• mina barn

Finns det bröstmjölk som är näringsfattig?

Har funderat på en sak ett tag:

Kan bröstmjölk vara fattig på näring eller är den alltid näringsrik. Jag menar om jag äter dåligt tex, är mjölken då "dålig". Eller är det så att om man har bröstmjölk så är den bra??
    Hoppas nån fattar min konstigt formulerade fråga, jag är så trött.

• Svar på tråden Finns det bröstmjölk som är näringsfattig?
  • sebbeman

Jag förstår vad du menar....har också fundrat på den frågan....samma om mjölken blir mindre näringsrik efter typ ett halvår eller ett år...då man kanske inte ammar lika mycket längre...

• LadyMarmalade

till viss mån så påverkas självklart mjölkens näringsinnehåll av vad mamman äter...men samtidigt är det så att kroppen "snor" av dina depåer så att du får mindre näring och barnet mer om du äter dåligt en period...

men det är väl ganska självklart att man under graviditet och amning försäker äta så näringsrikt som möjligt?

och då gör det inget om man exempelvis vid en förkylning el dyl äter sämre ett par dar...

• mina barn

Men nu menar jag inte bara under en ev. förkylning eller liknande.
    Har svårt att få tid att äta allsidigt eftersom jag har en son på snart tre också som tar en del tid...
    Men eftersom jag har jättebra produktion är den då braa eller kan det vara så att lillkillen får i sig"värdelös" mjölk??

• ahlcec

Jag vet en tjej vars mjölk är minimjölk, liksom. Hon ammar gärna, men får ge ersättning också.

Fast den här tjejen har lidit av anorexi så länge hon kan minnas, och är verkligen inte frisk alls.

Jag tror inte mjölken påverkas av hur man äter - det är väl snarare produktionen.
    Men en tanke från en enbarnsmamma visserligen: Äter du inte när treåringen äter? Och om h*n får allsidig kost får du ju isf i dig det en gång om dagen?

Allsidig kost är ju superviktigt att äta i vilket fall som helst. Och ja, jag veeet att jag är präktig.

Lycka till!

• fru bengtsson

Jag har haft mjölk som inte varit tillräckligt fet (enligt läkare på Barnavd. och BVC), så fast jag haft mycket bröstmjölk samt ätit och druckit ordentligt fick jag ändå börja med ersättning tidigt...

• mina barn

Ja jag lär ju märka om den är "dålig". Hitills har han gått upp bra i vikt i alla fall. MEn det var bara en tanke.
    Och nej jag äter oftast inte när treåringen äter, eftersom han är en matvägrare och måste mats och trugas med. Så då hinner jag oftast inte få i mig nåt alls.

• LadyMarmalade

det är inte lätt att äta rätt med små barn och ammande barn...

men med vitamintillskott, mat regelbundet så gör det inget om maten inte är enligt "normen"

så länge som man inte svälter sig så håller mjölken bra nivåer...

vissa barn går upp massor fort och andra går inte upp alls iaf...
    det jämnar ut sig

jag personligen tycker BVC och läkarna är väl hysteriska på sina kurvor...de höll på att skrämma slag på mig med nummer tre...

som fyrbarnsmor (alla friska stora starka numera även om nummer tre låg lågt enligt BVC s kurvor )vill jag ge er ett enda råd...slappna av, lita på er förmåga(ni vet bäst själva när det är dags att gå över på mat/ersättning) och använd sunt förnuft...
    så länge som barnet följer "sin" kurva finns inget att oroa sig över...

finns inga barn i sverige som svälter ihjäl pga mammans mjölk...

• fru bengtsson

LM: Fast mitt andra barn gick först upp äldigt dåligt och sedan _ner_ i vikt, vilket resulterade i att hon blev tröttare, sov mer, inte orkade äta tillräckligt osv, så frågan är vad som hänt om jag fortsatt helamma ändå? Inte vet jag om hon svultit ihjäl, men jag hade aldrig tagit den risken heller!

• LadyMarmalade

FB:
    nope men då följde hon inte sin kurva...

jag sa att så länge som de följer "sin" kurva spelar själva vikten ingen roll..alltså jämfört med andra...

de får ju inte gå ner i vikt...då faller sunt förnuft in...antingen måste man göra nåt åt sitt eget näringsintag eller så får man ge ersättning...

• fru bengtsson

LM: Sorry, läste slarvigt och missade den delen i ditt inlägg. Inte meningen att låta otrevlig eller så....

