• thebettygirl

Klädförslag vid klädkoden "smoking"

Jag är i akut behov av kläder till en tillställning som jag ska på inom kort där klädkoden är "Smoking" och behöver nu hjälp med att få idéer om vad jag ska ha på mig. Jag är 161 cm lång och har stl 42. Så skicka mig tips på kläder som skulle kunna fungera att ha vid denna tillställning! Just det ja! Då det handlar om en engångsföretelse så vill jag helt inte lägga hur mycket pengar på det som helst och har då en maxgräns på 1000 kronor.

• Svar på tråden Klädförslag vid klädkoden "smoking"
  • Fröken Fi

Fråga:
    Vad ska jag som kvinna ha på mig ocm jag ska på ett cockatilparty där det står smoking på inbjudan?

Svar:
    Smokingklänning eller aftonklänningen består av en kjol och jacka eller annan överdel. Det kan även vara byxor och överdel. En smokingklänning ska inte vara lika festlig i sin utformning som en frackklänning. Klänningen ska om den är lång vara lagom urringad och då får den gärna vara försedd med en ärm. Det kan även vara lång ärm.

Valet av din smokingklädsel beror även på vilken typ av fest du skall gå på. Är det en stor smokingfest med dans då tar du på dig en finare klänning eller byxa. Klänningen kan då vara lång, ärmlös och urringad. Smokingmiddag som har mindre än 20 gäster innebär att det är en mindre fest. Då tar du en något mindre urringad klänning

• Fröken Fi

Ovan är bara en liten vägledning, många tror att det måste vara klänning t ex men det går lika bra med en snygg byxdress. :)

• BuoBä

Om du köper en knä-/vadlång klänning av klassiskt snitt så kan du klä upp den med smycken och skor etc till smoking, och klä ner den med lite enklare accessoarer till mörk kostym/kavaj. 

• thebettygirl

Tack Fröken Fi. Just den biten hade jag koll på, men jag antar att jag var otydlig i mitt TS. Det jag efterlyser är rent konkreta tips på kläder som skulle fungera. Gärna länkar eller bilder

Svar på tråden Klädförslag vid klädkoden "smoking"