• Anonym (undrande)

Frågor om hembesök i samband med vårdnadsutredning

Hej!

Mitt ex och jag ligger i vårdnadstvist och vårdnadsutredning är i full gång via FR. Hembesök gjordes hos exet för ett par dagar sedan och snart är det min tur.

Det jag undrar är vad de är intresserade av, vad de tittar på, var ligger fokus? Finns det någon slags standard eller minimikrav de går efter? Jag bor kvar i huset och håller på att renovera, barnen kommer inom kort att ha var sitt rum men bor sedan separationen i det stora sovrummet och jag i det lilla.

Exet flyttade för några månader sedan ihop med ny partner i dennes lilla tvåa där både exet och barnen säger att det inte finns plats för dem och exet säger att barnen får vara i vardagsrummet under umgänget.

Det är bara själva vårdnaden det här handlar om, en av oss har sökt enskild vårdnad och den andre vill ha kvar gemensam, men boendet och umgänget finns det redan avtal på.

• Svar på tråden Frågor om hembesök i samband med vårdnadsutredning
  • Anonym

Det är väl mest att barnen har det bra, att det inte finns några faror i hemmet. Har själva haft ett sånt hembesök nyligen och vi är mitt i en flytt från lgh till hus. Flyttlådor packade och staplade efter väggarna här. Där vi kommer bo om en månad kommer det inte bli hembesök på. De är medvetna om det men har hembesöket i liten lgh mitt i flyttpackningen istället för att skjuta på det för att se hur vi kommer bo i framtiden. Tvisten här har pågått i ca 11/2 år och när den startade visste vi inte att drömläget med hus skulle dyka upp.

• Anonym

En sak till. De sa till oss att det handlade om att se mig och barnet i vardagsmiljö och hur kommunikation och samspelet fungerar mellan oss. Här är boendet också redan fastställt och vi är inne på vårdnadsbiten.

• Anonym (undrande)

De poängterade verkligen att barnen skulle vara med vid hembesöket, men de gick inte in på några detaljer varför mer än "barn brukar tycka om att visa sitt rum" typ. De t.o.m. ändrade tiden för att underlätta för mig med dagislämningen (hade tänkt komma 10:30, men när jag sa att jag brukar lämna 09:00 så ändrade de snabbt och glatt tiden till 09:00 för hembesöket istället), väldigt tillmötesgående alltså.

Däremot var det tydligen inte viktigt att barnen var med vid hembesöket hos exet. Jag tog nämligen upp det och ställde frågan, eftersom jag inte blivit underrättad eller tillfrågad om att köra dit barnen, men då verkade de på FR mest ställda och överrumplade. Nu bor iofs exet på annan ort, ca 5 mil bort, vet inte det spelar in? Jag menar, om det är viktigt att träffa barnen i hemmiljön?

De frågade om barnen har var sitt rum, så det verkade som att det var viktigt? Men om de kan acceptera att det inte finns någon plats alls till barnen hemma hos exet så borde det väl inte vara hela världen om de delar på ett stort sovrum för tillfället här hemma?

Exet har inte ens velat berätta hur många kvm hans nya boende är på, men vårt ena barn säger att lägenheten är så liten, pytteliten, att de inte får plats och att det inte finns någon dusch/bad utan bara en toalett. Nu är det iofs inte tal om boendet som så, och jag antar att man som umgängesförälder kan bo nästan hur som helst utan att det påverkar?

• Anonym (undrande)

Ingen mer som vet något om hembesök och/eller har egna erfarenheter att dela med sig av? Känns lite läskigt att de ska gå runt och kolla i ens hem liksom.

• orpon

Jag är mitt i tvist, och vårdnadsutredningen ska strax dra igång... Jag är inte alls orolig för hembesöken, iof har jag en annan situation än dig, men ändå.. det är välutbildade människor som gör detta som yrke, de skiter i idtt hem, de vill se att du och ditt barn trivs ihop, att det funkar mellan er... så tolkar jag det iaf....

• Anonym

Familjerätten vill endast se hur du och ditt/dina barn fungerar ihop i hemmiljö. De vill gärna att barnet själv visar sitt rum/saker/kanske egna fritidsintressen mm.
    Kan berätta att i vår VU stod det att mitt barn frågade mig om h*n får dra fram den och den leksaker/pysselgrejen och visa utredarna. Om det var bra eller dåligt vet jag inteObestämd. Det skrev lite om hur vi som familj tilltalade varandra, hur barnet bor dvs eget rum med leksaker anpassade till barnet osv.
    Kan däremot tycka det är väldigt märkligt att inte barnen är hos ditt X vid deras hembesök. Hos oss var utredarna stenhårda på att barnet skulle vara hemma hos respektektive, likaså vid samtalen hos familjerätten, två gånger var det jag som skulle komma med barnet, två gånger andra föräldern.
    Det kommer gå bra! Jag kokade lite kaffe och hade lite kakor framme så vi kunde sitta och prata i lugn och ro hela familjen efter rundvisning av hemmet, man pratar lite allmänt om livet osv. Utredarna kommer inte börja förhöra varken dig eller barn på något sätt!
    Lycka till! 

