• MCooper

Ni med erfarenhet av att laktulos INTE hjälper ert/er barn/bebis

Min son (9mån) har på inrådan av bvc börjat få laktulos mot hans förstoppningsbesvär. Dosen är 10 ml (vilket vi sedan skulle trappa ned efter den inledande fasen). Han har varit förstoppad från början av matintroduktion vid 5 månaders ålder. Han hade tömt tarmen ordentligt innan han fick första dosen så vid start var han inte förstopppad. Dag 1-3 kom bajs som såg vanligt ut, på gränsen till löst. Sedan kom förstoppningen tillbaks som ett brev på posten och han har på nytt behövt hjälp av laxerande. Har läst på litegrann och inser att dosen kan ökas, men är detta ok att göra utan läkares utlåtande? Borde vi kräva att han utreds för ev allergier? Movicol jr, är detta något som borde vara aktuellt nu eller är det för "drastiskt"? Givetvis förstår jag att FL inte ersätter besök/kontakt med läkare.. Vill bara ha lite tankar från andra så här på söndagseftermiddagen innan jag kan kontakta vården imorgon.

• Svar på tråden Ni med erfarenhet av att laktulos INTE hjälper ert/er barn/bebis
  • krompa

Öka dosen till 20ml och boka tid hos barnläkare, enligt vår barnläkare är lägre doser knappt märkbara. Vi fick ge 20-30ml 1-2ggr/dag och fick efter några månader gå över till importal till vår son. Hans mage fungerade/fungerar bäst vid vuxendosen (utskrivet av läkaren).

Läkarna konstaterade att vår son inte var allergisk mot varken gluten eller mjölk.

• LoppanL

Nu har lactulos visserligen funkat rätt bra för vår dotter, men jag svarar ändå.
    Jag tänker som krompa att ni kan höja dosen, vi var uppe i rätt höga doser när det funkade och vi prövade oss fram mycket själva, då sjukvården inte tog problemet på särskilt stort allvar.

Jag tänker att det kan vara bra att kolla upp allergier för att utesluta det. Överhuvudtaget är mitt råd att stå på er och se till att få den hjälp ni behöver. Alltför många vittnar om dåligt stöd från vården.

Det finns en tråd med föräldrar till förstoppade barn, kan leta fram länken om du vill, där kan du få massa tips och tankar..

• jordgubbe0812

hej.

Har ni fått laktulos rekomenderat nu eller var det i månad 5.

Jag har läst om många som fått det att fungera bättre med movicol. Dock skulle jag rekomendera att prova laktulos lite längre tid innan ni ger upp det försöket. Kanske i lite högre doser.

• Agnes72

Hej, vår son har haft stora bekymmer med förstoppning, så vi har lite bakgrund. Har varit aktiv i tråden "vi som har förstoppande barn", många bra råd även om du får läsa bakåt i tiden.

I nuläget finns nog ingen anledning att göra allergiutredning utifrån det du beskriver.
    10 ml är en mycket liten dos, i starten kan dessutom barnet känna av vissa biverkningar såsom gasighet, uppblåshet.
    Förstoppning är oftast inget som man löser/botar med laktulos en-två dagar. Har barnet varit förstoppad under en längre tid, då har tarmen töjts och detta gör att avföring lätt kan samlas, istället för att passera. Därav ska man fullfölja en behandling.
    Movicol är mycket bättre behandling när rör sig om långvarig förstoppning, då pratar vi inte om någon vecka eller så. Sen motsägelsefullt, föredrar vi Movicol, då barnet mår mycket bättre, mindre biverkningar, då högre doser krävs.

Det är mycket vanligt att barn har sent utvecklade tarmar och första tiden med mat är en stor omställning.
    Vi har lärt oss genom tre års utredning och hjälp på barnsjukhus (nu hade vår son kraftiga problem) att man ska vara försiktig med fullkornsprodukter, har barnet väl förstoppningsproblem kan fullkorn istället påverka negativt.

Prata med er läkare, nu blir jag inte klok på om det går många dagar mellan avföring för ert barn, om det kan vara så att det står avföring kvar, om så, ska ert barn eventuellt ha hjälp med klyx eller resulax för att tömma tarmen och sen få laktulos under en period till tarmen kommit igång. Det får inte samlas avföring i flera dagar så att tarmen töjs ut. Klargör hur mycket ni kan höja dosen.
    Ta gärna upp din tanke om Movicol, på läkarinrådan kan det ges till så små barn.

I övrigt, noga noga med mycket vätska, katrinplommonpure i gröt, välling (vet att det är ett klent råd, men är det inte frågan om kronisk förstoppning är det ett bra kosttillägg).
    Vi har varit mycket strikta med bra frukt - äpple, päron, kiwi och vindruvor, mkt lite banan. Mer potatis än ris och pasta. Inte för mycket bröd, kex.

Nu svarar jag kanske ganska "magert" - men läs i vår tråd. Sen skiljer råden sig lite om det gäller långvarig kronisk förstoppning eller en temporär.

• MCooper

Hej! Tror att det är telefonen som gör att det inte blir mellanrum mellan raderna.. Håll till godo.

Tack för råd, tips och tankar! Jag satt och läste ca 250 sidor av er förstoppningstråd igår och förstår nu mycket mer om problematiken med förstoppning. Tråkig läsning att det kan ta tid, år, innan det kanske bara släpper alternativt att man efter många undersökningar och påtryckningar kanske kanske får en diagnos! Puh! Jag avundas er ej och jag hoppas innerligt att jag inte behöver bosätta mig i den tråden.

Jag kanske var lite otydlig i TS, här är fakta:
    Sonen är nu 9 månader, har haft problem med förstoppning (har gått upp till 7 dagar mellan tömningar) från och till från 5 månader. Ingen medicin förräns nu - 1,5 veckor. Har ökat laktulos-dosen till 15ml igår. Ska hjälpa till med lavemang om det inte går ändå. Ska få remiss till barnläkare av bvc om det inte hjälper inom en vecka. Ska ligga på dem om en plan med ev klyx osv om detta med laktulosen inte fungerar.. Förstår att det kan ta tid innan läkarbesök så något måste ju göras tills dess.

Hoppas att min son och vi föräldrar slipper en framtid likt eras, men om inte så hoppar jag in i den tråden och ber om mer tips och tankar... Tack!

Svar på tråden Ni med erfarenhet av att laktulos INTE hjälper ert/er barn/bebis