• Basilikan

Vad är pedagogisk verksamhet?

I många trådar på FL pratar man om att fördelen med förskola jmf med dagmamma är den pedagogiska verksamheten. Jag funderar ofta på hur stor skillnad det är. Hur mycket pedagogisk verksamhet är det på en förskola om man räknar bort konflikthantering, samarbete osv som sker i den dagliga leken? Man kan kanske kalla det planerad pedagogisk verksamhet.
    Ett mål i läroplanen som intresserar mig extra mycket som naturvetare är det om naturvetenskap. Hur mycket tid ägnar man åt det? Hur ofta pratar man t.ex om fysikaliska fenomen?

• Svar på tråden Vad är pedagogisk verksamhet?
  • Maxbox

Ingen aning. Tror inte det är så ofta tyvärr. Min son (3 år) är helt besatt av ström just nu och pratar om kopparatomkärnor och elektroner. Hade ju önskat att förskolan liksom tagit tillfället i akt och tänkt vad bra, ett intresseområde som vi kan jobba vidare med istället för att se förvånade ut...

• Punkster

Pedagogisk  verksamhet kan ju vara så mycket mer än planerad verksamhet. Jag brukar säga att pedagogisk verksamhet är verksamhet som det ligger en medveten tanke bakom. Den som genomför verksamheten behöver också vara medveten om vad som händer och potentialen med det som händer och det man göra. Dvs. vara beredd på att det kanske inte blir som man tänkt sig och utnyttja sig av det.

• caliningrad

Hej,
    pa min dotters (som ar 4) forskola (utomlands) bestar den pedagogiska verksamheter av schemalagda lektioner i de foljande amnena:
    * reading (varje dag)
    * maths (varje dag)
    * writing (3 ggr i veckan)
    * music (1 gng i veckan)
    * simning (1 gng i veckan)
    * yoga (1 gng i veckan)
    * dator (1 gng i veckan)
    * art& craft (1 gng i veckan)
    * piano (2 ggr i veckan)
    * balett (1 gng i veckan)
    * sport (1gng i veckan)
    * second language (4 ggr i veckan)
    * theme (1 gng i veckan)
    * fun Friday (1gng i veckan)

Har aldrig forstatt vad de svenska forskolorna menar med pedagogisk verksamhet, Som Punkster namner verkar allt vara osagt och subliminalt ...

Nar man gar pa de forskolornas hemsida star det mest att malet ar att barnet ska kanna sig tryggt och utveckla en bra sjalvkansla osv.....

flum sager jag. 

• sahara sahara

På vår förskola har de planerad pedagogisk verksamhet på förmiddagarna. Mitt barn har inte gått så länge, men jag tror att det ska vara ett tema per termin. Men som Punkster säger så är pedagogiskt arbete så mycket mer. Hos oss verkar det vara ett synsätt som genomsyrar hela verksamheten. Det finns en tanke bakom allt de gör, även om det inte är planerat. Än så länge handlar det mest om självkänsla och trygghet, men mitt barn går på tvåårsavdelning.

Naturvetenskap... Tja, för mitt barn och hennes jämnåriga så handlar det mycket om volym och storlek. Hur mycket mjölk får det plats i glaset? Vilken sandkaka är störst? Hur högt upp når jag? Hur blåser jag för att få stora såpbubblor? En eftermiddag när jag hämtade så satt en pedagog i gräset med tre helfascinerade tvååringar och tittade på en myra som klättrade på en pinne. Pedagogen berättade lite om myror, och så sjöng de något om myror.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Basilikan

Tack för era svar!
    Ingen som vågar sig på att uppskatta hur mycket tid man ägnar åt pedagogisk verksamhet och hur mycket tid som är fri lek utan inblandning av pedagog?
     Hur ofta hade man diskuterat fysikaliska fenomen med mitt barn om han gått på er förskola? En gång om året? Varje dag? Jag förstår att det är en liten del av versamheten men just därför är det intressant.

• Basilikan
    caliningrad skrev 2011-09-16 10:18:57 följande:
    Hej,
    pa min dotters (som ar 4) forskola (utomlands) bestar den pedagogiska verksamheter av schemalagda lektioner i de foljande amnena:
    * reading (varje dag)
    * maths (varje dag)
    * writing (3 ggr i veckan)
    * music (1 gng i veckan)
    * simning (1 gng i veckan)
    * yoga (1 gng i veckan)
    * dator (1 gng i veckan)
    * art& craft (1 gng i veckan)
    * piano (2 ggr i veckan)
    * balett (1 gng i veckan)
    * sport (1gng i veckan)
    * second language (4 ggr i veckan)
    * theme (1 gng i veckan)
    * fun Friday (1gng i veckan)

Har aldrig forstatt vad de svenska forskolorna menar med pedagogisk verksamhet, Som Punkster namner verkar allt vara osagt och subliminalt ...

