• maba

Studietids-sgi?

Jag och min sambo funderar mycket på att försöka bli föräldrar, men vi studerar båda två och är lite oroliga för hur ekonomin skulle bli.

På försäkringskassans hemsida har jag läst att studietids-sgi kan baseras på återkommande inkomster man har vid sidan av studierna. Men vad menas med återkommande?

I sommar har jag till exempel jobbat på ett nytt sommarjobb, där jag aldrig varit tidigare. Räknas det bara om jag jobbar på samma ställe nästa sommar? Eller är det att jag överhuvudtaget arbetar på sommaren som räknas? Spelar det någon roll att jag har flera olika arbeten? Jag har också tjänat betydligt mer i år än året innan, och räknar med att kunna jobba ännu mer nästa år, hur blir det då?

Jag skulle vara mycket tacksam för svar. Förstår att jag inte kan få veta precis hur det blir för mig, men vore skönt att höra hur de generella principerna är.

• Svar på tråden Studietids-sgi?
  • Försäkringskassan

Hej!

För det första så tittar vi på om du har arbetat innan studierna i minst 6 månader och om du under studierna haft CSN-stöd, vilket skyddar den inkomsten. Det betyder att dina ersättning från Försäkringskassan kan baseras på vad du tjänade innan studierna.

Studietids-SGI (sjukpenninggrundande inkomst) fastställs enbart på underlag av den inkomst av eget arbete som du kan antas få under denna tid. Om studietids-SGI fastställs beräknas även årsarbetstid. Den beräknas enbart på det antal arbetstimmar som du antas förvärvsarbeta under utbildningstiden.

Det finns alltså inget krav på att arbetet är årligen återkommande eller stadigvarande för att få en studietids-SGI fastställd. Ett krav är dock att inkomsten måste uppgå till minst 24 procent av prisbasbeloppet som för närvarande ligger på 42 800 kr.

I samband med att du ska ansöka om ersättning, t ex föräldrapenning, så kommer Försäkringskassan att påbörja en utredning för att fastställa din SGI.

Hälsningar
    Mia, handläggare
  • maba

Tack för ditt svar!

Det här med prisbasbeloppet förstod jag inte riktigt. Innebär det att jag i snitt måste tjäna 10 272 kr (42 800*0,24) i månaden för att det ska räknas?

• Försäkringskassan

Hej!

För att fastställa en SGI så måste man ha en årsinkomst på minst 10 272 kronor, men för att få föräldrapenning på mer än 180 kronor per dag, som är grundnivån, så behöver man ha en årsinkomst som är högre än cirka 85 000 kronor.

Hälsningar
    Julia, handläggare

• maba

Tack, då förstår jag! Och det är året fram till att barnet kommer som räknas?

• Försäkringskassan

Hej!

Antingen kommer föräldrapenningen beräknas på den arbetsinkomst du hade innan studierna började, om den var högre än den arbetsinkomst som du har vid sidan om studierna.

Om man har en varierande inkomst räknar vi ut ett snitt, och går då som regel 12 månader bakåt i tiden.

Hälsningar
    Julia, handläggare

Svar på tråden Studietids-sgi?