• missmc

Förminska bild för utskrift

Har fått en fotoskrivare i julklapp o försöker och skriva ut bilder i storleken 10X15,(fick med en provförpackning med fotopapper)men det funkar inte!Bilden är för stor och bara en del kommer med i utskriften.Jag har provat att ändra bildstorlek men det hjälper inte.Har både PS Elements och PS 7.Jag trodde att det bara var att göra sin bild och sen skriva ut men det verkar mer avancerat...
    En fråga till,kan man använda sig av sk wallpapers eller backgroundsbilder som bakgrunder till sina foton.De är ju i regel stora,hur ska de isåfall göras mindre för att kunna skrivas ut i formatet 10x15 t e x?Är tyvärr relativt nybörjare på det här men vill gärna lära mig.Tacksam för svar!

• Svar på tråden Förminska bild för utskrift
  • Cheri

Det ändrar du väl under "pappersinställningar" när du ska skriva ut?
    Välj format A6.

• missmc

Tack för snabbt svar men det funkar inte med det heller...Jag får hela tiden ett medd.som säger att: med den valda storleken kommer bilden skrivas ut med mindre än 220 ppi och det kommer med en del av bilden bara.Det finns olika färdiga utskriftsformat att välja på men det papper jag har har hemma är ju för normalstorlek på foton, 10X15 så då bockar jag ju självklart det men nej...Kan det bero på att den bilden jag har som bakgrund är stor från början,har använt sk wallpaper.Isåfall kanske man kan minska ner den först för att sen sätta in förgrundsbilden också nerminskad i rätt storlek från början?Ska de sparas som JPEG när man skriver ut hemma?

• Cheri

Foton ska alltid sparas som JPG.

Tycker det låter jättekonstigt för skrivaren brukar ju anpassa storleken på bilden efter storleken på pappret...

Vart skriver du ut den ifrån? Direkt från photoshop?

• missmc

Ja,jag försöker att skriva ut den direkt från photoshop,ska man inte det?

• Cheri

Nej gör inte det, öppna bilden ifrån mappen du har sparat den i istället och skriv ut den därifrån. Därifrån ska du kunna välja egenskaper för skrivaren, och därmed välja pappersinställning A6

Svar på tråden Förminska bild för utskrift