• Anonym (undrande)
    orpon skrev 2011-09-18 09:49:29 följande:
    Jag är mitt i tvist, och vårdnadsutredningen ska strax dra igång... Jag är inte alls orolig för hembesöken, iof har jag en annan situation än dig, men ändå.. det är välutbildade människor som gör detta som yrke, de skiter i idtt hem, de vill se att du och ditt barn trivs ihop, att det funkar mellan er... så tolkar jag det iaf....
    Hur menar du, "en annan situation än dig"? Tänker du på att jag håller på och renoverar hemma?
  • Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2011-09-18 11:38:22 följande:
    Familjerätten vill endast se hur du och ditt/dina barn fungerar ihop i hemmiljö. De vill gärna att barnet själv visar sitt rum/saker/kanske egna fritidsintressen mm.
    Kan berätta att i vår VU stod det att mitt barn frågade mig om h*n får dra fram den och den leksaker/pysselgrejen och visa utredarna. Om det var bra eller dåligt vet jag inteObestämd. Det skrev lite om hur vi som familj tilltalade varandra, hur barnet bor dvs eget rum med leksaker anpassade till barnet osv.
    Kan däremot tycka det är väldigt märkligt att inte barnen är hos ditt X vid deras hembesök. Hos oss var utredarna stenhårda på att barnet skulle vara hemma hos respektektive, likaså vid samtalen hos familjerätten, två gånger var det jag som skulle komma med barnet, två gånger andra föräldern.
    Det kommer gå bra! Jag kokade lite kaffe och hade lite kakor framme så vi kunde sitta och prata i lugn och ro hela familjen efter rundvisning av hemmet, man pratar lite allmänt om livet osv. Utredarna kommer inte börja förhöra varken dig eller barn på något sätt!
    Lycka till! 
    Jaha, jag som trodde hembesök handlade om hur det ser ut här hemma! Dvs det rent fysiska tex hur stort huset är, hur många rum, om barnen har var sitt rum (eftersom de redan har frågat om det!) barnsäkerhet etc. Hade ingen aning om att det handlade om OSS, dvs barnens och min relation. Speciellt som det inte ens var aktuellt att barnen var med hemma hos exet. Jag fattar mindre och mindre känner jag.

Exet och jag har bara varit på var sitt möte, han för 1½ mån sedan och jag förra veckan. Såvitt jag vet har inte utredarna träffat barnen alls, om inte det har skett bakom min rygg på förskolan. Men borde man inte få veta det i så fall? Antingen direkt före eller i alla fall efteråt??? Ingen har i alla fall sagt något om att träffa barnen eller bett om att få göra det.

Exets hembesök var förra veckan och mitt sker om 1½ vecka ca. Jag frågade om vi skulle ha fler möten, men de skulle höra av sig ifall de behövde kompletterande uppgifter och i så fall ta dem på telefon. De ska lämna in sin utredning till TR den 7/10, men innan dess ska den ju kommuniceras till oss båda och visst ska man väl få en viss tid på sig att lämna in ev kommentarer och rättelser?
  • Anonym

Kanske dina barn är för små för att gå på samtal till familjerätten?
    Kan tycka att det låter som en slarvig utredning om den ska baserad på ett samtal samt ett hembesök var.
    Det var jag som skrev inlägg 6 och som sagt, ett hembesök hos repektive med barnet närvarande, två egna samtal hos familjerätten var samt ett samtal hos familjerätten med barnet då förälden är med var samt ett samtal då endast ena föräldern skulle följa med sedan pratade utredarna själva med barnet.

Så för varje förälder, två egna samtal på familjerätten, ett hembesök, ett samtal tillsammans med barnet hos familjerätten samt ett samtal då de endast pratade med barnet och föräldern skulla vänta utanför! Aha, dessutom ett privat samtal hos familjerätten med våra respektive nya, dvs min man samt exets sambo.

Ang hembesöket så självklart kommer de kika lite på hur ni bor, t.ex om två barn delar en pytteliten säng, om de inte har en egen lugn vrå där de ka ha sina egna saker, har du större barn kanske de vill veta var ni gör läxor eller liknande. Har jag förstått det rätt så renoverar ni just nu, berätta då hur det kommer bli, var barnen kommer vara osv! Tror utredarna har sett det mesta! Men som sagt, viktigast för dem är att ni verkar fungera bra som familj! T.ex att du inte börjar skrika på din 3-åring som drar 1-åringen i håret (bara som exempel alltså!).

Efter utredingen är gjord så har du all rätt att läsa den INNAN den skickas in till TR och komma med rättelser, information som du tycker uteblivit mm.
    Obs att du kan inte på något sätt ändra någonting i deras utredning utan enbart lägga till på ett enskilt papper du skriver!

• Anonym

Glömde en sak, ett samtal gjordes även med lärare samt fritidspersonal i skolan då personalen fick berätta hur det går för barnet samt hur de upplever att barnet mår.

Svar på tråden Frågor om hembesök i samband med vårdnadsutredning