• Mizz Turko

Byta köksluckor själv, var hitta lite billiga alternativ?

Vill byta mina fula vita köksluckor som är av dåligt kvalite, det är typ sådant man har i studenthem. Blir fläckar etc direkt på. De är helt vanliga släta luckkor med trähandtag.

Vill gärna ha vita luckor  blandat med luckor med fönster (lik vitrinskåp).

Var kan man hitta köksluckor för "lite" billigare peng som man själv kan byta ut. Ikea har ju bara med stommar som jag sett i katalogen, eller säljer de bara luckorna också? Fast kan man då få de i de storlekar man vill ha då (våra skåp är lite mindre än vanliga.   

Prinsessan Lorin 090512 ~~~ Prins Yusuf 100619
  • Svar på tråden Byta köksluckor själv, var hitta lite billiga alternativ?
  • Rhoda Horswunce

Man kan kopa bara luckorna pa ikea, men bara i speciella matt. Men mat luckorna och kolla pa deras hemsida om det finns luckor som passar, du kan ju ha tur. Annars finns det en massa foretag som gor mattbestallda luckor, det ar bara att googla, fast tyvarr kostar det lite mer med mattbestallda. Vill du ha ett billigare alternativ sa rekommenderar jag att lamna in luckorna pa sprutmalning.

• E466

Är det sådana där lackade luckor som finns med på den här sidan från Stadsmuseet? I Stadsmuseets lägenhet i Kista? Länk här: http://www.stadsmuseum.stockholm.se/ Dvs lackade luckor med bygel-handtag och pinn-gångjärn? I så fall kanske måtten inte stämmer med s k moderna skåpluckor (som också är tjockare), då hade jag nog lämnat bort dem och fått dem lackade på nytt...

• Morcheeba

Vi har precis bytt ut våra köksluckor. Den processen var ett helvette kan jag säga! Vi försökte hitta luckor som kunde passa men det fanns inga som passade våra stommar, då har vi varit runt på alla stora ställen som säljer.

Till slut kontaktade vi Härjedalskök. Det blev inte billigt, 32 000 efter ROT-avdrag, men då ingår mätning, luckor, handtag, lådor, hyllplan, och montering. Inte så illa för ett på utsidan helt nytt kök.

Annars kanske man kan måla dem du har? I en färg där smuts syns mindre, man kan ju också måla dem melerade. T ex ha en mörkgrå underfärg och sedan ett tunt lager ljusgrått som blir lite randigt av penseldragen. Ev lacka dem så att de blir smutståliga. Byta handtag kan ju också göra mycket.

• Mizz Turko
    E466 skrev 2011-09-19 05:49:50 följande:
    Är det sådana där lackade luckor som finns med på den här sidan från Stadsmuseet? I Stadsmuseets lägenhet i Kista? Länk här: www.stadsmuseum.stockholm.se/ Dvs lackade luckor med bygel-handtag och pinn-gångjärn? I så fall kanske måtten inte stämmer med s k moderna skåpluckor (som också är tjockare), då hade jag nog lämnat bort dem och fått dem lackade på nytt...

nej inte riktigt sådana, men kvaliten är nog lika

¨får kolla upp ikeas köksluckor, hoppas man har tur.
    Morcheeba skrev 2011-09-22 22:36:12 följande:
    Vi har precis bytt ut våra köksluckor. Den processen var ett helvette kan jag säga! Vi försökte hitta luckor som kunde passa men det fanns inga som passade våra stommar, då har vi varit runt på alla stora ställen som säljer.

Till slut kontaktade vi Härjedalskök. Det blev inte billigt, 32 000 efter ROT-avdrag, men då ingår mätning, luckor, handtag, lådor, hyllplan, och montering. Inte så illa för ett på utsidan helt nytt kök.

Annars kanske man kan måla dem du har? I en färg där smuts syns mindre, man kan ju också måla dem melerade. T ex ha en mörkgrå underfärg och sedan ett tunt lager ljusgrått som blir lite randigt av penseldragen. Ev lacka dem så att de blir smutståliga. Byta handtag kan ju också göra mycket.
    Oj oj, så mycket vill jag absolut inte lägga ner. Får kolla upp ikea, annars får man väl  lacka om dem i någon lack som drar till sig mindre smuts och inte lämnar kvar så mycket avtryck etc, kanske kan man fixa lister på själv oxå???

Prinsessan Lorin 090512 ~~~ Prins Yusuf 100619
Svar på tråden Byta köksluckor själv, var hitta lite billiga alternativ?