• Jois

Hur lång tid tar IVF-behandlingarna?

Jag undrar om någon kan säga ungefär hur lång tid det tar från man bestämmer sig för att göra privat IVF, till att man gjort tre försök? (om man behöver 3) Hur lång tid tar alltså varje försök och måste man vänta en period mellan försöken?
    Kram!

• Svar på tråden Hur lång tid tar IVF-behandlingarna?
  • Beatrize74

Det är så svårt att säga, det är lite beroende på hur din kropp reagerar på behandlingen. Ofta så brukar tumregeln i alla fall vara att låta kroppen ha en eller två menstruationer emellan. Det är ganska påfrestande för kroppen.

Oftast är det så att man SJÄLV känner att man måste ta en liten vilopaus emellan försöken. Det är oerhört jobbigt att gå igenom en behandling för att bygga upp både kropp och förväntningar inför en graviditet, för att sedan gå och vänta efter återinförandet av embryot i ALLA de där dagarna tills det är dags att testa. Är det då positivt kan man behöva gråta ett tag, prata med maken, med vänner, ev. kurator eller psykolog eller annat. En del behöver tid på ett par månader efteråt för att komma i fatt sig själv mentalt, läka sorgen och besvikelsen och orka ta nya tag.

Ytterligare andra kan börja om på en gång. Förr eller senare behöver man ändå ta itu med sorgen om det inte blir någon graviditet, antingen emellan försöken eller efteråt.

Den största orsaken till att det drar ut på tiden är just semesteruppehåll över sommar och jul och andra uppehåll från klinikernas sida. Går man genom landstinget så stänger många kliniker i mitten av maj, för att sedan sätta fart igen i början av september. Det är många månaders frånvaro det.

• Beatrize74

Jag menar förstås "är det då NEGATIVT.."

• Esping

Vi var på första samtal den 12/9 och kunde starta ganska snabbt efter det. Hade testdag 14/11 tror jag det var, alltså ca 2 månader efter första träffen. Det var negativt och jag var tvungen att vänta en mens emellan (vilket med facit i hand var ganska skönt). Nu har jag börjat behandling nr 2 och kommer nog ha testdag ca 31/1. Så då har jag alltså hunnit med två försök med ett uppehåll emellan på 4,5 månad. Blir det negativt igen så börjar väl nästa behandling i mitten av mars skulle jag tro, med testdag i början av maj.

Så ca 8 månader för tre försök, om man kör på och inte stoppas av sommaruppehåll el dyl. Om man sen kan köra några frysförsök emellan så går det fortare, eftersom man då inte behöver vänta en mens.

• Fommpen

Vi har varit igång i över 3 månader nu, men har ännu inte hunnit speciellt långt.
    14/9 bokade vi tid på CvL, hade infosamtal den 25/10. Jag fick inte börja spraya förän den 13/11 eftersom de hade full på CvL just då. Men så blev jag överstimulerad av sprutorna, så iställt för att göra ÄP fick jag börja om med sprayen. Jag får spraya hela jul och nyår nu, och börja om med sprutorna den 4/1, och planerat ÄP under v 3.

Så om allt går vägen för oss nu, så kommer det att ha tagit lite mer än 5 månader från att vi bokade tid till att vi får testa om det blev nåt.

• Sanna73

Vi var på första samtal på kliniken i mitten av augusti. Började försök ett nästan direkt. Blev inga befruktade ägg den gången och därmed inget et, så jag fick vila en mens och sedan gjorde vi försök två, med korta metoden (ingen spray, bara sprutor) och vi testade possitivt 21 nov.
    Så för oss, 2 försök på ca tre månader. Men det är snabbt, men vi behövd ju inte vänta första ruvningen och sedan sparade vi två veckor på korta metoden.

Tiden kan skifta väldigt som du märker beroende på hur man reagerar på behandling osv. Dock har jag hört att de inte brukar rekomendera mer än tre försök på ett år, dels för de kroppsliga påfrestningarna men också för den psykiska påfrestningen.

Lycka till.

• Nilam22

Vi fick börja med försök nr 2 direkt efter första försöket. Så fort mensen kom igång skulle jag ringa kliniken och få spray datum. Vilket blev 21 dagar efter mensen. Vi började spraya första gången i början på oktober och började spraya inför andra försöket den 20/12.

• Jois

Tack för era svar, det är bra att få höra flera olika versioner.
    Kram!

• Peki

Jag går på HS i Stockholm och de rekommenderar att man väntar en egen mens innan man går på nästa försök. Dvs först menes man får iom att försöket misslyckats och sedan en egen. jg tror att det är att rekommenderar även om man mentalt vill sätta igång igen. Man märker att kroppens hormonsystem är helt ur balans. För mig av ÄL 12 dagar sen i nästa cykel och lutealfasen blev 9 dagar. Äl brukar bli mellan 1-2 veckor sen för de allra flesta cykeln efter. Dessutom är man rätt obalanserad och ruvningstiden tar så mycket energi att det är bra att tvingas tänka på något annat ett tag.

Nästan det jobbigaste med en IVF tycker jag är att man är totalt inlåst i sin kropp i ca två månader utan en möjlighet att tänka på något annat. Det är mediciner 1-3 gånger per dag på bestämda tider i VARJE dag, förutom dagen innan ÄP och dagen innan ET, och det händer så mycket i kroppen att man inte kan låta bli att känna efter hela tiden.

Nej, vad man än tror så behöver man vila lite i mellan. Det är inte många som klarar mer än tre försök per år och en del orkar inte ens det.

• Nilam22

Jag får nog säga att jag inte håller med Peki.
    Jag är inne på mitt andra försök och tycker inte att det var något problem och börja direkt efter det första. Visst jag har haft en del huvudvärk och migrän, men annars har jag inte tyckt att kroppens hormoner varit ur balans. Jag tror att det är väldigt individuellt hur man känner det, samt hur många försök en person orkar med per år.

Visst det är tufft och komma ihåg att man ska spraya 4 gånger om dagen, men där räddar min mobiltelefon mig. Den ringer precis som skalmans ät och sovklocka, när det är dags och spraya. Så sprayar jag och sen fortsätter jag med det som jag höll på med. Jag försöker att inte göra det svårare än det är.

Lycka till Jois och God fortsättning

• Jois

Mat och sovklocka... Tack det samma Nilam22!
    Och tack alla för att ni delar med er!

• malin väntar

Hej.
    Varje behandling tar ca 7 veckor (för mig i alla fall) och så beror det ju på hur länge du får vänta emellan. Det beror ju på om det är semesterstängt på kliniken och så.
    Lycka till!

Svar på tråden Hur lång tid tar IVF-behandlingarna?