• Anonym (månkratern)

hjälp mot acneärr!

Hej! Innan jag skalar bort min hy med potatisskalare tänkte jag kolla här inne om någon har erfarenhet av akneärr och som fått sina borttagna, eller synbart reducerade? Jag har gått med mina i över 10 år, och nu vill jag sätta upp håret bland folk. Jag är trött på att se ut som ett monster! jag vill se ut som alla normala tjejer.

finns det någon där ute? jag bor i en medelstor stad i mitten av sverige..verkar inte finnas så mycket utbud här. det som finns kostar skjortan..

har någon testat dermaroll hemma? microdermabrasion?

• Svar på tråden hjälp mot acneärr!
  • Anonym (månkratern)

puffar

• Anonym (månkratern)

ingen?

• Anonym (månkratern)

är jag den enda?

• Minikonstapeln

Ta kontakt med en hudterapeut! Det finns många behandlingar och produkter nu för tiden. Bla aha syre behandlingar men för att få bästa effekt så bör du gå till en salong då syra inte säljs i så höga halter ute på marknaden! Dessutom bör du undvika vissa saker under en aha behandling! Lycka till!

• Anonym (månkratern)
    Minikonstapeln skrev 2011-09-19 10:29:07 följande:
    Ta kontakt med en hudterapeut! Det finns många behandlingar och produkter nu för tiden. Bla aha syre behandlingar men för att få bästa effekt så bör du gå till en salong då syra inte säljs i så höga halter ute på marknaden! Dessutom bör du undvika vissa saker under en aha behandling! Lycka till!
    tack för svar! finns det någon där ute som fått hjälp med sina ärr?
  • Anonym (ärrad)

Jag ser inte riktigt ut som en måne med kratrar men har ändå många ärr och allmän ofräsch och skadad hy från de cirka 7 år jag levt med lättare acneproblem nu. Jag skulle vilja göra någonting åt dem (och den aktiva acnen jag har också, såklart) men jag vet inte vad och jag är hysteriskt rädd att det på något sätt skulle kunna bli värre, så därför drar jag mig för att ta steget att göra något. Vill inte behöva ångra mig i efterhand. :/ Jag är också nervös för att gå till själva salongen - ser inte fram emot att en okänd människa ska säga "Men guuuuud, vad har du GJORT med din hud?!" för jag vill gärna inbilla mig att mina problem inte syns så mycket och att jag överdriver när jag har ångest över dem (vilket är precis hela tiden, 24/7). Vill inte riktigt få det bekräftat att jag verkligen är så ful som jag tror, liksom.

Jag skriver bara detta så du ska veta att du inte är ensam. "Jag vill se ut som alla normala tjejer" - det är precis mina tankar, varje dag.

Det jag har kollat på är väl syrapeeling, microdermabrasion och lasergrejer. Fraxellaser ska väl vara det bästa och mest hardcore men det kostar ju verkligen en förmögenhet. Microdermabrasion tror jag inte funkar så jättebra på ärr men kan säkert fräscha upp hudens allmänna tillstånd. Syrapeeling är det jag är mest inne på men jag är ändå ganska rädd för det. Om jag gör någon behandling blir det nog det.

Jag hittade det här inlägget från en tjej som själv jobbar med syrahudvård och testade behandlingen på sig själv, och hon fick ju bra resultat om man kollar på före- och efterbilderna: http://advancedskincareblogg.blogspot.com/2011/06/kemisk-peel-del-3-slutresultatet.html Mycket bättre än tidigare tycker jag, i alla fall. Så det kanske kan vara något? Hon finns i Göteborg - tyvärr bor jag ganska långt därifrån.

Lycka till, du! 