• mina barn

Ja som sagt, var inte orolig utan det var en fundering.
    Har en del erfarenhet av amning då detta är mitt tredje barn, men just detta har jag funderat på ett tag utan att ta reda på svar...

• rasajj

Har en kompis som har ammat sina fyra barn plus givit ersattnig pga att hon har typ "minimjolk" och barnen gar inte upp i vikt av hennes mjolk. Hon sjalv ar valdigt frisk och ater nyttigt. Hon har varit tvungen att ge ersattning med dem alla.

• Hallonpaj

saargr:
    Fast frågan är ju om det verkligen varit det verkliga problemet, eller om hon bara fått fel information och fel råd på bvc? Det är tyvärr betydligt vanligare än att fetthalten skulle vara lägre än vad barnet behöver. För det mesta beror dålig viktökning på något tekniskt, och det är också möjligt att barnet äter för mycket för mjölk och får i sig för lite av den feta eftermjölken. Tyvärr är amningskunskaperna inom barnhälsovården inget vidare på många ställen och ersättning verkar vara svaret på allt, istället för att kunna hjälpa till med _amningen_ när den inte funkar optimalt.

TS:
    Nej, näringshalten är rätt konstant mellan olika kvinnor, och fetthalten kan variera något. Men det ska mycket till för att det inte ska räcka med att barnet kompenserar det genom att amma lite oftare, extrem stress eller svält kanske anorexi. Det är snarare mängden som kan minska tillfälligt, innehållet är inte mycket att oroa sig över.

• rasajj

Hon bor i USA precis som jag och har aldrig varit i kontakt med bvc...
    Han har haft otaliga tester gjord pa sin brostmjolk och alla visar valdigt lag fetthalt. Nej, det ar inte felinformation det handlar om... hon har dessutom alltid haft valdigt sma barn, dels beroende pa att hon aldrig har gatt hela tiden ut, men ocksa pa att barnet har haft svart att redan i livmodern fa tillracklig naring. Hon vager barnet fore och efter amning for att avgora hur mycket brostmjolk som barnet har fatt i sig och sedan ger hon ersattning till viss naringsniva bestamd av specialliserad dietist...

• Hallonpaj

saargr:
    Jo, men man ser ju ändå olika på den här typen av problem och ger olika typer av råd. Det finns inte bara en möjligt lösning och ett möjligt synsätt. I Sverige så amningsväger man inte sedan många år, det anses helt förlegat och stressande, och man har ju öäven fri flaskmatning. Kanske blir hon så stressad av fixeringen vid vägningar och tillmatning, att stressen påverkar amningen negativt?

• rasajj

Eller sa ar vagningen ett underbart och enkelt satt att veta att babyn faktiskt har druckit och inte bara snuttat... Anvands aven pa NICU har i USA, anvande det sjalv pa mina tvillingar for att se om de dessutom behovde sondmatas.
    Nej, det ar snarare sa att vagningen hjalper henne ett par manader innan hon helt gar over till ersattning. Problemet ar akta och det finns kvinnor vars mjolk ar naringsfattig.

• kixan

Alla kvinnors mjölk ser ju olika ut, en del har "grädde" i tuttarna och andra har mindre fet mjölk, men egentligen ska inte detta spela någon roll om man ammar fritt eftersom bebisen då kompenserar, är mjölken fet äter inte bebisen så ofta, är mjölken mindre fet äter den oftare. Problemet kanske snarare ligger i att en del kvinnor med mindre fet mjölk inte orkar med att amma så mycket som krävs? Sen finns det ju dom som ammar mycket och bebisen ändå inte verkar få i sig nog, då kan det handla om problem med taget, eller att man har mycket förmjölk så bebisen aldrig når eftermjölken eller något sådant. Amning är komplext och det finns nog aldrig bara ett svar på såna här funderingar.

• Hallonpaj

Tack kixan, det var liksom så jag tänkte. Jag undrar mycket hur det såg ut med amningsfrekvens, och amningsteknik, om mamman provat att amma samma bröst några gånger i rad för att komma åt den fetare eftermjölken osv när jag läser saargrs svar. Om hon provat att äta mer nyttiga fetter själv, om det kan påverka kanske? Om fetthalten påverkats av stress och vilket stöd och vilka möjligheter till vila mamman har, massage och annat som ökar oxytocinet.

Svar på tråden Finns det bröstmjölk som är näringsfattig?