det är en varning för att din CPU har hög användning. Tanken är nog att du ska bli medveten om att det är någon process/program som tar mycket kraft och eventuellt åtgärda det om det är felaktigt.
    Om man kör tunga program och kanske inte har en jättesnabb dator så kommer CPU-användningen att slå i taket ofta.

Kolla vad det är för processer som tar mycket kraft. Är det helt normala processer och varningarna fortsätter att poppa upp så skulle jag stänga av varningen.

Tack för svar. Hur kollar man vad det är för processer och hur vet man om de är normala?
  • sportpappa

Du ser dina processer i task managern/aktivitetshanteraren. Snabbaste vägen för att få upp den är genom att hålla in knapparna Ctrl+Shift och sedan trycka Esc.
    En alternativ väg dit är Ctrl+Alt och sedan Delete. Där väljer du Aktivitetshanteraren.

Bry dig inte om processen som heter "Systemets vänteprocess". Den ska ta all ledig kraft och belastar inte systemet.
    Om det är någon annan process som tar alla kraft eller som ser mystisk ut så är tipset att Googla på den.
    Det finns även flera siter där du kan mata in namnet på processen och få en trolig förklaring till vad den är och gör.

Här är en site jag letade fram nu: http://www.processlibrary.com/
    Namn på processer är typiskt explorer.exe och liknande. Mata in i sökrutan och du får fram vad den gör. 

Svar på tråden Hjälp, prestandavarning?