• Anonym (Ont)

Någon som har erfarenhet av ryggont efter förlossningen??

Min dotter är 3,5 månader gammal och jag har SÅ ont i ryggen. Efter förlossningen så har jag haft så ont i ländryggen. Aldrig konstant värk utan mer när jag ska ställa mig upp efter att ha suttit. På kvällen kan jag knappt stå rakt om jag har suttit länge. Jag har ont över bäckenet och när jag har gått en tuff power walk så kan jag få värk över blygdbenet. Kan tillägga att jag inte hade någon speciell foglossning under graviditeten och att det är mitt tredje barn. Varför har jag så ont nu? När började ni träna???

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av ryggont efter förlossningen??
  • Amy27

Jag har iofs haft problem med min rygg innan jag blev gravid och lätt främre foglossning under graviditeten men jag känner absolut igen mig i det du skriver.
    Min son äter ersättning och när jag skulle upp på natten för att göra flaska fick jag först sätta mig upp ur sängen och sen sakta ställa mig upp. Ländryggen gjorde så förbaskat ont!
    Jag har försökt att hålla mig rörlig hela tiden och gå ut på promenader och så men var inte särskilt konsekvent. Nu går jag minst en längre promenad om dagen, gärna i lite snabbare takt och jag märker faktiskt att ryggen blir bättre! :)
    Sen gäller det ju att träna upp magmusklerna (mina vet nog inte vad träning är ) eftersom det är de som bär upp ryggen typ.

Det är snart fem mån sen förlossningen förresten...

• Anonym (Ont)

Tack för svaret Undra om jag har fått foglossning fast efter förlossningen. Skumt! Det kanske bara är att träna då. Lite core-träning kanske. Tack!!

• Lumo

Felaktig träning hjälper inte mot foglissning, tvärtom! Träna inte om det gör ont, under eller efter!

Jag hade problem med fogarna 1 år efter o problem med ryggen i 1,5 år efter fl. Hade dock svår foglossning under grav.

Det som räddade mig tillslut var 3 besök hos naprapaten, han fixade ryggen så fort. Önskar att jag gått till honom tidigare. Han kan även ge akupunktur i bakre ryggfogarna som påskyndar "läkningen". Ryggen var främt snedbelastning o kotor som hamnat fel pga graviditet, barnbärande o dumma amningssitser.

• Broadway

Efter min mellersta förlossning hade jag ont i ländryggen i ca 2 år. Skadade svanskotan under förlossningen också. Efter att jag började träna styrka blev det bättre och försvann sedan helt. Jättekonstigt var det, kändes som foglossning.

• Anonym (Ont)

Jag antar att det tar ett tag att få bort ryggontet helt. Kanske en kombo av naprapat och träning. Den beryktade "Plankan" stärker ju musklerna runt bäckenet så man får väl pröva sig fram fast försiktigt. Tack för svar!

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av ryggont efter förlossningen??