• Anonym (månkratern)
    Anonym (ärrad) skrev 2011-09-19 15:23:37 följande:
    Jag ser inte riktigt ut som en måne med kratrar men har ändå många ärr och allmän ofräsch och skadad hy från de cirka 7 år jag levt med lättare acneproblem nu. Jag skulle vilja göra någonting åt dem (och den aktiva acnen jag har också, såklart) men jag vet inte vad och jag är hysteriskt rädd att det på något sätt skulle kunna bli värre, så därför drar jag mig för att ta steget att göra något. Vill inte behöva ångra mig i efterhand. :/ Jag är också nervös för att gå till själva salongen - ser inte fram emot att en okänd människa ska säga "Men guuuuud, vad har du GJORT med din hud?!" för jag vill gärna inbilla mig att mina problem inte syns så mycket och att jag överdriver när jag har ångest över dem (vilket är precis hela tiden, 24/7). Vill inte riktigt få det bekräftat att jag verkligen är så ful som jag tror, liksom.

Jag skriver bara detta så du ska veta att du inte är ensam. "Jag vill se ut som alla normala tjejer" - det är precis mina tankar, varje dag.

Det jag har kollat på är väl syrapeeling, microdermabrasion och lasergrejer. Fraxellaser ska väl vara det bästa och mest hardcore men det kostar ju verkligen en förmögenhet. Microdermabrasion tror jag inte funkar så jättebra på ärr men kan säkert fräscha upp hudens allmänna tillstånd. Syrapeeling är det jag är mest inne på men jag är ändå ganska rädd för det. Om jag gör någon behandling blir det nog det.

Jag hittade det här inlägget från en tjej som själv jobbar med syrahudvård och testade behandlingen på sig själv, och hon fick ju bra resultat om man kollar på före- och efterbilderna: advancedskincareblogg.blogspot.com/2011/06/ke... Mycket bättre än tidigare tycker jag, i alla fall. Så det kanske kan vara något? Hon finns i Göteborg - tyvärr bor jag ganska långt därifrån.

Lycka till, du! 
    tack så mycket för svar. jag är också livrädd för att göra en större behandling. tänk så går nånting fel! det är ju ändå ansiktet vi talar om. som det är nu kan jag gömma kinderna bakom mitt hår, går nånting fel kan man ju inte det. fraxellaser har jag också kollat upp, men det kostar skjortan., skulle vara kul om man hittade någon som gjort det och sett resultat innan man lägger ut så mycket pengar.sedan är jag nojjig över hur länge man blir röd i ansiktet och hur röd man blir.. ska kolla upp din länk nu..
  • Anonym (ärrad)

Ja, eller hur? Det är som ett stort och läskigt spel där man har sitt fejs som insats. Inte kul alls. :( Man har liksom att välja på att antingen ta ett jättesteg och riskera att det blir sju resor värre, men har man tur blir det mycket bättre (eller ingen skillnad, och då har man förlorat pengar och tid men i alla fall inte blivit sämre), eller att strunta i det pga rädsla och därmed må dåligt i resten av sitt liv, trots att det kanske kunde ha blivit bättre om man vågat testa. Gaaah.

Jag önskar man kunde spola fram tiden och se hur resultatet blev, för att kunna avgöra om det skulle vara värt mödan och pengarna eller ej. På samma sätt önskar jag att jag hade kunnat spola fram tiden redan för 7 år sedan när jag började få acneproblem, så jag hade kunnat se att "Så här blir det om man pillar och klämmer!". Då hade jag nog lättare kunnat hålla mig ifrån att klämma under åren som gått. Så dumt, så dumt... Fast en del ärr kommer ju förstås utan att man klämt alls... de jävlarna. :P Har du klämt mycket eller råkat ut för de förargliga blir-till-ärr-ändå-finnarna?

Nu såg jag att du hade skrivit om Dermaroller också. Jag har kollat lite på det och det verkar ju helläskigt. Så desperat blir jag nog aldrig att jag vågar testa det! o_O

Detta är väl kanske inte någon smickrande egenskap men jag ska erkänna att jag ibland kollar på bilder på brännskadade och missbildade människor för att känna att "Det kunde varit värre". Då känns inte de ärr jag har så farliga, och det peppar mig till att försöka sluta bry mig om dem så mycket och försöka njuta av livet istället. Lättare sagt än gjort, dock...

