• Anonym

Hur funkar det med el när jag flyttar in??

Jag flyttar in i lägenhet snart och undrar om jag måste ringa och registrera mig på något elbolag? Eller brukar fastigheten ordna så alla hyresgäster har samma bolag? Måste jag göra något eller kommer jag få en el-räkning hem automatiskt??

• Svar på tråden Hur funkar det med el när jag flyttar in??
  • solskina

Nej kolla med förra hyresgästen vad den hade.
    Annars ska du ringa ett bolag som kopplar på dig den dagen du flyttar in. fritt val om det är lägenhet.

Hos som bor i hus betalar fast avgift på linjen till vattenfall och elen hos ett annat bolag eftersom det är billigare. 
    Men det är olika på olika städer.   

• Cornellia

Det är lite olika, men oftast så måste man själv ringa till elbolaget som äger elnätet där lägenheten ligger.

Ring och hör med dem, dom kan garanterat berätta för dig hur det är för just dig.

• Anonym (Beror på)

Beror väl på hyresvärden skulle jag tro. Du får fråga dom hur dom har det. Annars kan det hända att den bara stängs av en dag, om du inte har något elavtal.

• Annika i Gbg

Du väljer ett el-bolag och anmäler att du ska flytta in. Ofta kan man göra det via hemsidan. Det brukar inte vara något som sker automatisk.

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Anonym

Ok så då frågar jag hyresvärden då! Men om jag väljer ett elbolag själv....vilket ska jag välja då?? Skiljer det mycket i pris eller är det bara att Ta vilket som helst?

• Cornellia
    Anonym skrev 2011-09-18 21:25:26 följande:
    Ok så då frågar jag hyresvärden då! Men om jag väljer ett elbolag själv....vilket ska jag välja då?? Skiljer det mycket i pris eller är det bara att Ta vilket som helst?
    Du måste först och främst ha ett elabonnemang hos det elbolag som äger elnätet. Till dem betalar du alltid abonnemangsavgift, det kan du aldrig komma ifrån. Sen kan du välja att köpa själva elen från vilket elbolag som helst.

Det kan skilja nått öre i pris, men har du inte överdrivet hög förbrukning så handlar det inte om många kronors skillnad. Det viktiga är oavsett vilket elbolag du väljer att du ser till att skaffa ett elavtal (du ska INTE ha tillsvidarepris, det är snordyrt). Det som kan göra viss skillnad är dom fasta avgifterna som elbolagen har.

Du kan jämföra elpriser och fasta avgifter på www.elskling.se.
Svar på tråden Hur funkar det med el när jag flyttar in??