Mitt barn med diagnos får mig att se rött SLOG henne...vad kan jag göra?
Har en dotter på 6,5 år med högfungerande Autism samt ADHD.
Hon är ofta väldigt mysig, kärlekfull och sympatisk samt väldigt hjälpsam men har även en annan sida jag kan bli TOKIG på.
Dels är det som att hon inte vill förstå vad man säger, utan gör samma sak om och om igen
Dels är hon väldigt impulsiv och dessutom väldigt "mycket" dvs kräver mycket uppmärksamhet och snudd på punkmarkering ibland, detta började mer och mer runt 6 årsålder.
Hon har noll koll emellanåt på vad hon gör, hon kan inte sitta still och tycks ha noll kroppsuppfattning, saker "bara händer" och dessutom är hon väldigt uppkäftig i stort sett hela tiden och det blev inte bättre sedan hon började förskoleklass.
Hon pendlar alltså från att vara ett "mönsterbarn" till att bli ett monster efter en stund, har även en bebis på 2 månader som hon är ganska svartsjuk på. Försökt få henne delaktig i allt man gör med bebisen men det tycks inte räcka, försöker ta mig egentid med BARA henne men det räcker inte heller.
Det "nya" är att käfta emot i stort sett ALLT, man kan inte säga något alls utan att hon säger emot, har pratat 100000 gånger med henne om det men det går liksom inte in, Säger man till henne något hon inte får göra är det nya att hon nästan tvångsmässigt måste flina åt en och göra samma sak minst 3 gånger till före hon slutar för att "hon vill".
Idag gick allt bara överstyr då hon först pratade en massa när jag var stressad och satt i telefon med FK, ju mer jag sa till ju mer tjaffsade hon emot, blev helt kaos, när vi väl kom ut ville hon köra vagnen vilket hon fick MEN rätt som det är släpper hon bara vagnen med bebisen och sätter sig på backen, blir såklart livrädd...Hon vill köra igen och jag går brevid och pratar med henne att man släpper ALDRIG vagnen, då släpper hon vagnen direkt 3 gånger på 2 sek bara för att visa att hon kan, svaret var att "jag ville det" säger då att bebisen kan ju dö om det vill sig illa...men hon tycks inte vilja förstå utan bara far hit och dit och tycker att "det spelar ingen roll vad du säger för det hände inget"...då händer det, drar tag i hennes hår och slår henne i ansiktet och bara skriker att hon skall lyssna...hon blir såklart jätteledsen och jag med och vi pratar genom situationen och hur både jag & hon känner, trots allt blev det ett bra men sorgligt prat...
Sitter nu mitt i natten och bara gråter, hur fan kunde jag?
Är inte första gången heller jag blir så fruktansvärt arg att jag inte vet hur jag skall göra (dock inte slagit henne) men skrikit och rutit när det bara inte funkar, inget funkar, läst på och tagit in all info jag kan om uppfostran hennes funktionshinder mm...men INGET fungerar.
Skal ev börja på familjebehandling just för hennes funktionhinder men vågar jag ta upp det där? naledningen till detta är just pga hennes diagnos och att jag vill ha mer tips och förslag på hur jag skall göra istället för att bli så arg...och så hände detta...
Känner mig som en stor värdelös skit rentutsagt...Hur gör ni andra när ni blir så arga så det bara kan pysa över?