• Jessicaan

Min man tycker att jag är tråkig.

Ja vi hade ett bråk idag, och han sa att han tycker att jag är tråkig jag vill aldrig göra något säger han. Har en ett åring + att jag är gravid i vecka 18, vet inte hur jag ska "liva upp" mig. Någon som har några ideer?

• Svar på tråden Min man tycker att jag är tråkig.
  • MammaTillTindra

Jag tycker att din man ska ge exempel på hur du kan bättra dig...

• Jessicaan

Jag bad honom om de, men han kunde inte säga något? Han sa : Jag vet inte.

• MammaTillTindra

Ok. Det tycker jag var dåligt av honom... Man kan inte klaga på sin partner utan att ge förslag på vad som kan förbättras, det är inte rättvist : (

• JeanneDArc

Skaffa barnvakt ett par timmar och gå på bio? Inte allt för krävande.

• Jessicaan

Tydligen är inte bio något roligt att göra, vet inte om han förväntar sig att jag ska följa med honom ut på krogen å dansa på bardisken :s

• skånegås

Berätta för honom att du blir ledsen när han säger att du är tråkig. KAn förhoppningsvis leda till ett bra samtal när ni inte är arga på varann...

• 071001

Ha barnvakt nån gång ibland och gå ut och ät, häng i en trevlig bar stund och prata. Vad gör ni för nåt ihop ts och gör ni nåt utan barn ibland?

• nyfiken flax

Jag tycker såhär: känn efter vad du vill göra, vad du tycker är kul och stå för det. Dvs ge såna förslag som DU VILL. Alldeles för många tappar bort sig själva och tänker bara på vad andra tycker o tänker.

• Jessicaan

Vi gör väldigt mycket utan barn, dock blir de inte d ehan kanske vill eftersom han gärna vill festa en del. 
    Och i och med att jag är gravid så känner inte jag riktigt för att sitta nykter bland en hög med packade människor som inte förstår varför jag är nykter även om de redan vet om de. Vi skrattar alltid mycket, har väldigt roligt tillsammans men han tycker inte att vi gör tillräckligt med saker. Även då med våran dotter. Jag tycker vi aldrig får en lugn stund hemma. 

• 071001

Jag hängde med på massa fester och även på krogen som gravid. Sista gången jag var ute och dansade var jag i åttonde månaden (tjejkväll) och sista hemma-festen vi var på var nyår (hade bf 13 jan) och då satt vi uppe och spelade Buzz till fem.  Tycker helt klart att du kan haka på din man på fest om det är så att han vill det.
    Finns det inget annat han önskar göra som han finner kul? Fest kan ju inte vara det enda i hans liv? 

• Krupskaja

Det är klart att du inte ska gå på festa om du inte vill bara för att han vill det.
    Jag och min man har märkt att när någon av oss tycker att den andra är tråkig är det nästan alltid för att man själv har tråkigt. Det har varit när jag har haft mycket på jobbet och varit trött eller bara full av intryck och upplevelser när jag kommit hem så jag bara ville sitta i soffan med en bok, medan min man suttit på biblioteket och pluggat hela dagen och inte ville något annat än att åka ut och hitta på grejer och träffa folk, eller vice versa.
    Om det är så i ert fall, så kanske din man kan gå ut och festa lite oftare, eller börja spela fotboll eller en kurs i akvarellmålning eller vad som helst som är roligt och socialt?

• Flickan och kråkan

Jag tycker att ni behöver sätta er ner och prata med varandra. Istället för att klaga på den andre, berätta vad NI vill = utgå från er själv. "Jag vill gärna.....", "Jag behöver.....", istället för "Du är.....", Du gör inte...." etc. Jätteskillnad, även om det kanske låter trivialt. Sedan måste man ju faktiskt lära sig att leva med varandras olikheter också. Om ni går ut och festar, stiger han upp tidigt morgon efter och tar hand om glatt barn under resterande förmiddag och kanske dag? Här konstaterar sambon att han inte orkar festa......han orkar festa, men inte att vara pappa särskilt bra dagen efter .

