Tips på sällskapsspel till 6åringar
Hej!
Jag efterlyser tips på bra sällskapsspel som funkar för både 6åringar och vuxna. "Den försvunna diamanten" är ju en klassiker. Kortspel som UNO är också väldogt bra. Men mer då? Några tips?
Hej!
Jag efterlyser tips på bra sällskapsspel som funkar för både 6åringar och vuxna. "Den försvunna diamanten" är ju en klassiker. Kortspel som UNO är också väldogt bra. Men mer då? Några tips?
Klassiska TP finns ju med barnfrågor så att man kan mötas på hyfsat lika villkor. Olika varianter av Rita och gissa brukar vara kul också. Backgammon och Othello är ganska lagom att lära sig som sexåring.
Backgammon gillar dom. Othello har jag aldrig spelar.
BarnTP, hur är det upplagt? Vad är det för typ av frågor? Hur ställs frågorna till varandra?
Vi har vanliga gamla TP-spelet med vuxenfrågor och har köpt till barnfrågor så man spelar som vanligt men barn mot vuxna, vi läser barnfrågor för dem och de vuxenfrågor för oss.
Kahala är det senaste här hemma, dock kan man få säga till 5-åringen att tänka sig för ibland om han håller på att missa något.
Och mastermind!
Tack för tipsen!
Vad är det för nivå på barnTp-frågorna?
Vad är Kahala för typ av spel?
De frågor vi har är nog lagom för 6-12 åringar, med de yngre barnen får man gallra lite eller ibland ge alternativ så att det inte blir för svårt.
Kalaha, skip-bo, uno, sequense, ubongo.
(Ubongo var en ny bekantskap för oss, men ruskigt kul faktiskt! Hela familjen spelar "på samma nivå", vem som helt kan vinna liksom.)
Skip-bo är det som gäller just nu.
Mina barn gillar många av legospelen.
Farfar hade köpt ett sånt här speltips.web.surftown.se/busungar.html till barnbarnen o. vår 7åring o. 9åring tyckte det var roligt. Det är från 6år och inte svårt.
Vad heter det där spelet där man med så få gissningar som möjligt ska lura ut vem som är brottsling. Man har ett gäng skyldiga framför sig och så får man fråga efter signalamente från ett vittne. Typ Var det en man? Ja (man lägger ner alla kort med kvinnor). Hade han blå ögon? Nej (man tar bort alla med blå ögon) osv.
Här hemma spelar vi
Tjuv o polis
Diamanten
Fia
Uno
Vem där
Memory
Yatzy
Finns i sjön