Anonym skrev 2011-09-18 11:38:22 följande:
Familjerätten vill endast se hur du och ditt/dina barn fungerar ihop i hemmiljö. De vill gärna att barnet själv visar sitt rum/saker/kanske egna fritidsintressen mm.
Kan berätta att i vår VU stod det att mitt barn frågade mig om h*n får dra fram den och den leksaker/pysselgrejen och visa utredarna. Om det var bra eller dåligt vet jag inte

. Det skrev lite om hur vi som familj tilltalade varandra, hur barnet bor dvs eget rum med leksaker anpassade till barnet osv.
Kan däremot tycka det är väldigt märkligt att inte barnen är hos ditt X vid deras hembesök. Hos oss var utredarna stenhårda på att barnet skulle vara hemma hos respektektive, likaså vid samtalen hos familjerätten, två gånger var det jag som skulle komma med barnet, två gånger andra föräldern.
Det kommer gå bra! Jag kokade lite kaffe och hade lite kakor framme så vi kunde sitta och prata i lugn och ro hela familjen efter rundvisning av hemmet, man pratar lite allmänt om livet osv. Utredarna kommer inte börja förhöra varken dig eller barn på något sätt!
Lycka till!
Jaha, jag som trodde hembesök handlade om hur det ser ut här hemma! Dvs det rent fysiska tex hur stort huset är, hur många rum, om barnen har var sitt rum (eftersom de redan har frågat om det!) barnsäkerhet etc. Hade ingen aning om att det handlade om OSS, dvs barnens och min relation. Speciellt som det inte ens var aktuellt att barnen var med hemma hos exet. Jag fattar mindre och mindre känner jag.
Exet och jag har bara varit på var sitt möte, han för 1½ mån sedan och jag förra veckan. Såvitt jag vet har inte utredarna träffat barnen alls, om inte det har skett bakom min rygg på förskolan. Men borde man inte få veta det i så fall? Antingen direkt före eller i alla fall efteråt??? Ingen har i alla fall sagt något om att träffa barnen eller bett om att få göra det.
Exets hembesök var förra veckan och mitt sker om 1½ vecka ca. Jag frågade om vi skulle ha fler möten, men de skulle höra av sig ifall de behövde kompletterande uppgifter och i så fall ta dem på telefon. De ska lämna in sin utredning till TR den 7/10, men innan dess ska den ju kommuniceras till oss båda och visst ska man väl få en viss tid på sig att lämna in ev kommentarer och rättelser?