Bra att du hittat utbildning du vill gå!
Om det nu skulle vara så att det inte fungerar att plugga av någon anledning så finns det ju faktiskt ett alternativ. Förutsätter att du är medlem i a-kassan nu. Du får ta ditt straff i så fall och vara utan inkomst i dryga 3 månader(antar att antalet straffveckor är olika beroende på vilken a-kassa man tillhör), hatar man sitt jobb så är det värt inkomstbortfallet lika fullt!
Jag hatade mitt jobb, jag hatade stressen och den ständiga tidspressen och prestationsinriktningen, jag hatade mina chefer, jag hatade mina jobbarkompisar osv. Det krävdes dock planering. Jag fick bita i det sura äpplen och uthärda 4 månader till (för att bygga upp en buffert och dels för att bygga upp modet att säga upp mig). Levde så snålt det bara gick, borde ha sökt nytt jobb på fritiden men jag var så sjukt apatiskt och mådde dåligt att jag ärligt talat inte ens orkade tänka på det. Jag bara sov så fort jag var hemma.
Hur som helst, jag sa upp mig, tog mina straffveckor från a-kassan och var helt utan inkomst i 3 månader. När jag väl slapp jobbet så orkade jag börja söka nytt jobb. Fick så småningom ett nytt otacksamt skitjobb på ett annat företag som sysslade med precis samma sak som föregående företag. Mådde skit igen. Hade sedan sådan tur att efter 2 månader på nya skitjobbet så ringde ett företag upp mig, de hade sett min annons på arbetsförmedlingens hemsida och ville anställa mig direkt! Lyckan var total, älskade mitt nya jobb! Underbara arbetskamrater, trevliga chefer, diverse förmåner såsom friskvård och FIKARASTER, tänka sig, fikaraster hade man ju inte haft tid med på åratal och det hade heller inte gillats av tidigare cheferna. Inte ens lunchrast var någonting som uppskattades av föregående chefer, dessutom var man hänvisad till att äta sin lunch i sin bil på parkeringen, det blev ju sådant spring ifall personalen skulle äta lunch i lunchrummet.
Hur som helst, även om man inte har ett nytt jobb att gå till, så är det inte helt fel att säga upp sig ifall man mår riktigt dåligt av sitt jobb och inte står ut en dag till! Det är en kalkylerad risk man tar, man kanske inte får tag i nytt jobb direkt, man kanske kommer vara helt utan inkomst under längre tid, men man får överväga ifall det är värt det ifall belöningen är att man slipper sitt gamla jobb.