• Vattenliljan

Gulkroppscysta - hur känns det när den spricker?

Hej!

Jag var på ultraljud i måndags för att kolla att jag inte blivit överstimulerad av senaste Pergo-dosen. Detta var på cykeldag 15. Vid UL-et sa dock gynekologen att jag redan haft ägglossning. Blev lite chockad, eftersom det dels är ganska tidigt, och jag dels inte lyckats få ägglossning tidigare, så det var dubbel chock så att säga. Hon sa också att hon inte kunde se när ÄL varit, eller om jag är gravid eller inte. Strax efteråt visade hon en stor, svart fläck på skärmen och sa att detta kan vara en gulkroppscysta som håller på att utvecklas (vad kan det annars vara, jag fattar inte?). Den var 1,7 cm i diameter.

Nu efteråt har jag försökt läsa på lite om gulkroppscystor och får inte gyns saker att gå ihop riktigt. Om det är en gulkroppscysta kan jag väl inte vara gravid? Och om det är det, hur känns det då när den spricker? Har nämligen haft som stickningar i ena sidan nu under kvällen. Ibland inte så farliga och ibland betydligt värre. Dum som jag är minns jag dock inte vilken sida hon sa att den eventuella cystan var på. Men kan det vara den som har spruckit redan? Har läst att det kan ta 2-3 månader.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Gulkroppscysta - hur känns det när den spricker?
  • Lumo

Är en gulkroppscysta samma som en follikelcysta (Äggsäckscysta?)?
    Jag har iaf haft en sån i en äggstock. Jag kände av den dagligen med hugg o "mensvärk". En dag fick jag en mellanblödning (mindre blodfärgad flytning) o antagligen sprack den då. Hade lite värk även efter i kanske en månad, läkaren förklarade det som ett blåmärke som tar tid att läka. Hade tot ont ca 2 månader.

• Vattenliljan

Tack för ditt svar! Jag vet att gyn sa att det var en follikel som kanske var på väg att utvecklas till en gulkroppscysta. Så jag skulle tro att det är samma sak. Jag önskar att jag hade läst på om det här innan jag var hos gyn så jag kunde ha ställt mer relevanta följdfrågor! Men jag hade ju ingen aning om att sånt här fanns ens. :S

• mamma till tre busungar

Gulkroppscystor/corpus luteum-cystor är vanliga och går vanligen tillbaka av sig själva. Vet inte om de kan förekomma i början av graviditet eller om det inte är möjligt.

Jag har haft en sådan som gick sönder! Det gjorde ONT! Värre än att föda barn! Värre än njursten!

Min mens var ca en vecka sen. Jag var på väg hem från dagis med barnen när jag helt plötsligt fick en mycket stark smärta i nedre delen av buken. Koncentrerat på ena sidan. Så stark att jag kallsvettades, mådde illa och vek mig dubbel. Inom några minutet dämpades  smärtan och övergick i mera molsmärta, rejäl sådan. Hemma hade jag fortfarande ont men tog smärtstillande och lade mig och vilade. Hela natten som följde hade jag ont och kunde bara sova korta stunder. På morgonen när jag gick upp förrvärrades smärtan kraftigt och jag sökte på akuten. Då var jag riktigt dålig med lågt blodtryck, blek, kallsvettig, kräktes nästan omöjlig att sätta infart på då de ytliga kärlen ha de dragit ihop sig väldigt mycket. Man tog prover, satte dropp, gjorde gynundersökning, bukröntgen och vaginalt ultraljud Jag låg inne över natt på gynavdelning, Fick en hel del morfin + annat smärtstillande. I ca en vecka efter hade jag fortfarande ont och det dröjde flera månader innan menscykeln var sig själv igen.

• Vattenliljan

Usch, vad du skräms nu! Det låter verkligen hemskt, stackare. :( Jag hoppas att det inte blir lika illa för mig. Men då var nog smärtan igår något annat. För den var ju inte ens i närheten av det du beskriver. Men det har inte hänt dig igen i alla fall?

• Lumo

Som sagt, så ont gjorde det inte för mig. Men jag hade mer regelbundet ont o hugg som varade 10-20 sek. Svidande o brännande smärta som varadd några h per dag.

Min cysta var 4 cm stor. Hur stora var era?

• Vattenliljan

Min var 1,7 cm på ultaljudet i måndags. Men jag hoppas fortfarande på att det inte ÄR en cysta. Hon sa ju bara att det kan vara så att den håller på att utvecklas till en cysta.

Vattenliljan skrev 2011-09-17 12:34:37 följande:
    Usch, vad du skräms nu! Det låter verkligen hemskt, stackare. :( Jag hoppas att det inte blir lika illa för mig. Men då var nog smärtan igår något annat. För den var ju inte ens i närheten av det du beskriver. Men det har inte hänt dig igen i alla fall?
    Nej det har inte hänt igen. Oftast går de inte sönder heller. Gulkroppscystor är väldigt vanliga. När man ultraljudade mig då såg man ytterligare en cysta men den höll sig ju hel. Som de oftast fortsätter vara. Oftast går de ju inte sönder utan tillbakabildas!

Jag vet inte hur vanligt det är att man blir så dålig som jag blev, Kirurgen som träffade mig först trodde mest att att det var ett utomkvedeshavandeskap alternativt en äggstocksinflammation.  Dock sade gynekologen som hade ett längre samtal med mig dagen efter att det var närmast ett skolboksexempel på brusten corpus luteum-cysta.

Här står det att  graviditet och corpus luteum-cystor inte behöver vara ett motsatsförhållande!

http://pregnancy.about.com/od/conditionscomplications/qt/corpuslutealcys.htm
    Lumo skrev 2011-09-17 12:38:42 följande:
    Som sagt, så ont gjorde det inte för mig. Men jag hade mer regelbundet ont o hugg som varade 10-20 sek. Svidande o brännande smärta som varadd några h per dag.

Min cysta var 4 cm stor. Hur stora var era?
    Men gick din sönder?
  • Lumo

Rimligtvis gick den sönder när jag fick mellanblödningen. Har aldrig mellanblödningar annars så det borde varit då den gick sönder. Om den nu inte tillbakabildades... Det vet jag ej! :)

• Vattenliljan

Tack för länken! Men jag blir förvirrad av att få olika bud hela tiden. Pratade med min pappas fru häromdagen, hon försöker också att bli gravid, med hjälp av Sofiahemmets fertilitetsläkare. Hon har tydligen en gulkroppscysta denna månad, det visade sig på ultraljud. Och då sa läkarna där att hon inte får någon fertilitetsmedicin (sprutor) denna månad eftersom gulkroppscystor minskar chansen att bli gravid. Därför känner de tydligen att det inte är "värt besväret" utan att man väntar till en cyst-fri cykel eller vad man ska säga.

Svar på tråden Gulkroppscysta - hur känns det när den spricker?