• Taraalina

PCO o gravid?

Hejsan!

Jag är 26 år och fick vid 22års åldern diagnosen PCO. Jag förstod inte vad det innebar då men med ålderna började en sorg växa sig fram inom mig. Jag var beredd på ett liv utan barn och jag kände mig oduglig som kvinna. Vem skulle vilja ha en kvinna som inte kan få barn? Även fast jag visste att det inte var helt omöjligt så tog jag det för givet att jag helt enkelt inte kunde bli med barn efter många misslyckade försök.

Så när jag i början av sommaren fick mensvärk utan blödning, hade ömmare bröst, var tröttare än vanligt mm så tänkte jag inte ens tanken på att det kunde vara graviditet. Till slut gav jag med mig att göra ett test bara för att kunda säga:  "Vad var det jag sa?" till omgivningen som tjatade om den möjligheten.

Jag var beredd på svaret, det gamla vanliga men när jag plusade kunde jag inte tro mina ögon och jag blev tvungen att köpa ytterligare fyra tester av olika märken för att se om det verkligen stämde. Jag var gravid! Eftersom som min mens är oregelbunden så går den inte att lita på och jag valde att göra ett UL i vad jag då trodde var v.12 men det visade vara v.7 plus lite till...

Nu är jag iaf i v.15 och det spelar ingen roll hur mkt jag växer, spyr eller hur många ggr jag ser lill*n på en skärm (senast igår då jag åkte in på gynakuten för smärta i underlivet som visade sig vara urinvägsinfektion), jag har fortfarande svårt att förstå att det bor någon i mig som växer och har det bra. Jag tror inte att jag kommer att fatta det på ett bra tag heller.

Nu undrar jag om det finns flera som har PCO och är gravida eller har barn. Kanske kan vi byta erfarenheter och tankar? Min graviditet har varit väldigt jobbigt då jag spytt så gott som varje dag i snart fyra månader och jag är så otroligt förvånad över att min inneboende i magen växer som den ska trots att jag knappt får nåt i mig! 

Har du PCO och är gravid/har barn? Hör av dig isf som sagt =)

• Svar på tråden PCO o gravid?
  • Jennie1987

Jag är inte gravid. Men jag vill tacka dig för att du delar med dig av din historia!
    Det inger hopp till mig, som har pco, och som försöker och försöker.
    Ett bevis på att det faktiskt går att bli spontant gravid trots pco!
    Stort grattis! :)

• katrina

Grattis!, vad roligt att du är med barn! Önskarcdig all lycka till! Jqg har själv pco och två barn. Den första kom till efter drygt ett år med hormonstimulerande bhandling. Den andra kom till helt av sig själv, på spontan ägglossning två vckor efter att jag slutat med p-piller. Så visst finns det hopp för oss med pco;)

• Sallets

Jag har också PCO och blev spontant gravid efter ca en månad av LCHF kost. Har nu en dotter på 5 månader.

Jag var precis som dig! Tog säkert 20 tester innan jag fatta att jag var gravid :)

Nu jobbar vi på 2:an, började äta LCHF för två veckor sen så vi får se hur de går :)

• Snowflakee

Min mens har alltid varit oreglbunden och kunde komma med flera månaders mellanrum. Jag förstod att något var fel men vill inte gå på någon undersökning då jag inte ville ha det bekräftat. Jag vill inte höra dom orden att jag inte skulle kunna bli mamma, det var min värsta mardröm. Men när jag och min sambo bestämde oss för att försöka få ett liten det var då den 20 Jan 2011.

Jag hade då bokat in en läkartid för att göra en undersökning att jag kunde få barn och fick då veta att jag hade PCO. Hela min värld rasade, och mina tankar var att nu kan jag inte bli gravid.

Jag gick och väntade på att min mens skulle komma månad in och månad ut men den kom inte. Jag ringde läkaren varje vecka och frågade varför inte medicinerna fungerade och fick som svar dubbla dosen.

I tre månader kämpade jag med mitt mående och jag får tårar i ögonen bara av att tänka på hur jobbigt det var. Jag sov hela dagarna, tappade matlusten och slöt mig i mig själv. Jag kom efter med studierna, men det kändes inte som att det var viktigt längre. Dom ända tankarna var:

Kommer jag någonsin bli mamma?