Nar man gar pa de forskolornas hemsida star det mest att malet ar att barnet ska kanna sig tryggt och utveckla en bra sjalvkansla osv.....

flum sager jag. 
    Var kommer naturvetenskapen in undrar naturvetaren?
  • Thaleia

Nu kan jag ju bara svara utifrån hur vi jobbar.
    Den pedagogiska verksamheten genomsyrar ju i stort sett hela vistelsetiden men sen kan den ju vara mer eller mindre planerad.
    Om vi tex tar språk och matematik: jag kan ha planerade aktiviteter där vi jobbar med språk och matematik genom olika typer av lekar. Men sen under mellanmålet så händer det att man kanske har ett samtal med barnen och ett barn börjar rimma på några ord. Ja då kanske man passar på att köra lite rim och kommer in på lite prat som har med språket att göra. Eller så sitter man i sandlådan och gör sandkakor och så kommer man på att man ska räkna sandkakorna, eller sjunga en sång där man använder sig av siffror. Det här sistnämnda är ju inget som vi planerat utan det handlar om att ta tillvara på tillfällena som dyker upp i det vardagliga.
    Egentligen jobbar vi ju hela tiden med språk, matematik, naturvetenskap, det social samspelet osv hela tiden men det stora problemet för många pedagoger är att man inte alltid är MEDVETEN om det och därför låter man viktiga tillfällen som dyker upp gå förbi. Man tror att man bara kan jobba med dessa saker när dom är planerade och missar, som sagt, dom vardagliga situationerna som dyker upp varje dag och så spinner man inte vidare på det.'

Sen det där med fri lek...alltså den fria leken innebär inte att den är fri från oss pedagoger helt och hållet. Vi kanske inte är med men jäklar vad vi observerar!! Det är ju där vi har möjlighet att upptäcka barnens starka och lite svagare sidor i sitt samspel med andra. Den fria leken ger oss möjlighet att märka vilka barn som är jätteduktiga lekare och vilka som behöver mer stöd i leken (alla barn är nämligen inte duktiga lekare utan vissa behöver träna sig i att leka). Den ger oss också möjlighet att se vilka barn som är lite utanför gruppen och behöver stärkas  osv osv. Så för oss har den fria leken en mycket viktig funktion.

• CallGirl

Den naturvetenskap man har haft hos oss är olika expriment med vatten, att gräva ner skräp och följa vad som händer. Är det skillnad på äppelsrutt och konservburk?För att ta några exempel.

• Gurkan

Pedagogisk verksamhet är från det att förskolan öppnar till det att förskolan stänger. Konflikthantering, samarbete, socialt samspelt, lika behandling, språket, matematiken osv allt vävs in i det vi gör dagligen alltifrån att äta lunch till den fria leken. Det ska finnas med i allt vi gör.

Den mer planerade pedagogiska verksamheten, vilken är den jag tror du är ute efter Ts, beror ju helt på hur förskolan arbetar och profilerar sig och hur stora barnen är.
    Där jag arbetar brukar vi varje termin lägga extra fokus på antingen språket eller matematiken eller naturlära eller något annat. Vi bryter därefter ner det till mindre bitar. Kan ta som exempel med matematik för 1-3 åringar. Vi hade bara en planerade stund i veckan till detta då vi pratade lite mer djupgående om matematik på en nivå som 1-3 åringar klarar av. Därefter såg vi till att lägga upp mål som gick att tillämpa i vardagen och i leken eftersom barn gärna lär genom att göra. Som vid fruktstunden, nu delar vi äpplet och hur många bitar har vi då?
    Nu ska vi gå ut hur många strumpor behöver man då? Att hela tiden tänka på att benämna och belysa. 
    Kanske låter det väldigt simpelt men med de minsta barnen får man ju lägga upp det väldigt lätt också. Alla barn måste få känna att de lyckas, det är så man bygger upp självförtroendet för att våga misslyckas! 

Sen är det ju som Thaleia skriver, den fria leken är så oerhört viktig. Den tillåter barnen att själva tillämpa det de lärt sig och utforska den nya kunskapen under deras egna förutsättningar och sin egen vilja. Den fria leken är inte fri från pedagogerna även om vi många gånger inte är med och leker. Vi står jämte, lyssnar och iakttar och analyserar vad som händer. Vi går ju in och hjälper till om det behövs, i första hand försöker man ju alltid hjälpa barnen att hjälpa sig själva.  

• Gurkan
    caliningrad skrev 2011-09-16 10:18:57 följande:

flum sager jag. 
    Vad är det för fel på att utveckla en bra självkänsla och att få känna sig trygg?

Svar på tråden Vad är pedagogisk verksamhet?