Elin868 skrev 2011-09-16 23:00:04 följande:
Jag kan också förstå dina tankar. Jag fick min dotter i akut snitt v33. Fick HELP och blev själv väldigt sjuk. Låg på IVA i 2 dagar innan jag ens fick se min lilla tjej.
Jag harde planerat allt, skulle gå två veckor över tiden, barnet skulle väga drygt 4 kg och allt annat.
Det kom som en stor chock.
Jag ville också ut och ta premiär-turen i vagnen på samhället och visa upp mitt fina barn. Det blev istället i en lånevagn runt sjukhuset i kallblåsten på hösten.
Jag hade det ganska jobbigt då, men ser nu det positiva i det hela.
Jag tänker på hur mysigt vi hade det när vi fick flytta in tillsammans i ett rum, vilka framsteg man fick vara med om..Att cpapen åkte bort, hon behövde inte värmebädden längre, sondavdrag osv..
Tror att vi får vara tänka positivt istället. När alla andra fick den gigantiska magen, så fick vi vara med våra små utanför istället. Vi kunde ta och röra på våra bebisar när alla andra önskade att dom slapp bli så stor, så tung, alla krämpor man får.
Hoppas det går bra för dig med dina tankar att det "lägger" sig snart!
Tror det ligger mycket i det du säger, min son var ju inte prematur men sjuk direkt från födseln ihop med att jag också var mycket dålig så den där drömstarten man fantiserade om kom aldrig. Minns så väl från "vi som väntar barn"-grupperna här om folk som skriver om hur underbart de hade på sin första promenad, man kom hem och bara myste och folk hälsade på. Min första promenad blev i korridoren, första dagen jag fick sitta upp i rullstolen fick jag inte lämna avdelningen, dagen efter så lyckades jag på något sätt få med mig sonen i vagnen och jag i rullstolen utanför avdelningen. Vi satt där och tittade på varandra och alla folk som jobbade på kvällen medans sambon var iväg och handlade i kiosken.
Men i efterhand så var det verkligen en lycklig stund, vi missade också BB-brickan, eller vi fick en dagen efter sonen hade fötts men då var jag risig och stenhög på smärstillande så det var ingen kul upplevelse. Men när jag kunde sitta upp själv så åkte han och köpte kinamat åt oss. Min mamma tog sonen den kvällen och natten och sambon sov kvar hos mig på sjukhuset. Det var också en fantastisk stund även om det just då var skitjobbigt.
Så jag tror man får försöka fokusera på det positiva, att det inte är fult eller fel när saker inte går som man tänkt sig, för sällan gör det ju det. Det viktiga är ju att våra små älskingar och även stora mår så bra som de bara kan.