Pedagogisk verksamhet är från det att förskolan öppnar till det att förskolan stänger. Konflikthantering, samarbete, socialt samspelt, lika behandling, språket, matematiken osv allt vävs in i det vi gör dagligen alltifrån att äta lunch till den fria leken. Det ska finnas med i allt vi gör.
Den mer planerade pedagogiska verksamheten, vilken är den jag tror du är ute efter Ts, beror ju helt på hur förskolan arbetar och profilerar sig och hur stora barnen är.
Där jag arbetar brukar vi varje termin lägga extra fokus på antingen språket eller matematiken eller naturlära eller något annat. Vi bryter därefter ner det till mindre bitar. Kan ta som exempel med matematik för 1-3 åringar. Vi hade bara en planerade stund i veckan till detta då vi pratade lite mer djupgående om matematik på en nivå som 1-3 åringar klarar av. Därefter såg vi till att lägga upp mål som gick att tillämpa i vardagen och i leken eftersom barn gärna lär genom att göra. Som vid fruktstunden, nu delar vi äpplet och hur många bitar har vi då?
Nu ska vi gå ut hur många strumpor behöver man då? Att hela tiden tänka på att benämna och belysa.
Kanske låter det väldigt simpelt men med de minsta barnen får man ju lägga upp det väldigt lätt också. Alla barn måste få känna att de lyckas, det är så man bygger upp självförtroendet för att våga misslyckas!
Sen är det ju som Thaleia skriver, den fria leken är så oerhört viktig. Den tillåter barnen att själva tillämpa det de lärt sig och utforska den nya kunskapen under deras egna förutsättningar och sin egen vilja. Den fria leken är inte fri från pedagogerna även om vi många gånger inte är med och leker. Vi står jämte, lyssnar och iakttar och analyserar vad som händer. Vi går ju in och hjälper till om det behövs, i första hand försöker man ju alltid hjälpa barnen att hjälpa sig själva.