• Jencie

När bör man söka vård, vid hög feber?

Min 5 åriga dotter är inne på tredje feberdagen då hon mer eller mindre snittar 40.0 grader hela tiden.

När ska man bli orolig och när bör man söka vård om febern inte lägger sig?

Till historien hör också att hon har fått 6-8 små plitor i ena armvecket? Vet inte om det är revlevant men tänkte ändå nämna det.

Tips för att få ner febern är också välkomnande.

• Svar på tråden När bör man söka vård, vid hög feber?
  • kokos

Ge både Ipren och Alvedon de kompletterar varandra så du får ner febertopparna! Jag tycker nog ni ska kontakta vården redan.... Får du ner febern med något??

• kokos

När mina har så hög feber brukar det vara bakterie med i spelet. Öroninflammation brukar bli diagnosen.... De brukar ligga på 40-40,5 i feber

• Skruttelito

Hur mår hon i övrigt? Jag hade väntat tills imorgon och ringt vårdcentralen såvida hon får i sig dryck, kissar, inte verkar ha väldigt ont (í huvud eller nacke) eller är väldigt slö och svårväckt. Och som nån skrev ovan, varva alvedon med ipren. Det brukar bita bättre på febern.

• Frontline

Smidigaste är väl att ringa sjukvårdsupplysningen och få råd om hur du ska göra...
    1177 är numret...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • pigglet

Om barnet haft över 39 grader i 3 dygn UTAN ANDRA SYMPTOM ska man kontakta vården. Dvs om barnet inte är förkylt eller så, utan BARA har feber.

Om man inte kan sänka febern något alls med febernedsättande tror jag också att man ska kontakta vården.

Får barnet inte i sig värska, slutar kissa ska man också ringa. Eller om det känns slött och  svårt att få kontakt med. Samma om barnet får svårt att andas förstås.

Men i övrigt kan barn gå länge med feber när de är sjuka. Hos oss är det inte alls ovanligt att de har hög feber i flera dygn, och inte heller att de har feber i 1 vecka. Inget man behöver söka vård för.

Sätt att få ner febern:

Svalt i rummet, inga kläder. Blir den för hög kan man badda med svalt vatten på panna, handleder, även på kroppen.

Vätska, isglass, suga på isbitar.

Varva alvedon och ipren.         

Svar på tråden När bör man söka vård, vid hög feber?