• Mattemamman

Finns det bra teckenmaterial att skriva ut gratis? (Tecken till tal)

Vi har en son som är sen i talet och logopeden har tipsat om att det är en hjälp att använda tecken. Jag har hittat 50 tecken som man kunde skriva ut från nätet och det har fungerat toppen bra med sonon. Han tecken och verkar jättenöjd med det. Nu känns det som om det är dags att gå vidare och få ett större teckenordförråd - men vart hittar jag fler tecken? Jag kan tänka mig att köpa ett bra material men vet inte vad som är användbart och prisvärt. Gärna material som visar både tecknet och en bild. Jag skulle oxå gärna vilja göra olika tema böcker med vardagssituationer att lämna på förskolan. Någon med tips?

• Svar på tråden Finns det bra teckenmaterial att skriva ut gratis? (Tecken till tal)
  • TjärRingen

Om du har en iphone (kanske till andra smartphones också) så finns det en app som heter "ritade tecken". Stort ordförråd med lista o bilder till. Använder det tillsammans med min dotter. Sök också på teckenkommunikation om du inte gjort det.

• skogsmor

Hej. Som anciol skriver så finns det app till iphone med tecken. Annars vill jag rekomendera att finns böcker och filmer på alla biblotek att låna. Jag har jobbat som personlig assistent hos en trachad flicka som nu är 2 år och vi hade mycket hjälp av teckensång med Ika Nord som lånades på dvd på bibblan. Lycka till.

• Mattemamman

Tack för tipsen!Biblioteket ska jag kolla upp i morgon. Tyvärr har jag en gammal telefon men det kanske kan vara något för mannen.

• deac

Utbildningsradion har också en bra sida på nätet som heter Teckenspråkswebben

www.ur.se/Teckensprakswebben/

UR:s sida är jättebra. Man kan sitta länge och få massa bra tips.

Sedan finns en sida som heter www.spreadthesign.com  det är en digital ordbok och den är även internationell och kan visa tecken på olika språk. Den ska visst också finnas som en app.

www.ritadetecken.se/  Ritade tecken fanns även på nätet.

Man blir helt fast när man väl börjat titta och lära sig för det är jättekul med tecken och fantastiskt bra att kunna.

• Pinje

Ja det finns massor. Jag har nog mest sånt som kostar. Om du köper Ebba Editor (program och teckendatabas) och Materialhatten (CD-skiva) från Hatten förlag så har du det mesta du behöver i många år. Säg till så kan jag berätta vad jag använder de till. Kolla in min presentation där jag samlat massor av länkar till olika sidor om tecken och språk.

• Pinje

Alltså i den som heter "Materialhatten" finns det massor av bilder att skriva ut, på varje är det bild + ord + teckenbild, de finns i A5; A6 & A7 allihopa. Vi har skrivit ut och laminerat och använt de massor. Även bra när man jobbar med kategorier.

Sen är det superbra med teckensånger, verkligen bra och det är relativt enkelt att använda på förskola. Blir som lite mer avancerade rörelsesånger bara. Finns massor av olika på DVD: Sånghatten, Kika på Ika 1&2, Kom igång med teckensång 1&2.

• anne h
    Mattemamman skrev 2011-09-16 21:19:10 följande:
    Vi har en son som är sen i talet och logopeden har tipsat om att det är en hjälp att använda tecken. Jag har hittat 50 tecken som man kunde skriva ut från nätet och det har fungerat toppen bra med sonon. Han tecken och verkar jättenöjd med det. Nu känns det som om det är dags att gå vidare och få ett större teckenordförråd - men vart hittar jag fler tecken? Jag kan tänka mig att köpa ett bra material men vet inte vad som är användbart och prisvärt. Gärna material som visar både tecknet och en bild. Jag skulle oxå gärna vilja göra olika tema böcker med vardagssituationer att lämna på förskolan. Någon med tips?
    Har inte logopeden några teckenblad att ge er, är min första tanke?

Jag har köpt BildbasTecken (med Ebba editor som Pinje skrev men Ebba använder jag inte, däremot använder jag ordramar från Äppelklyftig till teckenbilden) som jag använder sedan flera år så det var ett bra köp. (både bildbastecken och Ordramar har varit med i många år nu här hemma )

På Youtube kan du hitta många teckensånger/filmer mm, bara sök.
    Nu vet jag inte hur gammalt ditt barn är, är det litet så är detta bra att börja med:

">

Här hittar du alla filmer de laddat upp http://www.youtube.com/user/FilmHatten

Finns massor med teckenmaterial på nätet, det gäller bara att leta, att ha tid till det... o pga tidsbristen köper jag hellre så jag vet var jag har bilderna när jag behöver dem
    ">
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • glad i kvadrat
    Pinje skrev 2011-09-17 10:57:55 följande:
    Ja det finns massor. Jag har nog mest sånt som kostar. Om du köper Ebba Editor (program och teckendatabas) och Materialhatten (CD-skiva) från Hatten förlag så har du det mesta du behöver i många år. Säg till så kan jag berätta vad jag använder de till. Kolla in min presentation där jag samlat massor av länkar till olika sidor om tecken och språk.
    Vi fick Ebba Editor ordinerat via logopeden och fick det då gratis. Det ses som hjälpmedel ochCD-leveransen kom från hjälpmedelscentralen. Kanske kan vara något?
    -- Moa och Ludde - 090915 - luttradmamma.blogg.se --
  • Pinje
    glad i kvadrat skrev 2011-10-27 13:36:16 följande:
    Vi fick Ebba Editor ordinerat via logopeden och fick det då gratis. Det ses som hjälpmedel ochCD-leveransen kom från hjälpmedelscentralen. Kanske kan vara något?
    Tyvärr verkar det vara enormt stor skillnad i vad man får ordinerat i olika landsting. När vi startade igång fick vi rekommendation av logopeden att köpa Babblar figurerna, deras böcker, DVD Teckenhatten samt tygbokstäverna. Bara tygbokstäverna kostar långt över 1000kr. Nu däremot får de skriva ut Teckenhatten så det går sakta framåt.
  • Lisali34

På min blogg finns en del länkar, både gratis och sådana man får betala för. Man kan hitta en hel del gratis, bilder + tecken för utskrifter men det krävs lite letande. I högerspalten lite längre ner hittar du länkarna >> lisabloggar.se/ds-tecken/

Habiliteringen kan också hjälpa till mycket. Du kan få hjälp med utskrifter, laminering och liknande men också hjälp att få teckenbilder utskrivna för ett tema, t ex badrummet, köket eller påklädning eller annat som ni vill träna på. Kanske de också kan anordna teckenkurs? De har det gjort för oss.  

• Lisali34

Ja just det glömde ju, på smartphone finns en suverän app Ritade tecken där du kan skriva ut bilder på tecken och sedan googla fram en bild som passar och själv göra montage. 

• Mattemamman

Tack alla för tipsen!

Jag har handlat en hel del från TeckenHatten och logopeden ska skicka oss på teckenkurs. Spännande! 

Svar på tråden Finns det bra teckenmaterial att skriva ut gratis? (Tecken till tal)