• rere88

tips ang kallvattensakvarium sökes!

Har precis skaffat akvarium att ha mina guldfiskar i över vinterhalvåret. Nu vill jag ju inte ha det ståendes tomt på sommaren o vill därför ha tips på andra fiskar som kommer överrens med guldfiskarna. Hade tänkt mig slöstjärt, guppy, neontetra o någon mal. Vattnet kommer ha rumstemperatur, dvs 20-23 grader ungefär.

• Svar på tråden tips ang kallvattensakvarium sökes!
  • luna1

Du kan göra en sökning på zoopet efter temperatur på vattnet: 
    Under "avdelningar" -- > "sötvattensfiskar-artbeskrivningar" -- > "sökguiden" så fyller du i den temp du vll ha(tex 20 grader) å har du en hel del tips där Glad 

Neontetra och guppy borde funka fint. 

• rere88

Mina guldfiskar är 7-10cm. De kommer ju bli större så hur "små" ska de va för att inte se dem som mat?

• qenzo

En tumregel brukar vara att allt som är större än munnen på fisken som kan tänkas äta kamrater, brukar fungera. Skriver brukar eftersom det också beror på aggressivitetsnivån hos den jagande fisken.
    Eftersom guldfiskar kan bli väldigt (!) stora och om de visat tendenser till att äta annan fisk förr, skulle jag skippa sällskapsfisk helt. Dock kan det vara svårt att finna sällskap åt jagande fisk öht. (Jag håller rovfisk).
    Dock bör tilläggas att jag aldrig sett små guldfiskar jaga annan fisk någonsin.

Det du söker dock är inte kallvattensfisk. Exempel på kallvattensfiskar är aborre, gädda osv. Dvs då behöver du kylfläktar för att hålla vattnet på låga temperaturer. 

Svar på tråden tips ang kallvattensakvarium sökes!