• Anonym (månkratern)
    Anonym (ärrad) skrev 2011-09-19 15:56:12 följande:
    Ja, eller hur? Det är som ett stort och läskigt spel där man har sitt fejs som insats. Inte kul alls. :( Man har liksom att välja på att antingen ta ett jättesteg och riskera att det blir sju resor värre, men har man tur blir det mycket bättre (eller ingen skillnad, och då har man förlorat pengar och tid men i alla fall inte blivit sämre), eller att strunta i det pga rädsla och därmed må dåligt i resten av sitt liv, trots att det kanske kunde ha blivit bättre om man vågat testa. Gaaah.

Jag önskar man kunde spola fram tiden och se hur resultatet blev, för att kunna avgöra om det skulle vara värt mödan och pengarna eller ej. På samma sätt önskar jag att jag hade kunnat spola fram tiden redan för 7 år sedan när jag började få acneproblem, så jag hade kunnat se att "Så här blir det om man pillar och klämmer!". Då hade jag nog lättare kunnat hålla mig ifrån att klämma under åren som gått. Så dumt, så dumt... Fast en del ärr kommer ju förstås utan att man klämt alls... de jävlarna. :P Har du klämt mycket eller råkat ut för de förargliga blir-till-ärr-ändå-finnarna?

Nu såg jag att du hade skrivit om Dermaroller också. Jag har kollat lite på det och det verkar ju helläskigt. Så desperat blir jag nog aldrig att jag vågar testa det! o_O

Detta är väl kanske inte någon smickrande egenskap men jag ska erkänna att jag ibland kollar på bilder på brännskadade och missbildade människor för att känna att "Det kunde varit värre". Då känns inte de ärr jag har så farliga, och det peppar mig till att försöka sluta bry mig om dem så mycket och försöka njuta av livet istället. Lättare sagt än gjort, dock...
    jo jag pillade och klämde väldigt mycket. jag fick mina när jag var 14 och sedan när jag närmade mig 18 började jag väl fatta att det inte var bra att klämma. men då var ju skadan redan gjord. jag har även fått ärr av envisa stora finnar som jag inte ens rört..så typiskt..jag var hos en hudterepeaut(stavning), som klämde porer på mig, och hon sa att om man bortser från ärren så har jag jättefin hy..jaha, tänkte jag. så jag hade ahft jättefin hy då alltså, men istället ser jag ut som ett monster. det varväl nu när jag fyllde 27, som jag insett att jag snart gått i 10 år utan att haft håret uppsatt en enda gång när jag lämnat lägenheten..det är fan ett handikapp, och man borde få subventionerad hjälp.. på sahlgresnak kunde man få det, men jag hade för lite akne enligt henne..men för mig är det ju mycket!!

jag tror lite på det med dermaroller eftersom de menar att det kommer ner så långt in i huden, så den tvingas att börja producera "ny hud" eller vad det nu vad. krämmer och annat lägger sig ju bara över som en hinna.. jag ska googla lite mer innan jag vågar mig dit..
  • Anonym (ärrad)
    Anonym (månkratern) skrev 2011-09-19 16:02:55 följande:
    jag tror lite på det med dermaroller eftersom de menar att det kommer ner så långt in i huden, så den tvingas att börja producera "ny hud" eller vad det nu vad. krämmer och annat lägger sig ju bara över som en hinna.. jag ska googla lite mer innan jag vågar mig dit..
    Ja, jo, jag tror också att Dermaroller kan fungera - jag bara tycker den ser läskig ut och skulle inte våga använda den själv, det var det jag menade. Den ser ju ut som ett medeltida tortyrredskap. ;) Men kanske skulle jag våga om ett riktigt proffs som verkligen visste vad hen gjorde utförde det hela.

Berätta gärna hur det går för dig, om du vågar testa någon behandling! 
Svar på tråden hjälp mot acneärr!