• Mumselumsan

God, enkel marinad till revbensspjäll, någon?

Köpte tjocka revben av bog billigt idag och skulle nu vilja ha förslag på god, inte alltför avancerad marinad.

Hur tillagar ni tjocka revben i ugnen (grader, tid)?

juwilo.blogg.se

• Svar på tråden God, enkel marinad till revbensspjäll, någon?
  • eliten

Grillkrydda, sweet chillisås, soya och ev. lite olja.
    Om man vill ha dem riktigt möra så kan man koka dem först i nån timme el två sedan griljera.

• k girl

Jag brukar förkoka dem i kastrull med lagerblad, morot, lök och svartpeppar och sedan steka dem i ugnen på lite högre värme tills de får färg. Brukar göra en glaze på honung, ett kryddmått vardera av kanel, ingefära och kryddpeppar samt soja och svartpeppar.

• smöla

jag brukar lägga dom i långpannan krydda med svartpeppar, vitpeppar, pepparmix, ingefära , salt sen klickar jag på smör och steker dom på 225 grader ca 45 min.

Ta upp dem ur pannan, lägg i kastrull med stekskyn (som jag vispat ur pannan med vatten)  samt vatten, köttbuljong, soja,lagerblad lök o morot. Sen kokar jag revbenen ca 1 timme eller tills jag ser att de släpper bra i från benen. Silar såsen och häller på grädde och redning lite ättika o socker ev mer kryddor eller buljong. Jättegott att servera surkål/rödkål potatis, samt gurka med 123 lag.

eller koka med buljong, peppar, lök morot ca 1-2 timme.
    Blanda marinad/glaze av soja olja honung, pressad vitlök ingefära, peppar salt. Stek i ugn tills de får färg. 

• kallasskoj

Kör en rub, paprika, vitlök, lök, peppar, socker och salt.
    Blir bättre än en marinad.

kokar man dom så räcker det med någon minuter i stark värme i ugnen så man får färg på det, funkar bra med glaze i detta läge.
    Kör man hela tiden i ugnen, så får man köra lägre temp och längre 125g i några timmar beroende på tjocklek  på spjällen.
    Men man ska ana att köttet lossnar från benet då är det klart.
    Man kan även här göra glaze det sista om man vill, men bara rubben funkar bra också.

Svar på tråden God, enkel marinad till revbensspjäll, någon?