• Mareldsbarn

söker din godaste hummersoppa samt godaste rödvinssås!

Hoppas på er hjälp då jag är i färd med att tillreda en hummersoppa samt en rödvinssås. INte tillsammans givetvis men båda recepten önskas.

Har surfat runt och hittat en del recept men skulle vilja ha tips från er om vad som är bäst att slänga i alternativt låta bli. Hur länge en rödvinssås tjänar på att koka alternativt kryddas. Hummersoppan, kan jag slänga i räkor och konjak? Om hummer inte finns kan jag använda mig av kräftor och kalla det kräftsoppa men ändå spetsa med konjak?

Ja berätta gärna om era egna erfarenheter i köket kring dessa mål :)

• Svar på tråden söker din godaste hummersoppa samt godaste rödvinssås!
  • Dundermamman

KRÄMIG HUMMERSOPPA

4 port.

Ingredienser:

skalet från 2 humrar

1 st hackad gul lök

3 msk matolja

1 msk tomatpuré

1 msk cognac

5 st vitpepparkorn

salt

peppar

2 dl grädde

2 dl mjölk

0.5 lvatten

2 s tlagerblad

Finhacka hummerskalet i en mortel eller matberedare med kniv. Ju finare bitar desto mer smak.

Skala och hacka löken. Fräs den i oljan i en kastrull.

Tillsätt hummerskal, tomatpuré och cognac. Häll på vatten så att det täcker.

Lägg i lagerblad och vitpepparkorn och låt sjuda 20 minuter. Låt sedan soppan vila en stund.

Sila soppan och koka sedan kraftigt tills det bara återstår cirka 1 deciliter.

Späd med mjölk och grädde och smaka av med salt och peppar och eventuellt lite mer cognac.

Mixa soppan med mixerstav eller i matberedare.

Servera soppan, gärna med lite hummerkött på toppen.

Mustig rödvinssåsSkål

Tärna blandade soppgrönsaker tex. morot, lök, vitlök, palsternacka, rotselleri och fräs dom i smör.

Tillsätt 1-2 tsk tomatpuré, färsk eller torkad timjan och 1-2 tsk strösocker.

Häll på ca.5-6 dl rödvin och låt reducera till ungefär hälften.

Tillsätt 1 msk kalvfond och koka lääänge… tillsätt ev. mer rödvin

Sila, smaka av med salt & peppar och tillsätt en toppredning.

*Om man söker efter regnbågen får man faktiskt stå ut med lite regn*
  • Dundermamman

Hummersoppan kan du göra som en räk- eller kräftsoppa, men då med vit vin istället för congac!

*Om man söker efter regnbågen får man faktiskt stå ut med lite regn*
  • WaltersMamma

Kolla på halvåtta hos mig.. Hemsidan.. I veckan var det en kille som gjorde en hummersoppa som såg ut att vara helt underbar!!

• Mareldsbarn

Tack snälla ni!

Waltersmamma, jo det var just det programmet jag såg som fick mig att bli sugen på att tillaga en egen. Dock var hans en aningens avancerad för mig med tanke på att jag kommer stå och tillaga den tillsammans med tre små barn. Avancerad är nog fel ord att säga men det var för många moment för att jag ska känna att jag lyckas utan att stressa ihjäl mig

• Sarus85

Nu är inte detta hummersoppa men tänkte jag ger dig receptet ändå eftersom du letade efter nått enkelt! Och denna soppa är så enkel men framför allt såååå god :)

Kräftsoppa

2 rivna morötter bryns i margarin. 2 msk mjöl, 2 fiskbuljongtärningar och 1 liter vatten ska koka i 10 min. Häll i 1 stor burk kräftost, 1 burk cream fraiche, 1 paket dill. Låt koka ihop och häll i kräftstjärtar.

Till detta ta formfranska dela i små bitar häll över smält smör och stek snabbt i torr panna!

Som sagt inte hummer men mycket gott , enkelt och snabbt :)

• mandelblomma
    http://lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/08/kraftskiva-med-tjocka-slakten.html

det här är ett väldigt enkelt recept man lätt kan byta ut räkorna mot hummerstjärtar, ett riktigt latmansrecept!

Gjorde redning och spädde med mjölk till lagom konsistens för soppa, en skvätt grädde såklart till festmåltiden och sen en hel tub med kräftost. 
    Rivna morötter och finhackad lök.
    En fiskbuljong och smaka av med lite salt och citronpeppar och i med räkor, kräftstjärtar eller vad man nu vill ha. Jag gjorde det enkelt för mig och köpte en glasburk med handskalade räkor som jag la i strax innan serveringen.
    En festsoppa som lätt passar som soppa mitt i veckan med då den är så lätt att göra.
  • Ann Nelly
    Min godaste rödvinssås

2 st scharlottenlök
    2 msk smör
    2 msk socker
    salt & svartpeppar

3 dl vatten
    2 msk kalvfond
    5 dl rödvin
    2 msk soya
    2 msk balsamvinäger
    ev. redning (funkar med maizena)

Hacka löken och fräs i smöret. Tillsätt socker, salt, svartpeppar och fräs till sockret börjar bli brunt.
    Späd med vatten, vin, fond, soya och balsamvinäger.
    Koka ihop i ca 15 minuter. Sila såsen och red den sen om det behövs.

Enkel att göra men mustig och smakrik, har serverat den vid många middagsbjudningar. Funkar jättebra att förbereda innan, kyla och sen värma på den vid servering.
Svar på tråden söker din godaste hummersoppa samt godaste rödvinssås!