• christina4444

Hjälp, min valp vill inte bli rumsren!!

Jag har nyligen skaffat en söt liten valp. Valpen är en bland ras mellan en chihuahua och en yorkshireterrier, hon vägrar att lära sig att ens kissa på tidningspapper  eller bajsa och kissa ute. Vi har försökt och försökt. Jag går ute med henne varje dag 4-6 gånger om dagen, efter hon ätit, dryckit och sovit. Men men hon vägrar och vägra. ibland går jag ute med henne i 2 timmar och precis när vi går in så kissar hon. Jag vet inte vad jag ska göra längre. Snälla är det någon som har några tips på vad jag gör fel.

• Svar på tråden Hjälp, min valp vill inte bli rumsren!!
  • mion

Ta bort tidningpapperet direkt,hunden ska lära sig att gå ut inte attt kissa inne på papper...  det tar tid, hunden kissar hemma för där är den trygg...  ta det lugnt o fortsätt gå ut oftare än vad du gör  så blir det bra till slut =)

• dezibel

Jag var ut med min valp 3_4 ggr/timmen första halvåret för att hon inte skulle kissa inne. Man kan inte räkna med att dom kan kontrollera blåsan en liten stund ens förrän ca 6 månaders ålder. Många hundar blir inte riktigt rumsrena förrän runt 10-12 månader.
    Att hon inte gör sina behov ute beror säkert på otrygghet, inne känner hon sig trygg och därför kommer det när ni kommit in. Gå till samma lugna,undanskymda plats och bara var tråkig. Blir det inget så gå in och prova igen efter en stund. Bara hon gjort sina behov ute ett par ggr så släpper spärren och det kommer bli lättare för varje gång!
    En valp behöver/ska absolut inte promeneras i timmar. Gå ut och lek/träna men några motionsrundor på två timmar är galet länge.

• mion

o promenader på 2 timmar är fel fel fel in o ut MÅMGA ggr men bara i närheten i början så den blir trygg just där ni går så kommer den kissa o bajsa där

• tideloo

Håller med, ta bort tidningspapper, det gör ingen nytta! Det kan ta tid! Ut efter
    Lek,sömn, mat, kanske däremellan också! Vår Labrador va inte rumsren förrän hon var 6 månader å efter det kunde det fortfarande hända ngn olycka! Gå till samma
    Ställe varje dag! Låt den nosa, gör den ingenting gå in och sen ut igen efter ett tag!

• SandraP81

Vi gick ut minst en gång i timmen (ofta två) första 4 månaderna. De kan inte hålla sig innan de blir 4 mån pga muskulatur. Små hundar blir ofta rumsrena senare än stora hundar. Läs en bok om hur man tränar rumsrenhet.

• Sarasvensson87

Som alla andra sagt, ta bort tidnings papperet! Så fort hon har lekt, ätit, sovit, druckit osv.. Så ut med henne.. Gå ut med henne och låt henne vara ute en liten stund! Ge inte upp :) Det kan ta tid att få en hund rumsren, som tur var va våran rumsren redan då vi hämtade honom 12 veckor gammal!  Du måste ut med hunden ofta ofta ofta och tappa inte tålamodet!

Försök få in lite rutiner, att hunden får första målet mat samma tid på dagen osv.. Att alla måltider kommer ungefär vid samma tid på dagarna och sedan ut direkt, så kanske även hon får in som "rutiner"  

Efter 3 års försök, är vi äntligen gravida och har bf 20/9 :)
  • GreatMaffian

Absolut, ta bort tidningspapprerna. att lära hunden att kissa på dom så finns det risk för att hunden senare går på mattorna oxå, om inte annat så ska man ju ionte lära hunden att göra sina behov inne..
    Ja som liten valp ska man ju gå ut så ofta som möjligt, mycket beröm & bus när valpen gjort ifrån sig ute.. det gäller att uppmuntra det bra &  ignorera det dåliga..
    Men nu är det ju en ganskla liten hund så skulle hunden börja sätta sig så kan du snabbt ta upp hunden (den slutar då göra sina behov direkt) & ta med den ut.... 

• Zhepyr

Hur länge har du haft valpen/hur gammal är hon? Hur ofta går du ut med den? Och hur länge är du ute med den? Säger som Mino bort med tidningspappret direkt, det ända valpen lär sig av det är att det är okej att göra behoven inne. Sen är det itne ovanligt att hundar blir rumsrena i samband med sin könsmognad allså tik efter sitt första löp. Detta är något man får lite räkna med när man skaffar en valp att det kan ta sin lilla tid.

• MammaTillDomFinaste

hur gammal är valpen? 4-6 gånger om dagen är ju så ofta en vuxen hund ska rastas, flera gånger i timmen om den r under 4 månader,

• Nora2012

Gå inte in förrän hon kissat! Då hon gjort det så ge mkt beröm!! Bli glad då din hund gör rätt och gör hon fel inne så ignorera detta, dvs torka upp utan att bry dig. Använd inga hårda ord el straff då hon kissar inne för det gör saken bara värre, än så länge har hon inte förståt och blir bara nervös over banning då. Det hon antagligen har gjort nu är att hon vänt på alltihopa. Hon håller sig då ni är ute och känner att "va skönt" nu kom vi in då kan jag kissa. Visa henne att det är tvärtom som gäller. Men då måste du vara på din vakt. Direkt då hon vaknar ta ut henne, och efter mat och lek ut osv.. Då du ser att hon nosar runt och kanske snurrar på plats så vill hon göra ngt. Då tar du direkt ut henne. Det gäller att vara snabb! Min valp har satt sig på mattan för att bajsa, men då tog jag henne i direkt och bar ut henne och hon fortsatte ute sedan...så rätt kul ut med den lilla pyttekorven (ursäkta) hängandes utanför..
    en liten valp är som en bebis, man får ha koll på dem hela tiden och låta dem gå iväg bakom en gardin eller ett annat rum för att uträtta behov. Ge dig inte! Lycka till!

Svar på tråden Hjälp, min valp vill inte bli rumsren!!