• Anonym

Mår dåligt av mitt jobb.

Jag är studieledig på mitt jobb.  Anledning till att jag börjat läsa är att jag mådde dåligt på jobbet och måste fixa ett nytt jobb. Jag har sökt annat jobb i 4 år men det är svårt, har inte fått ngt.

Ekonomi är inte det bästa och jag valde att börja arbeta på mitt jobb på helgerna. Idag är mitt första pass och jag sitter här och mår dåligt! Jag vet inte hur jag ska klara mig idag och imorgon.

Jag mår illa, är gråtfärdig och yr!

Vet inte vad jag ska göra, jag är bara så ledsen på mig, att jag klara av mitt jobb. Sedan funderar jag också på om jag inte få ett nytt jobb nästa år, då måste jag komma tbx. Jag har försökt byta avdelning men fick inte det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-17 12:02
    Jag funderar på att hoppa av helgerna men tycker att det så dåligt! Vad ska jag säga?
  • Svar på tråden Mår dåligt av mitt jobb.
  • Anonym

"Vet inte vad jag ska göra, jag är bara så ledsen på mig, att jag inte klara av mitt jobb."

• lillangel

svårt att förstå ditt inlägg,vad du skriver? men iaf så finns de alltid andra jobb, så dåligt som du mår kan du ju säkert må bättre att jobba på ica ist. kram

• Anonym (Sammalika)

Förstår precis hur du känner de. Själv jobbar jag på ett callcenter och allt med jobbet är hemskt, just nu är jag som tur var mammaledig och drar ut på de så mycket som möjligt och får ångest av att veta att som de i dagsläget ser ut så måste jag tillbaka dit om ett år :/ hoppas du hittar ett annat jobb ts

• Lenora

Vad specifikt är det som får dig att må dåligt på ditt jobb?

Jag har själv haft ett jobb som jag inte trivdes med och vet hur mycket det tärde på mig under den tiden. 

• Anonym

Anonym (Sammalika)- Tack!

LenoraH- arbetsuppgifter!

• lillangel
    Anonym (Sammalika) skrev 2011-09-19 01:36:07 följande:
    Förstår precis hur du känner de. Själv jobbar jag på ett callcenter och allt med jobbet är hemskt, just nu är jag som tur var mammaledig och drar ut på de så mycket som möjligt och får ångest av att veta att som de i dagsläget ser ut så måste jag tillbaka dit om ett år :/ hoppas du hittar ett annat jobb ts
    tips från mig,precis innan din mammaledighet är färdigt så börja PLUGGA på
  • lillangel
    lillangel skrev 2011-09-20 20:52:05 följande:
    - distans, ta en yrkesutbildning eller något annat som ger bättre jobb, då har du chansen att  få ett nytt jobb + att du lägger dina studer under tiden din bebis sover sen har du all ledigtid över till barnet, du kan ha barnet på fsk 8-14,de hade jag fast jag plugga heltid.

Lycka till!
  • Anonym (Sammalika)
    lillangel skrev 2011-09-20 20:52:05 följande:
    Har haft stora funderingar på de ett tag och nu har jag hittat en utbildning som jag vill gå :)
  • Anonym

Bra att du hittat utbildning du vill gå!

Om det nu skulle vara så att det inte fungerar att plugga av någon anledning så finns det ju faktiskt ett alternativ. Förutsätter att du är medlem i a-kassan nu. Du får ta ditt straff i så fall och vara utan inkomst i dryga 3 månader(antar att antalet straffveckor är olika beroende på vilken a-kassa man tillhör), hatar man sitt jobb så är det värt inkomstbortfallet lika fullt! 

Jag hatade mitt jobb, jag hatade stressen och den ständiga tidspressen och prestationsinriktningen, jag hatade mina chefer, jag hatade mina jobbarkompisar osv. Det krävdes dock planering. Jag fick bita i det sura äpplen och uthärda 4 månader till (för att bygga upp en buffert och dels för att bygga upp modet att säga upp mig). Levde så snålt det  bara gick, borde ha sökt nytt jobb på fritiden men jag var så sjukt apatiskt och mådde dåligt att jag ärligt talat inte ens orkade tänka på det. Jag bara sov så fort jag var hemma. 

Hur som helst, jag sa upp mig, tog mina straffveckor från a-kassan och var helt utan inkomst i 3 månader. När jag väl slapp jobbet så orkade jag börja söka nytt jobb. Fick så småningom ett nytt otacksamt skitjobb på ett annat företag som sysslade med precis samma sak som föregående företag. Mådde skit igen. Hade sedan sådan tur att efter 2 månader på nya skitjobbet så ringde ett företag upp mig, de hade sett min annons på arbetsförmedlingens hemsida och ville anställa mig direkt! Lyckan var total, älskade mitt nya jobb! Underbara arbetskamrater, trevliga chefer, diverse förmåner såsom friskvård och FIKARASTER, tänka sig, fikaraster hade man ju inte haft tid med på åratal och det hade heller inte gillats av tidigare cheferna. Inte ens lunchrast var någonting som uppskattades av föregående chefer, dessutom var man hänvisad till att äta sin lunch i sin bil på parkeringen, det blev ju sådant spring ifall personalen skulle äta lunch i lunchrummet.

Hur som helst, även om man inte har ett nytt jobb att gå till, så är det inte helt fel att säga upp sig ifall man mår riktigt dåligt av sitt jobb och inte står ut en dag till! Det är en kalkylerad risk man tar, man kanske inte får tag i nytt jobb direkt, man kanske kommer vara helt utan inkomst under längre tid, men man får överväga ifall det är värt det ifall belöningen är att man slipper sitt gamla jobb. 

• Lenora

Om det är arbetsuppgifterna som känns så tråkiga är det värt att fundera över vad du skulle tycka vara roligt och sträva efter det istället, även om det är ett kortsiktigt sämre alternativ ekonomiskt.

Jag har full förståelse för hur nedbrytande ett dåligt jobb kan vara. Jag jobbade själv på en arbetsplats i ett helt år där jag hade ångest för att komma dit på morgonen och bara ville gå hem hela dagen (med goda anledningar). Det gör hela livet grått.

Satsa på något annat och se vart det leder dig i livet! Eller dra ner på tiderna som du föreslår. Fortsätt bara att kämpa för att leva ett liv där du är lycklig till du uppnår det.

Svar på tråden Mår dåligt av mitt jobb.