• Miss Juni

pärlspont i köket

Vi är på gång att flytta, och ska "budget-renovera" köket till att börja med.

Jag skulle vilja ha pärlspont i köket, bl a över vasken och diskbänken.

Någon som har det? Hur pass funkar det vid vasken/kranen? Och spisen? Tänker att man får kanske en massa fläckar som är jättesvåra att få bort?

Har tänkt använda oss av panelskiva, och de är ju inte lika lätta att "renovera" om det nu skulle hända något - som vanliga gedigna panellängder är...

Bilder??       

• Svar på tråden pärlspont i köket
  • Lena

Jag skulle inte ha det för trä gillar inte fukt och fett.

• Birks och Kalles mamma

Det fungerar inte! Vi har redan testat och panelkivan blev snabbt fuktskadad över vasken. Nu klurar vi på vad vi skall ha istället.

• Lena

Glasskiva, kakel eller våtrumstapet skulle jag säga är de bra alternativen.

• Adamama

Vi har panel bakom vår diskbänk. Ingen panelskiva utan klassisk träpanel. Går alldeles utmärkt.

Finns bild i mitt galleri. Tyvärr var köket inte färdigt då så man kan inte se den bakkantslist som vi sedan monterade, men det är helt enkelt en rostfri kant , cirka 3 cm bred och 10 cm hög som är bak på diskbänken. Den skyddar från en del stänk och blir ett bra stöd att luta grytor och annat på tork emot.

Vår panel är målad med halvblank oljefärg. Ibland blir det prickar och stänk, som jag enkelt torkar bort med disktrasa. Bakom spisen har vi kakel och det tycker jag faktiskt är svårare att hålla rent. Där stänker det ibland och fogen har på något ställe tagit till sig färg från t ex tomatsås som inte är enkelt att få bort.

Vår panel däremot ser ut som ny fortfarande.  

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • Adamama

Kan ju tillägga att jag INTE skulle måla med vattenbaserad färg. Handeln kan säga vad de vill, men oljebaserad  eller linoljebaserad färg är snyggare och håller bättre än vattenbaserad färg. Torkar betydligt långsammare, men det är det värt!

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • Miss Juni

Tack för alla tips och synpunkter!

I huset vi bor i nu, har vi tapet över både diskbänk och bakom spis. Klädd med glasskiva,

och det har jag varit JÄTTE, JÄTTENÖJD med!!

Men nu flyttar vi till nytt (gammalt!)  hus, och jag känner för något annat...      

Svar på tråden pärlspont i köket