• Pilu

Nån som vet vad koltrasten står för, finns det någon symbolik av nåt slag?

Flera gånger under sommaren har jag sett en koltrast på olika ställen jag befunnit mig. Ofta har den bara flugit fram som för att visa sig. Nån som vet om det betyder någonting?

• Svar på tråden Nån som vet vad koltrasten står för, finns det någon symbolik av nåt slag?
  • murderdoll13

Det kan vara någon som är död som visar sej för dej.

• ratched

Att det är en av Sveriges vanligaste, och i mitt tycke vackraste, fåglar? Flört

Vi hade en tam koltrasthona på vår balkong en vår, hon var så tuff att hon t.o.m. hoppade in i lägenheten och promenerade runt ifall man lämnade öppet, och åt ur handen på en Hjärta

• Glad i hågen

Frågan är om man själv tolkar in naturliga ting som övernaturliga för att vi vill det, eller om det är övernaturliga väsen som visar sig när vi behöver det...

Har själv varit med om en mycket stark uppelvelse som också kan ha varit en ren tillfällighet men i en mycket speciell stund. Jagfick ett dödsbud, en nära vän som varit sjuk länge hade "äntligen" dött, plågan var över. Detvar väntat men jag brast ut i jättegråt ändå såklart. När jag står där med luren fortfarande i handen och tårarna rinnande ser jag en stor fågel, typ örn eller falk, hoppa i ett dyhål nedanför vårt hus. Jag liksom fastnade på den där fågeln, smög ut för att se vad det var. Gick närmare och närmare och den stultade omkring där i gyttjan. Och så plötsligt, när jag bara var några meter ifrånden, bredde den ut sina stora vingar flög upp, cirklade runt mig ett par varv och försvann. Har varken sett den förr eller senare. Då, i den stunden, tog jag det direkt som ett budskap från tjejen som dött, att nu är jag fri från skiten och flyger fritt.
    Med lite distans till det hela inser jag att det kanske var precis det jag ville tänka och känna just då och att fågeln bara blev en slumpmässig sak som dök upp att hänga upp detta på. Vem vet?

• miss70

Hej Det finns en fin bok,djurens språk av solöga (kan du köpa på nätet) jag citerar vad hon skivit om koltrasten
    "du kommer att upptäcka nya sidor hos dig själv.Min gåva till dig är förändring och förnyelse "

• Borttagen användare

nej jag har hört att koltrasten är en sorgefågel

• Pilu

Intolkning eller inte. Såg den vid några tillfällen i somras, på 3 olika platser (från att aldrig sett en sådan någonsin innan). Sista gången jag såg den gick jag och funderade ungefär att OM det nu verkligen var nåt speciellt med den där koltrasten så får den visa sig nu. Någon minut senare landade det en koltrast framför mina fötter (var på promenad), tittade på mig en stund och flög sen vidare. Då om nån gång kände jag att det betydde någonting men sen dess har jag inte sett den och inte heller funderat så mycket på den. I augusti/september fick vi veta att en nära anhörig var svårt sjuk och nu inte har långt kvar och då ploppade den här fågeln upp i mitt huvud igen...därför jag undrar.

Svar på tråden Nån som vet vad koltrasten står för, finns det någon symbolik av nåt slag?