• Jessicaan

De är de som är så tokigt, har ju en liten tjej hemma och henne kan jag inte bara lämna för att han tycker att jag borde följa med och festa. När jag var gravid första gången så följde jag med ut mycket, krogen, hemma fester oc sådant. Men nu äre lite svårt i och med att han bara antar att jag är hemma och har dottern. Min man är inte den som går upp på morgonen, han har inte gjort de en enda gång. INTE EN ENDA.
    Och att då gå upp tidigt på morgonen när han har festat är ju inte ens att tala om. Han brukar ungefär komma hem då jag går upp med dottern på morgonen.  Han har nu varit sjukskriven från jobbet och är så jäkla rastlöst och jag mår riktigt dåligt utav det. De är hela tiden dessa frågor "Vad ska vi göra nu" "Vad ska vi göra ikväll" "Vad ska vi äta" "Varför" "Nu då" Jag blir tokig på honom... Jag försöker prata med honom men han säger att han förstår men endå är han sur. Som ikväll tex, vi har varit på resande fot enda enda sen i morse, fram och tillbaka över hela stan, ultraljud, dottern, handla, sysslor, och massa vanligt skit. Medans en annan är helt slut och vill bara gå och lägga sig så surar han för att vi inte "gör något". Han pratar knappt med mig, säger att allt är lugnt men icke. Han gillar inte att prata med vid nästa bråk får jag nog minnsan höra hur tråkig jag är. De är inte roligt, och jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Frågar honom om massa saker, Om vi ska bada, eller se film, försöker förföra honom, om han vill att jag ska tatuera honom, laga god mat. De är bara sånt jag frågat honom denna kväll. Men han vill INGET. Jag vet verkligen inte hur jag ska göra och jag mår så otroligt dåligt  över detta för jag är inte van att bli kallad tråkig... Folk brukar be mig att lugna ner mig :(

• Flickan och kråkan
    Jessicaan skrev 2011-09-23 22:16:57 följande:
    De är de som är så tokigt, har ju en liten tjej hemma och henne kan jag inte bara lämna för att han tycker att jag borde följa med och festa. När jag var gravid första gången så följde jag med ut mycket, krogen, hemma fester oc sådant. Men nu äre lite svårt i och med att han bara antar att jag är hemma och har dottern. Min man är inte den som går upp på morgonen, han har inte gjort de en enda gång. INTE EN ENDA.
    Och att då gå upp tidigt på morgonen när han har festat är ju inte ens att tala om. Han brukar ungefär komma hem då jag går upp med dottern på morgonen.  Han har nu varit sjukskriven från jobbet och är så jäkla rastlöst och jag mår riktigt dåligt utav det. De är hela tiden dessa frågor "Vad ska vi göra nu" "Vad ska vi göra ikväll" "Vad ska vi äta" "Varför" "Nu då" Jag blir tokig på honom... Jag försöker prata med honom men han säger att han förstår men endå är han sur. Som ikväll tex, vi har varit på resande fot enda enda sen i morse, fram och tillbaka över hela stan, ultraljud, dottern, handla, sysslor, och massa vanligt skit. Medans en annan är helt slut och vill bara gå och lägga sig så surar han för att vi inte "gör något". Han pratar knappt med mig, säger att allt är lugnt men icke. Han gillar inte att prata med vid nästa bråk får jag nog minnsan höra hur tråkig jag är. De är inte roligt, och jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Frågar honom om massa saker, Om vi ska bada, eller se film, försöker förföra honom, om han vill att jag ska tatuera honom, laga god mat. De är bara sånt jag frågat honom denna kväll. Men han vill INGET. Jag vet verkligen inte hur jag ska göra och jag mår så otroligt dåligt  över detta för jag är inte van att bli kallad tråkig... Folk brukar be mig att lugna ner mig :(

Men snälla du, problemet liggr ju inte hos dig utan hos honom. Ta inte åt dig för att han kallar dig tråkig. Av det du skriver så är det ju han som har någon form av ålderskris.......han låter som en övervintrad tonåring som inte vill växa upp och ta ansvar för sin familj. Han är ju trots allt delaktig i att ha skaffat två barn med dig. Jag hade blivit förbannad. Jag förstår att du är ledsen över att er relaton inte fungerar, men ta inte åt dig om han kallar dig tråkig. Det handlar om något helt annat. Fult av honom att göra dig till syndabock!
  • skånegås
    Jessicaan skrev 2011-09-23 22:16:57 följande:
    Börja ställ lite krav på honom (om det är hans dotter också) Säg att du gärna hänger med ut på kvällen OM han tar hand om tjejen... Vilket han ändå bör kunna göra då du ju också behöver sova. Laga inte mat åt honom, laga åt dig. han behöver förstå att HAN också behöver vara delaktig och hjälpa till och DU behöver berätta det för honom för att han ska ha en chans att förstå. Tycker inte du ska tassa på tå runt honom och göra som han vill, det kallas att bli medberoende... Stå för dig själv och gör vad du vill. Han har ansvar för sig själv (och jag vet att det inte är lätt, man behöver visa det i handling och inte bara med ord) Jag kastade alla makens strumpor som låg och drällde under en period då det inte hjälpte att säga åt honom. Nu hittar jag bara i undantagsfall strumpor i köket och då känns det helt ok..
  • 071001

Håller med Frösblomster efter ditt sista inlägg ts. Det är nog inte du som är tråkig alls utan han som har problem med sig själv

Svar på tråden Min man tycker att jag är tråkig.