Gulkroppscysta - hur känns det när den spricker?
Hej!
Jag var på ultraljud i måndags för att kolla att jag inte blivit överstimulerad av senaste Pergo-dosen. Detta var på cykeldag 15. Vid UL-et sa dock gynekologen att jag redan haft ägglossning. Blev lite chockad, eftersom det dels är ganska tidigt, och jag dels inte lyckats få ägglossning tidigare, så det var dubbel chock så att säga. Hon sa också att hon inte kunde se när ÄL varit, eller om jag är gravid eller inte. Strax efteråt visade hon en stor, svart fläck på skärmen och sa att detta kan vara en gulkroppscysta som håller på att utvecklas (vad kan det annars vara, jag fattar inte?). Den var 1,7 cm i diameter.
Nu efteråt har jag försökt läsa på lite om gulkroppscystor och får inte gyns saker att gå ihop riktigt. Om det är en gulkroppscysta kan jag väl inte vara gravid? Och om det är det, hur känns det då när den spricker? Har nämligen haft som stickningar i ena sidan nu under kvällen. Ibland inte så farliga och ibland betydligt värre. Dum som jag är minns jag dock inte vilken sida hon sa att den eventuella cystan var på. Men kan det vara den som har spruckit redan? Har läst att det kan ta 2-3 månader.
Tack på förhand!