Ifall det är någon som googlar just pleomorft adenom tänkte jag ge en uppdatering.
Själv sökte jag information som en galning när jag fick min diagnos men det finns nästan ingen att få.
Förra måndagen, den 21 november, opererades jag.
Op tog ca 4 timmar och jag var helt nedsövd under tiden. Jag fick komma till sjukhuset tidigt på morgonen, fastandes sedan midnatt. Fick dropp och en spruta i magen mot blodproppar.
Rullades sedan vidare till op där jag sövdes. Under sövningen fick jag kramper och det var därför som op drog ut en extra timme på tiden.
Pga kramperna fick jag stanna på uppvaket över natten. Jag var mörbultad men mådde aldrig dåligt.
Förmiddagen efteråt fick jag komma tillbaka till avdelningen och fick ett eget rum *lycka*.
Mitt op-sår sträcker sig från ovankanten av örat (framför örat) nertill fem cm nedanför käklinjen, total ca 12 cm långt. Fick även en dräneringsslang insatt under huden för att leda ut sårvätska och blod.
Totalt stannade jag kvar fyra dagar på sjukhuset. Dräneringen drogs ut den sista dagen.
Jag blev sjukskriven ytterligare två veckor, så totalt ca tre veckors sjukskrivning.
Jag kan le som vanligt, rynka panna och näsa. Inga problem med ansiktsmotoriken alltså!
Däremot har jag ingen känsel i mitt ytteröra, ej heller på ett område kring käklinjen och på kinden (ca 4x6 cm stort område). Osäkert om känsel kommer att komma tillbaka sa läkaren. Viktigt att skydda sig mot kyla nu i vinter!
Nu en vecka efteråt knaprar jag mest alvedon, någon enstaka gång även citodon.
Det som gör mest ont i början är att tugga. Det tog 3 dagar för mig att hitta mitt normala bett igen pga svullnad och ömhet.
Tumören är skickad för ytterligare provtagning och det tar ca två veckor att få resultat. Då kan de också se om de fått ut tumören i sin helhet eller inte.
Man bli trött, och det är helt okej.
Man får ont, det är helt normalt.