Kommer aldrig glömma den dagen då jag ringer till läkaren och säger att nu har jag dubblat dosen och det fungerar inte, jag får inte min mens. hmmm hör jag i andra sidan av luren. Kan du ta ett graviditetstest.?
    Ja jag gör det och ringer tillbaka. Känslan att stå och hålla i det där och veta att det spelar ingen roll det kommer stå att jag inte är gravid. Men snabbt blev det ett + och hela min värld stannade. Jag viste inte vart jag skulle ta vägen, mina tårar rann av lycka och jag tog tre test innan jag ringde tillbaka till läkaren och berättade att jag var gravid. Efter att jag hade ringt min sambo såklart :)

Jag fick komma tillbaka på undersökning och det visade sig att jag varit gravid i tre månader och att jag även var gravid när jag var på undersökningen första gången och fick veta att jag hade PCO.
    Så jag blev spontant gravid och har PCO. Gravid på första försöket men för mig kändes det som mycket längre tid som att tre månader gick jag och viste inte alls att jag skulle bli mamma.

Det är nu 17 dagar kvar till beräknad förlossning och är så lycklig att snart snart är jag mamma.

• Kinley

Jag fick veta att jag har PCO för flera år sedan och trodde att jag skulle ha svårt att bli gravid.
    I slutet av februari 2010 slutade jag med p-piller då jag inte mådde så bra av hormonerna, vi ville ha barn tillsammans men vi hade inte träffats så länge så tanken var väl inte att vi skulle bli gravida då men vi visste ju båda två att risken fanns.
    Jag hade ju läst mycket om PCO så jag var så himla säker på att jag skulle få svårt att bli gravid.
    I mitten på april hade mitt humör sviktat rejält och mina bröst ömmade men jag kopplade inte ihop de med att jag kunde vara gravid förrän jag berättade allt för en nära vän som sa att jag bara måste ta ett gravtest.
    Så några dagar senare gjorde jag ett test som visade ett starkt plus, jag trodde inte att de kunde vara sant så jag gjorde fyra st och alla visade lika starka plus.
    Jag blev gravid i månadsskiftet mars/april och hann bara få en mens(p-pillermensen).
    Idag är min dotter snart tio månader och jag tänker rätt ofta tillbaka på hur lätt jag blev gravid, men de jag funderar mycket på är om vi bara hade jättetur eller om min kropp helt enkelt fungerar som den ska trots att jag har PCO.
    Är det någon som har likande erfarenhet? Gick det lika snabbt med nr två?

• Planer för Juni

Jag har precis plusat, första försöket efter ett missfall. Denna gången kör vi väldigt lugnt och har inte berättat för någon. Förra gången gjorde vi tvärtom.

Har ätit pergotime i 15/16 månader innan det hände något. Innan det körde vi med ägglossningstest,  det var ett stort slöseri med tid och pengar. Fick alltid mer eller mindre utslag.

Hoppas bara att pyret stannar.

• Texasmamma

Jag blev oxå spontan gravid. Har inte skyddat mej sen jga va 18år och inte tänkt på att skaffa barn heller för den delen..när jag fick veta att jag har pco så sa den läkaren till mej att du kan inte få barn utan att göra det på sjukhus. Min värld rasade och jag byggde upp nått slags skydd med att jag vill inte ha barn. barn e jobbiga,gapiga,snoriga och hindrar en bara i livet. 

Jag börjadde träna efter några år och gick ner mycke i vikt. Efter det kom min mens regelbundet.
    SEn träffade jag min sambo och efter att vi var tillsammans i 1 månad så va jag gravid. Hade inte en tanke på att skydda mej eftersom jag kunde ju inte bli enligt läkaren. trodde inte att det va sant och gjorde hur många tester som helst!
    Superlycklig blev jag! Min graviditet gick som för dom flesta några krampor här å där men i det stora hela perfekt. Texas e nu 8 månader,det bästa som finns och våran lilla mirakel bebis!

Grattis å lycka till!

• luckyd

Härligt att läsa att det faktiskt funkar för några av alla PCOare där ute!! Ger oss andra hopp ändå!

Svar på tråden PCO o gravid?