• dolcevita

gröna skiftningar i blont hår......

Vad kan man göra åt dem???
    Jag har blekt mitt hår och får gröna skiftningar antagligen pga vattnet (järn?)
    Har nyligen flyttat och trodde att vattnet var bättre här men nu är det gröna tillbaka....
    Har provat det mesta t ex Matrix So Silver, ketchup(!) bikarbonat, askorbinsyra....
    Någon som vet något som fungerar?!

• Svar på tråden gröna skiftningar i blont hår......
  • krakel

om det är vattnet tror jag om jag inte ljuger ett speciellt shampoo fråga på apoteket...

• Samira

Grönt har mitt hår aldrig blivit, men det började skifta i blått en gång..
    Det gick bort efter en blond toning..

• dolcevita

Ja, det gröna försvinner efter en toning eller blekning.... men det kommer tillbaka....

• VIXIE

Min farmor som hade en vit lock i luggen blev ganaka grönhårig pga av sina gamla kopparrör,det såg i och för sig ganska cool ut men vet att du kan bli sån om du badar i för mycket klorat vatten också...
    Vixie

• Thmaca

Det första du kan prova är djuprengörande shampo. om inte det funkar, så gå till din frisör å fråga om råd!

• tea1982

Håret blir grönt om ni har gamla kopparrör... stackare! Då kommer det fortsätta skifta i grönt vad du än gör eftersom kopparoxiden färgar ditt hår varje gång du tvättar det.. Jag har också hört att ketchup ska funka, men just det skulle nog inte jag köra med. Testa med att tvätta håret nån annanstans i några veckor, typ hos föräldrarna, på gymet, osv!

• dolcevita

Tack för alla råd....
    Vi har inte gamla kopparrör, nyrenoverat badrum och nya ledningar, så jag tror att det kan vara järnhalten i vattnet som spökar.....

Har provat djuprengörande schampo, matrix "någonting..."
    Någon som kan rekomendera något annat djuprengörande schampo?

• Linisen

Hej

Hårsalongsjobbande här.

Matrix schampot du använder ska funka bra, prova att göra en djuprengörande inpackning med, antar att ni har egen brunn?
    Det brukar vara högre halt av järn och koppar i egna brunnar, har man otur kan även det kommunala vattnet i vissa områden ha en högre halt av dessa metaller.

Låt schampot sitta i en bra stund, tvätta gärna håret flera gånger men tänk på att tillsätta fukt med då det är ganska uttorkande.
    Prova Lanzas djuprengörande schampo om Matrix kanske inte funkar optimalt på ditt hår.

Lycka till
    Linisen

• dolcevita

Ja, vi har egen brunn....
    Du menar alltså att jag tvättar håret med djuprengörande schampo och sedan låter det sitta i som en inpackning...?
    Lite trög i dag har jobbat natt och sovit dåligt.... :

• Linisen

nej, alltså jag menar tvätta håret ordentligt gärna två gånger med ett djuprengörande schampoo. Men som du säkert känner blir håret väldigt strävt och behöver en massa fukt. Köp en bra inpackning, en för kemiskt preparerat hår om du nu bleker det. Schwarzkopf har en bra (salongsgrejer).

Men ni måste få bukt mer er brunn med annars är det lönlöst med grönt hår ju
    Har det blivit så tidigare?
    Vad har du för färg när du färgar och vad är din naturliga hårfärg?

Linisen

• dolcevita

Ok....
    Jag har rödblont hår naturligt och jag brukar bleka med Schwarzkopf (den som är
    starkast)
    Senast använde jag en askblond toning efter blekningen...
    Loreal tror jag det var....

Där jag bodde tidigare blev jag också grön av vattnet, där blev det även gröna beläggningar på handfat och i duschen, det blir det inte här där jag bor nu.....

• dolcevita

Nu har jag testat med Matrix djuprengörande schampo, på baksidan av flaskan stod att om man har svårare beläggningar så kunde man låta schampot sitta i 5 minuter och blåsa med hårfön på det.
    Så jag testade det.... tvättade en gång, sköljde ur, schamponerade lät sitta ca 5 minuter blåste med hårfön, sköljde ur och schamponerade en gång till.... sen i med hårinpackning Kerastase (den för färgat hår)
    Tyvärr ser det ut som det gröna är kvar.... ska blåsa det torrt nu så får vi se hur det ser ut.... men som sagt det ser inte lovande ut...
    Fortsättning följer.....

Ingen annan som har/ har haft samma problem!!!!????

Svar på tråden gröna skiftningar i blont hår......