• JosephineJ

Tips angående Roaccutan, tack!

Jag har fått roaccutan igen, det var dock ett antal år sedan som jag hade det men minns att jag blev efter några veckor när medicinen började verka väääldigt torr i hyn samt fick lätt näsblod.
    Nu undrar jag, ni som har erfarenhet av roaccutan - vad har ni använt för produkter?
    Fiskolja? Ngn speciell kräm? Något speciellt lypsyl osv?
    Ös på :

• Svar på tråden Tips angående Roaccutan, tack!
  • Liniz77

Vaselin i näsa o på läppar. Det stabiliseras ju efter ett tag. Hoppas du blir fin i hyn. Jag fick superdåligt mörkerseende o ont i lederna.

• Giraff

Nu är det iofs nästan 15 år sen jag åt roaccutan, men jag hade Elizabet Ardens 8 hour cream till läpparna. 

På händerna  använde jag Neutrogena handkräm, med bomullsvantar från apotektet på mig på nätterna. 

Lycka till!  

• Eleator

Jag tror att det var Roaccutanet som bidrog till att jag fick vestibulit, nedsatt hörsel och gud vet vad mer. Skulle aldrig göra om det om jag vetat riskerna... Det var förstås inte ett svar på din fråga, minns att jag använde Eucerin och näsolja en del. 

• majzzan

Så nu har jag svalt den första tabletten av Roaccutanet.... Jag är livrädd för alla biverkningar.. Jag har svår Rocasea och min vanliga medicin är slut hos tillverkaren Erymax.. Den har hjälpt mig bra.. Har fått den lägsta dosen och ska träffa min hudläkare om 5 veckor igen.. Fick genomgå en massa blodprover, antar att dom var ok eftersom inte doktorn har hört av sig.. Har mått rätt så kasst psykiskt pga av en 'idiot' till sambo men har nu flyttat från honom... Men det jag har läst av Roaccutanet är att man kan börja må dåligt psykiskt av den.... Är det något ni känner igen??? Man vill ju inte bli sämre direkt av en medicin..... 

• carolinawest

Jag gick på Roaccutan from dec förra året fram till mars april detta året. Gjorde ett uppehåll under sommaren och började denna vecka igen.

Jag fick inga andra biverkningar än torrhud och torra läppar. Såg visserligen hemskt ut men kan ju rekomendera Decubals olika produkter. Speciellt deras salva för torra läppar!!

Hör med läkaren som skrev ut ROA till dig, de borde veta vad man kan använda. Själv använder jag Decubal till läpparna och Miniderm (receptbelagt) till kroppen.

• majzzan

Ska ta å ladda upp med mjukgörande salvor... Har redan torr hy pga Rocasean.. Fast jag ska ju smörja mig med Finacea salva där jag har utslagen..... Så inne på mina foton att jag hade bilder på mig när jag har 'utbrott'.... 
    Fick återbesökstid till hudläkaren om 4 veckor....   

• Juliette F

Nu är det ju tjejer som frågar, men jag vill bara skriva - ni som är män och funderar på Roaccutan! Fundera både en och två gånger innan ni tar det!! Har en manlig anhörig som fått mindre roliga biverkningar av denna medicin.... Brösten började växa och är typ A-kupa idag, på annars smal kropp. Plastikkirurgi är ett måste. Visst, mindre acne under behandligen - men till priset av kvinnlig figur, sk "man boobs". Mindre kul när man ska sola och bada på stranden. Acnen kom ändå tillbaka efter Roaccutankuren, men brösten är kvar... Så tänk till! Jag vet mer än en som kallar Roaccutan för råttgift.  

• majzzan

Jag har idag haft konstig huvudvärk... Läste om att man kunde få ökad tryck känsla i huvudet... Ja då är det väl bara å börja 'bocka' av biverkningarna...........

Juliette F .. Fyy det lät inte spec kul....... Har en son som har svår acne men efter att ha läst ditt så finns det ännu en anledning till att han INTE ska prova detta!!!

Själv hade jag aldrig nån acne när jag var i tonåren.. Men jag har fått det på 'äldre' dar... Har haft det här nu i 10 år... Men det är dom sista 5 åren som jag har blivit behandlad för Rocasea... Önskar bara att min 'vanliga' antibiotika åter kommer i lager......... 

• Liniz77

Fast 80% blir av med sin acne permanent o äter man en andra kur blir 80% till besvärsfria. Jag, min man, min svägerska o två andra kompisar har ätit roaccutan utan allt för svåra biverkningar. Jag fick lindrig ledvärk o torr hy. Maken likaså. Dock ska man undvika alkohol eftersom man blir mkt berusad av ingenting. Jag lider hellre under en kur roac än mår så dåligt av mina acne. Min man berättade hur elaka andra var när han var 15 så får minabarn så stora problem så blir det roaccutan. Det är värt det! Sen får man givetvis vara uppmärksam på ev biverkningar!

• majzzan

Ja jag vill inget hellre än att bli av med allt i ansiktet.. Kan ju inte påstå att det är acne... Utan STORA bölder som jag har.... Vaknar varje morgon med svullnad som dock lägger sig lite under dagen... Jag får Rocasean inne i ögonen när det blir som allra värst jag hoppas att Roaccutanet hjälper snart så att utbrottet stoppas....... 

• needless
    med försörjningsproblem det är inte lätt att hitta roaccutane online nu. Jag köpte den generiska online på denna webbplats utan ett recept www.emedoutlet.net/ och de levereras alltid.
  • Yasfro

Jag var nog en av de luckie ones efter att ha läst alla svar här. Åt det i ett år för ca 7 år sedan och älskade det, blev samtidigt en liten deltog för kroppen utan alkohol och mjölkprodukter :) Jag skulle rekommendera dig att köpa jordnötsolja på Apoteket (ca 50kr) det hade jag varje kväll att tvätta ansiktet med, oljan tar bort smuts och samtidigt återfuktar huden och mjukgör...( är gravid idag och har den för förebyggande av bristningar på magen) den går även att ha vid torra slemhinnor så som näsa och läppar annars har du ju alltid klassikern vaselin som funkar i näsan👍 Stort lycka till och njut av friheten av att vara acnefri! /yasfro

Svar på tråden Tips angående Roaccutan, tack!